2007-08-10

Mystiskt järnvägsspår - igen



Teorierna om det mystiska järnvägsspåret på bilden är många. Jag har fått flera förslag. Frågan är dock om inte Larsåke Krantz, f.d. Uddevallabo i Sandared har mest rätt.

Han menar att EOL hade ett järnvägsspår fram till sin byggnad och det är ju den som Gamol och Pingstkyrkans Secondhandbutik finns i numera.

Den här kartan över spårområdena är från tiden efter 1939. Det ser man därför att spåret över Västerbron mot Junohus i Södra hamnen finns med. Som ni ser finns det tre spår som sträcker sig norrut. Det längst till höger är sannolikt en rest av den ursprungliga Herrljungabanans sträckning bakom Kampenhoffabriken. Ocj längst till vänster har vi Tunnfabrikens spår och då kanske det i mitten är "det mystiska spåret"?//

1 kommentar:

  1. Hej Gunnar!
    I slutet av 1940-talet bodde jag på Brattgatan 9 i anslutning till det aktuella spårområdet.Påståendet att järnvägsspåren skulle gått fram till EOL-Gamol-Pingstkyrkan är nog inte rätt. I hörnet av Bävebäcksgatan och Brattgatan på syd sida låg Erik Hanssons Bilverkstad och längs hela syd sidan av Brattgatan fanns det garage och där Pingstkykan ligger låg det en smedja. Det fanns nog ett spår till Tunnfabriken men spår 2 söder om Bävebäcksgatan var avsedd för lastning och lossning av allmän gods.Där låg bl.an. Segerdahls Skrotfirma etc. Det tredje spåret var nog avsedd för gasverkets transporter av stenkol in och koks ut.
    Spåret till Junohuskajen och Junohus var väl igång en bit in på 1950-talet.
    På 1940-talet var EOL bolaget inrymt i en trälada söder om spår 2. Gamol låg i hörnet av Torggatan och Kungsgatan, NÖ hörnet. Pingstkyrakan låg väl vid Södertullsgatan på söder.
    Mvh
    Jüri

    SvaraRadera