Bengt-Göran frågar:
"Jag har en fråga angående den gamla sträckningen av Herrljungabanan d.v.s då den
gick utmed Norra kyrkogården, ned förbi gasverket och bakom Kampenhofsfabriken.
Finns det något gammalt foto på banvallen ? Det borde även varit en viadukt ung. där
Sannes minne byggdes.
Var Reparegatan då ansluten till Smörbräckevägen och Edingsvägen?
Var Elseberg bebyggt när sträckningen ändrades ut mot nuvarande stationen?"
Först och främst så har du alldeles rätt i att Herrljungabanan från början (1867) vek av söderut
Jag har hittat tre bilder med bäring på dina frågor. På den första som är tagen från Kålgårdsberget ser vi just Herrljungabanan i förgrunden. Trädtopparna i bildens underkant är från träd på Norra Kyrkogården.
Och precis som du säger fanns det en viadukt över dåvarande Fjällvägen. Vad jag kan förstås
Därifrån går ju järnvägen ut till höger i bild och går bakom Gasverket och Kampenhof.
Angående Smörbräckevägen och Reparebanan så har jag inget bra svar på dina frågor. Jag har

Men jag har hittat några intressanta uppgifter ur stadens tidningar. Bohusläningen skriver den 12 september 1881 att kvarteret "Nya Boston" i stadsdelen Elseberg ansöker om framdragning av gas och el samt stensättning av gatorna.
Detta kom dock inte att tillmötesgås förrän 1908 då det framgår i tidningen att gasmätare och gaskök sätts upp i kvarteret "New Boston".//
Reparegatan var en gång i tiden ansluten till Smörbräckevägen. För 50 år sedan kunde man fortfarande se att vägbanken fanns kvar där den gick rakt igenom Reparegatan 7s gräsmatta och vidare norrut.
SvaraRaderaJag växte upp på Reparegatan från 1940 till 1950.
SvaraRadera