2018-01-04

Uddevallas farligaste övergångsställe

Nu har det hänt igen. Igår kväll vid pass 17.45 blev en fotgängare påkörd av en personbil på övergångsstället vid Bastiongatan.
I november 2008 inträffade med ett dygns mellanrum två liknande olyckor på denna platsen. Jag blev själv vittne till den andra kl 17.15. Jag kom från vänster på bilden och stannade framför övergångsstället för att släppa över en fotgängare. Det var störtregn och hård motvind så vindrutetorkarna vispade för fullt. Från andra hållet kom då en bil i, tack och lov, inte hög fart men föraren såg uppenbarligen inte personen på övergångsstället utan körde på vederbörande med skador som följd.

Efter som jag skrivit om olyckan på Uddevallabloggen blev jag hörd av polisen som vittne. Vad jag minns blev föraren friad från ansvar. Det var liknande väder igår då olyckan var framme.

Bilderna ovan tog jag ikväll vid 18-tiden dvs ett dygn efter olyckan igår. Idag var det mycket lite regn och ingen blåst. Jag stannade på platsen ca en kvart och iakttog ur framförallt fotgängare betedde sig då de närmade sig övergångsstället.

På båda sidor av övergångsstället finns det fotoceller som utlöser gula varsellampor ovanpå trafikskyltarna för övergångsställe. Ca 15 personer hann passera från båda hållen medan jag stod där. I alla fallen utom två fungerade varselljusen när någon närmade sig övergångsstället.

Men ALLA utan undantag saknade reflexer! Övergångsstället har förutom varselljusen bra belysning och det är egentligen märkligt att det skall behöva hända något här. Dåligt väder i form av regn och rusk ökar tydligen olycksrisken. Frågan är om det går att göra något ytterligare vid övergångsstället för att påminna om riskerna?

2008 kommenterade Lennart Westerhäll, haveriutredare på dåvarande Vägverket, detta med följande som fortfarande äger sin giltighet:

"Så kom jag då till avsnittet om olyckan på övergångsstället. Efter att ha läst om den kan jag inte låta bli att kommentera den. Hur många fall, likt det beskrivna, har jag inte djupstuderat under de senaste 12 åren. Fall som dessvärre slutat i absolut värsta scenarior, nämligen i dödsolyckor.

Det aktuella övergångsstället är enligt min mening ett av de farligaste i Uddevalla. Jag ser ofta fotgängare på övergångsstället som, i tron att de har oinskränkt rätt framför biltrafiken, går över övergångsstället uppenbarligen helt omedvetna om att, blir de påkörda av en bil löper man stor risk att skadas svårt eller dödas.

Ofta ser jag så här års människor som, då vädret är dåligt, bokstavligen gömmer sig inunder sina jackhuvor, med påföljd att de är helt avskärmade från verkligheten runt omkring dem. En bilförare har mycket små möjligheter att se en sådan fotgängare så här års, om denne saknar reflex. Men fotgängaren har inte klart för sig detta utan tror att bilföraren ser honom/henne.

Övergångsställen inger generellt falsk trygghet. Ett övergångsställe måste vara utformat på ett särskilt sätt för att minimera riskerna för gående. Många övergångsställen har inte en sådan utformning. Detta måste man som bilförare vara medveten om och handla därefter.

Sitter man i en bil har man ett bra skydd mot kollisionsvåld. En oskyddad fotgängare har inget plåtskal runt omkring sig. Alltså måste varje bilist ta ett stort ansvar för, inte bara sig själv, utan även för oskyddade trafikanter.

En del fotgängare har ett betéende i trafiken som inte inger förtroende, men det får man bortse från. Det är ändå fotgängaren som alltid drar det "kortaste strået" vid en kollision mellan bil/människa.

Lennart Westerhäll
(Haveriutredare av dödsolyckor i trafiken. Vägverket)".  //

6 kommentarer:

  1. Kör jag utan ljus på bilen blir jag straffad, utan ljus och reflexer och ljus på cykeln desamma men om jag utan reflexer, huvan nedfälld, musik i lurarna och näsan i facebook går rätt ut i gatan så får man i princip skadestånd. Det är väl vårdslöshet i trafik om något. De fotgängarna och även de som bara saknar reflex borde få stå för kostnader för bilägarna.

    Någon sa att om gatubelysning är tänd så ska man ha reflex som gående och då också ljus på cykeln.

    /En som alltid använder reflexer som fotgängare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt!
      Det är inte svårare än så.

      Radera
  2. Jan Hermansson2018-01-05 10:20

    Fotgängare är underliga varelser. Det förefaller som om man fullständigt saknar självbevarelsedrift då man bara travar rakt ut i trafiken utan att på minsta sätt se sig för. Man lever tydligen i uppfattningen att man är osårbar bara för att man har företrädesrätt framför bilister vid övergångsställen. Avsaknad av reflexer är naturligtvis ett problem, men om fotgängare gjorde sig besväret att se sig om innan man går ut i gatan framför en bil skulle olyckorna minska bara av detta. De flesta fotgängare är även bilister och i den rollen svär man över vårdslösa fotgängare när man beter sig lika illa själva. Ofta ser man även att förare sitter med mobilen och bläddrar under körnng och med dessa sammantagna beteenden är det inte konstigt att det blir olyckor. Alla måste vänja sig vid att samspela bättre i trafiken och hjälpas åt att se sig för och förvissa sig om varandras avsikter innan man korsar varandras vägar i trafiken, oavsett vem som har företräde. Det är trots allt lätt att göra misstag både som fotgängare och som bilförare men genom att se sig bättre för och undvika ren vårdslöshet lär överlevnadsgraden öka markant. Det har i varje fall fungerat för mig, jag har hållit vid liv i 66 år nu, trots egna och andras misstag på vägen.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med att man måste ha reflexer på sig, oavsett om man går eller cyklar. Men det jag har märkt på sistone är att när jag står och väntar vid ett övergångsställe, utan ljussignaler, och bilar stannar för att släppa över mig så börjar dom att köra/rulla framåt INNAN jag är över. Om man har så bråttom att man inte har tid att släppa över personen, så varför stanna alls då? Detta händer jämnt vid övergångsstället vid rondellen borta vid Willys. Så bilförare tycker fotgängare bara går ut i vägen och tar ingen hänsyn, vi fotgängare tycker att bilförare har slutat visa tålamod, och även slutat använda blinkers. Vi kanske alla måste bli bättre i trafiken.
    //ellen

    SvaraRadera
  4. Roland Lycke2018-01-08 17:44

    Håller med tidigare skribenter.
    Lika väl som att det är lag på belysning / reflexer för fordon borde det vara lag att fotgängare har godkända reflexer!?
    Den så kallade zebralagen har förvärrat situationen då många bara går rakt ut i gatan utan att se sig för? Bilar är hårda, människor är mjuka!
    Att DU hade rätt kan vara en ganska klen tröst när du ligger skadad eller i värsta fall död på gatan?
    Jag tror att många är väldigt okunniga hur svåra de är att se och hur enkelt en fordonsförare kan missa att en fotgängare korsar vägen?
    Skärpning krävs!
    /Bilist med erfarenhet från att gå /cykla i mörkret..

    SvaraRadera
  5. Övergångsstället vid sjukhuset händer det titt som tätt att bilarna EJ ser fotgängare och tiden att gå över vid grön gubbe är knappt 5 sek så mitten av vägen blir det rött för fotgängare

    SvaraRadera