Efter en kopp kaffe på VD Ulf Levins rum guidade han mig runt i hamnen. Det finns otroligt mycket intressant att titta på och som man inte känner till trots att jag ändå tycker att jag följer med vad som händer i hamnen. Och en sak är klar! Jag tror inte att alla Uddevallabor förstår hamnens betydelse för staden. Lite synd kan jag tycka att det är att man inte längre kan strosa omkring i hamnen. Men det är förstås av säkerhetsskäl som det inte går.
Jag skall senare försöka beskriva hamnens verksamhet lite mer ingående men nu håller jag mig till dagens besök vid de båda biltransportbåtarna.
Splendid Ace anlände runt midnatt och avgick redan vid lunchtid i dag. Nästa hamn för båten blir Zeebrügge i Belgien. Det var ett ovanligt kort besök av en ACE-båt. När jag var där hade man lastat på den sedvanliga lasten "used chassie". Det är ganska vanligt att man tar med kompletteringslaster och i dag var det bl a den självgående borrutrustningen (tror jag det var) på bilden här ovan. Man fick lägga ut särskilda slirremsor som maskinen körde på för att komma upp för rampen. Det är skrotbilarna som är ryggraden i transportkedjan till Sydamerika och utan den hade säkerligen inte dessa kompletteringslaster alls gått över Uddevalla.
Vid M/F Vinni pågick lastningen av personbilar för fullt. Bilarna kom, som väl alla vet, i höstas och ställdes upp i hamnområdet och på Pininfarinas område. Skälet till att dessa japanska bilar hamnade i Uddevalla var förstås finanskrisen och hamnen i finska Kotka kunde inte få plats med fler bilar eftersom exporten till Ryssland stannade av.
(Uddevalla Hamnterminals VD Ulf Levin och rederiets Johan Hartler framför de båda bilbåtarna)
Intressant är det i alla fall att trafiken kommit igång igen. M/F Vinni lastar i dag och i morgon omkring 1200 bilar. Det är rederiet Wallenius Wilhelmsen som sköter båttransporterna och Johan Hartler från rederiet kunde berätta att när M/F Vinny är färdiglastad skall hon gå till estniska hamnen Sillamäe som ligger nästan längst in i Finska viken i närheten av staden Narva. Därifrån skall bilarna sedan transporteras in i Ryssland.
Lastningen av alla dessa bilar gick med hög fart. Pininfarinas personal svarade körde fram bilarna till sin stora grind, där de ställdes upp. Varje bil hade en streckkod som lästes av innan bilarna lämnade Pininfarinas område.
Där vid grinden mötte Uddevalla Hamnterminals personal och körde bilarna till M/F Vinni och innan de fick köra ombord stannade de till vid en ny checkpoint där streckkoden avlästes på nytt. När vi var där visade mätaren att 141 bilar hade passerat.
När bilarna hade körts ombord klättrade förarna in i minibussar som körde dem tillbaka till Pininfarinas grind. Varje buss hade med sig ca åtta förare tillbaka.
Ja, så höll det på med en hög hastighet. De som körde bilarna hade engångsoveraller på sig och fick inte ha på sig hjälm. Och hade de ett armbandsur fick de ha ett särskilt skydd över klockan. Allt förstås för att bilarna skulle vara absolut felfria då de skulle levereras till kunden.
Ja, det jag fick se i dag imponerade. Logistiken var enorm och det är bara att lyfta på hatten för Uddevalla Hamnterminal som kan hantera allt detta! //
Vill du läsa nyhetsmailet i erik klubben så måste du gå in i klubben o läsa på nyheter. klubben har för många medlemmar så det går inte att skicka ut nyhetsmailet
SvaraRaderaTack för info! Började undra...
SvaraRaderaJätte trist att det inte går att sicka ut nyhetsmailet. men kul att så många vill vara med i klubben. Så nu försöker vi visa upp nyhetsmailet på så många ställen som möjligt. la bland annat upp det i min blogg emdtour.blogg.se
SvaraRaderaMåste ha varit roligt och spännande att hamna där...
SvaraRadera