(Klicka på bilden så blir den större)
I dag inleddes en ny era i Bohusbanans hundraåriga historia. Västtrafik sätter fr o m nu in 16 dagliga avgångar från Uddevalla till Göteborg och lika många i andra riktningen. De tre första tågen går med en halvtimmes mellanrum och sedan, resten av dagen, går det faktiskt ett tåg i timmen fram till och med kl 20:09.
På lördagar är det hela tolv avgångar och på söndagar nio. Restiden är som tidigare ca 1 tim och 10 minuter, men såvitt jag vet pågår arbete för att förkorta tiden.
Egentligen är det ganska fantastiskt vilken utveckling! Därför kan jag inte låta bli att tänka på en tågresa från Göteborg till Uddevalla fredagen den 22 november 1963. Känns datumet igen? Mycket riktigt, det var då USA:s president John F Kennedy mördades i Dallas, Texas.
Jag minns inte hur många dagliga avgångar det var mellan Uddevalla och Göteborg på den tiden men det var ett fåtal. Jag var 18 år och veckopendlade mellan Uddevalla och arbetet i Göteborg. Jag satt alltså där på tåget på väg hem till Uddevalla. Tåget stannade förstås vid varje "mjölkpall".
I Kungälvs Ytterby hände det saker. Jag la märke till konduktören som pratade upprört med stinsen ute på perrongen. När vi sedan fortsatte såg jag hur han stannade vid var och en av passagerarna och jag anade att han berättade om något som hänt. Antagligen hade något hänt längre fram längs järnvägen.
På håll hörde jag något om Kennedy och när han väl var framme hos mig sa han med dramatisk röst: "President Kennedy är skjuten!" och så gick han vidare med sitt budskap.
Det blev förstås väldiga diskussioner bland passagerarna på tåget och en ödesmättad stämning infann sig i novembermörkret.. När vi stannade i Kode var konduktören av där och fick senaste nytt om läget för presidenten. På det sättet fick vi sedan vid varje station löpande information om händeleutvecklingen i Dallas.
När jag gick av tåget vid Uddevalla Central visste jag att presidenten opererades på ett sjukhus. Min far mötte mig med bilen och av honom fick jag veta att Kennedy var död. Vi satt en stund i bilen och lyssnade på extranyheterna med Arne Thorén på bilradion. Arne Thorén hade ju en röst som hördes tydligt i den knastrigaste radio.
Därför är Kennedymordet för mig alltid intimt förknippat med Bohusbanan. Jag vet inte hur lång restiden var på den tiden, men det var säkert över två timmar.//
Jag minns inga tåg som tagit längre tid än drygt 1½ timma, även fast man stannade både vid Olskroken och St Jörgen. Och något som hette Göteborgs Tingstad va´? Och Ödsmål.
SvaraRaderaBarnen räknade stationer på fingrarna när de var små. Tummen var första stationen från Göteborg räknat så för Äldsta var det alldeles naturligt att en dag, när vi inte alls satt på tåget, konstatera att hon hade ont i Ytterby.
Lite svårt blev det visst med alla tågen igår. Tio minuters försening frampå förmiddagen. När tågen går tätt blir marginalerna mindre så det var ett fasligt springande på Centralen sen. Men jag är väldigt glad för alla tågen även om jag inte är nere så ofta. Glad för varje gång jag behöver ta mig ut till Torp för att byta buss. Det hade inte varit kul igår med all min packning!
Få se om jag kommer i håg alla stationer och hållplatser. Jag börjar från Uddevalla:
SvaraRaderaGamla Uddevalla östra vid Västgötavägen, Ljungskile, Skafteröd, Svenshögen, fanns det inte en som hette Hällungen?, Ödsmål, Stenungsund, Stora Höga, Jörlanda, Kode, Ytterby,Säve, Hästekällan (ST Jörgen), Tingstad, Olskroken. Göteborg C. Har jag missat någon eller minns jag fel?
Och det måste vara en gigantisk apparat att få till så många avgångar plötsligt. Utbildning och rekrytering av personal, inköp av tågvagnar, tidtabeller som skall passa alla byten, banarbeten etc etc. Jag skulle inte vilja vara ansvarig.
Även Höjentorp var hållplats. Och så glömde jag förstås Grohed station.
SvaraRaderaJa och tänk vad bommarna vid järnvägsövergångarna i centrala U-a kommer att fara upp och ner dagarna i ända! Dessutom passerar ju även tåg i öst-västlig riktning in emellan.
SvaraRaderaJa det var en del strul igår - debut för Svenshögen som mötesstn vilket misslyckades totalt. Första tågen möttes nos mot nos och bytte passagerare o vände åter. Sedan gick det bättre.
SvaraRadera1963/64 tog en resa allt mellan 1:18 och ca 1:50. Det fanns tåg som bara stannade i Stenungssund o Ljungskile och vissa som stannade överallt - normalt runt 1:30
Enl K-nickan tab 175 var hpl 1963/64 Uddevalla,Grohed,Resteröd, Lje,Skafteröd,Svenshögen,Hällungen,Ödsmål,Ssd,Stora Höga,Jörlanda,Kode,Skårby,Ytterby,Säve,Lillhagen,Gbg Tingstad,Olskroken
Per N
Skulle förstås stå att jag är glad varje gång jag INTE behöver byta på Torp. Men det framgick väl. Tänk, jag kan inte minnas Skårby hur jag än försöker. Klart bekymrande. Kanske var stoppen slut där när jag började åka mer frekvent 1964, typ?
SvaraRaderaAnnaa: Jo, jag förstod allt det där med INTE behöver åka....
SvaraRaderaSkårby minns inte jag heller. Och Lillhagen var väl samma som det gamla Hästekällan?