2008-11-26

Uddevallas farligaste övergångsställe


Lennart Westerhäll har kommenterat inlägget "Vittne till trafikolycka":

"Jag läser avsnitt ur bloggen därför att den innehåller massor av intressant läsning för en som bl.a. är intresserad av historia, industrihistoria och kultur mm.

Så kom jag då till avsnittet om olyckan på övergångsstället. Efter att ha läst den kan jag inte låta bli att kommentera den. Hur många fall, likt det beskrivna, har jag inte djupstuderat under de senaste 12 åren. Fall som dessvärre slutat i absolut värsta scenarior, nämligen i dödsolyckor.

Det aktuella övergångsstället är enligt min mening ett av de farligaste i Uddevalla. Jag ser ofta fotgängare på övergångsstället som, i tron att de har oinskränkt rätt framför biltrafiken, går över övergångsstället uppenbarligen helt omedvetna om att, blir de påkörda av en bil löper man stor risk att skadas svårt eller dödas.

Ofta ser jag så här års människor som, då vädret är dåligt, bokstavligen gömmer sig inunder sina jackhuvor, med påföljd att de är helt avskärmade från verkligheten runt omkring dem. En bilförare har mycket små möjligheter att se en sådan fotgängare så här års, om denne saknar reflex. Men fotgängaren har inte klart för sig detta utan tror att bilföraren ser honom/henne.

Övergångsställen inger generellt falsk trygghet. Ett övergångsställe måste vara utformat på ett särskilt sätt för att minimera riskerna för gående. Många övergångsställen har inte en sådan utformning. Detta måste man som bilförare vara medveten om och handla därefter.

Sitter man i en bil har man ett bra skydd mot kollisionsvåld. En oskyddad fotgängare har inget plåtskal runt omkring sig. Alltså måste varje bilist ta ett stort ansvar för, inte bara sig själv, utan även för oskyddade trafikanter.

En del fotgängare har ett betéende i trafiken som inte inger förtroende, men det får man bortse från. Det är ändå fotgängaren som alltid drar det "kortaste strået" vid en kollision mellan bil/människa.

Lennart Westerhäll

(Haveriutredare av dödsolyckor i trafiken. Vägverket)" //

2 kommentarer:

  1. Visst är övergångstället på Bastionsgatan farligt. Men, då är övergångstället vid Kampenhov direkt livsfarligt. Både för gående och bilister. Kör man bil så går folk nästan rakt igenom bilen även om man kör på grönt. Står man och väntar så blir man nästan nersprungen. Varför höjdes övergångstället? Det skulle sänkas under gatan istället, enda sättet.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Erik P! Övergångsstället vid Kampenhof är rena krigszonen!

    Noll respekt för bilar och ingen verkar bry sig om att det är "röd gubbe"?

    Vad gäller korsningen vid Bastionsgatan säger ju någon från kommunen: http://uddevallare.blogspot.com/2008/11/snabb-reaktion-frn-ansvariga-fr.html

    att belysningen är okej där.

    Jag åkte där senast för ett par kvällar sedan och jag håller inte med om detta! Detta gäller många övergångsställen även på andra ställer i stan!

    Med den utvecklingen som är och har varit på belysning med t.ex L.E.D så borde det gå att sätta upp bra riktad belysning vid övergångsställen?

    Att det händer mycket i den aktuella korsningen beror väl på att det är väldigt mycket trafik där, både fotgängare, bilar, bussar och annat.

    Utöver detta slarvar de flesta med reflexer och som jag sagt tidigare, går många bara rakt ut i gatan för att bilen SKALL stanna för dem!

    Majoriteten släpper nog fram promenerande men en förutsättning för att det skall ske är att man ser att det kommer någon!

    Reflex på och koppla även på självbevarelsedriften!

    SvaraRadera