Tack för detta initiativ, det kändes nästan overkligt. Jag har varit nybyggnadsinspektör för Rederi Aktiebolaget Monacus på tre nybyggen på UV. Constance NB248, Margaret Onstad NB236(tror jag) och slutligen på Nanny. Har seglat 1:e maskinist på Margaret och Nanny. Vi var ett fint gäng med Helge Holmström(skeppare), Paul Norlén(chief) som bevakade bygget och sedan gjorde de första resorna med Nanny. Efter första lasten i Persiska viken råkade vi ut för en orkan utanför Madagaskar där sjöarna gick hårt över däck och spolade bort skumkanoner, vattenledningar och ångledningar. Vi var på väg till Aruba i Västindien med ett fartyg som inte skulle kunna lossas eller få tillstånd att angöra hamn. Ett jättepådrag från UV med material och folk kom till Cape Town på kort varsel och seglade med oss tills allt var återställt och vi kunde lossa normalt. Folk från varvet jag hade mycket att göra med var Ingemar Rutgersson, Arne Berver, Stig Sjögren, Sten Holmqvist, Kjell Johansson och "lille" Nystén som också var med under provturen. Torsdagsluncherna var ett revligt sätt att diskutera och reda ut eventuella ändringar och tillägg i specifikationen. Nanny var ett fantasiskt fartyg och en otrolig bedrift från varvets skeppsbyggare att få till.
Roligt att se filmen om Nanny. Jag har två bröder som var plåtslagare och byggde ("backen") backdäcket på gallerplan Sörvik ,jag själv jobbade som plåtslagare på gallerplan "Solhagen" Sörvik ,från 1980 till varvets nedläggning 1986 ,våran förman var då Rune Andersson.
MONSTERFARTYG! Här skriver lilla jag som är dotter till en kapten på fartyget. Jag klättrade upp ombord från en pytteliten båt i Persiska viken, dörädd. Sedan bar det iväg till Kapstaden och vidare till Västindien... Det var ett spännande långt äventyr, jag aldrig glömmer! Jag brukade hoppa i poolen på akter-däck med saltvatten i och katt hade vi ombord också. Kan det bli knasigare (sånt syns inte på fotona, därför kul att skriva om här)... Fartyget var ENORMT och kraftfullt!!! Där på kände jag mig som Pippi Långstrump. Och min pappa var nog också lite som Pippis pappa. Han gick tyvärr bort i en hjärninfarkt för några år sedan. Men jag vet säkert - att han inte heller glömmer bort NANNY! R. I. P /Gunilla (Ahlstrand) Lindgren
Var flera törnar ombord på T/T Nanny som matros och det blev 12 år i rederiet. På Nanny hade vi inomhus pool och bastu. Ett trivsamt fartyg. 👍🧜♂️🧜🏿♀️
Har en bild på Nanny från 1995. Hon hette då KING ALEXANDER och ägdes av en grekisk redare. Bilden är tagen när hon ligger i docka hos Dubai Dry Docks i Dubai. Ska jag skicka över fotot???
Farsan jobbade som maskinist på Nanny när det begav sig. Vill minnas att han var ute fyra månader och hemma fyra månader. Någon som jobbat på Nanny som minns?
Hon byggdes i den stora Sörviksdockan och sjösattes genom att man släppte in vattnet genom dockportarna. Någon traditionell stapelavlöpning var det således inte.
Jag jobbade som matros på jungfrufärden. Jag =johan med öland,blue-eyes i hela ligan. Knommer ihåg orkanen det var på julafton men vi hade full last o rullade inte nämnvärt. Otroligt roligt hade vi iallafall.
Hej 2514 var mitt nr . Tillhörde avd 3661 filargruppen . Arborrade för propellern o var med o monterade roder o propellerna. Min bror var elektriker på båten Andersson/ Callenberg .
Tack! Roligt att se Nanny på film. Jag var med på bygget från början som svetsare
SvaraRaderaJag stod under botten och hängde i korgarna längs styrbordssidan och svetsade.En bordläggningsskarv tog 2-3 dagar att köra upp på utsidan.
SvaraRaderaHälsningar
Bo Jogheden
Numera på Kockums-Muskö
Min pappa svetsade masterna :). / christian
SvaraRaderaTack för detta initiativ, det kändes nästan overkligt. Jag har varit nybyggnadsinspektör för Rederi Aktiebolaget Monacus på tre nybyggen på UV. Constance NB248, Margaret Onstad NB236(tror jag) och slutligen på Nanny. Har seglat 1:e maskinist på Margaret och Nanny. Vi var ett fint gäng med Helge Holmström(skeppare), Paul Norlén(chief) som bevakade bygget och sedan gjorde de första resorna med Nanny. Efter första lasten i Persiska viken råkade vi ut för en orkan utanför Madagaskar där sjöarna gick hårt över däck och spolade bort skumkanoner, vattenledningar och ångledningar. Vi var på väg till Aruba i Västindien med ett fartyg som inte skulle kunna lossas eller få tillstånd att angöra hamn. Ett jättepådrag från UV med material och folk kom till Cape Town på kort varsel och seglade med oss tills allt var återställt och vi kunde lossa normalt. Folk från varvet jag hade mycket att göra med var Ingemar Rutgersson, Arne Berver, Stig Sjögren, Sten Holmqvist, Kjell Johansson och "lille" Nystén som också var med under provturen. Torsdagsluncherna var ett revligt sätt att diskutera och reda ut eventuella ändringar och tillägg i specifikationen. Nanny var ett fantasiskt fartyg och en otrolig bedrift från varvets skeppsbyggare att få till.
SvaraRaderaKjell Söderberg
Tack Kjell! Mycket intressant läsning.
RaderaRoligt att se filmen om Nanny.
SvaraRaderaJag har två bröder som var plåtslagare och byggde ("backen") backdäcket på gallerplan Sörvik ,jag själv jobbade som plåtslagare på gallerplan "Solhagen" Sörvik ,från 1980 till varvets nedläggning 1986 ,våran förman var då Rune Andersson.
Carl-Olof Byrö.
MONSTERFARTYG!
SvaraRaderaHär skriver lilla jag som är dotter till en kapten på fartyget.
Jag klättrade upp ombord från en pytteliten båt i Persiska viken, dörädd. Sedan bar det iväg till Kapstaden och vidare till Västindien... Det var ett spännande långt äventyr, jag aldrig glömmer! Jag brukade hoppa i poolen på akter-däck med saltvatten i och katt hade vi ombord också. Kan det bli knasigare (sånt syns inte på fotona, därför kul att skriva om här)...
Fartyget var ENORMT och kraftfullt!!!
Där på kände jag mig som Pippi Långstrump.
Och min pappa var nog också lite som Pippis pappa. Han gick tyvärr bort i en hjärninfarkt för några år sedan. Men jag vet säkert - att han inte heller glömmer bort NANNY!
R. I. P
/Gunilla (Ahlstrand) Lindgren
Var flera törnar ombord på T/T Nanny som matros och det blev 12 år i rederiet. På Nanny hade vi inomhus pool och bastu. Ett trivsamt fartyg. 👍🧜♂️🧜🏿♀️
RaderaÄr det någon som vet om Nanny finns kvar någonstans i världen?
SvaraRaderaNej, hon är upphuggen.
RaderaTack för det.
SvaraRaderaMin pappa, Kent Carlson, arbetade som rederiinspektör på Rederi AB Monacus i Kungsbacka.
SvaraRaderaPappa lever fortfarande och har hälsan :) !
Mvh...Kent-Olof
Har en bild på Nanny från 1995. Hon hette då KING ALEXANDER och ägdes av en grekisk redare. Bilden är tagen när hon ligger i docka hos Dubai Dry Docks i Dubai. Ska jag skicka över fotot???
SvaraRaderaJa tack gärna! gunnar.klasson@gmail.com
SvaraRaderaFin båt, fin tid. Jobbade som maskinist på Nanny, min bror Roger som styrman. Många fina minnen från Nanny.
SvaraRaderaFarsan jobbade som maskinist på Nanny när det begav sig.
SvaraRaderaVill minnas att han var ute fyra månader och hemma fyra månader.
Någon som jobbat på Nanny som minns?
/Lars
Hej,
SvaraRaderaLäste en artikel om att Nanny aldrig sjösattes. Stämmer detta verkligen?
Hon byggdes i den stora Sörviksdockan och sjösattes genom att man släppte in vattnet genom dockportarna. Någon traditionell stapelavlöpning var det således inte.
Raderanågon här inne som vet om hon någonsin kom till Scanraff i Lysekil? Dagens Preem raff. Någon som har en bild på detta?
SvaraRaderaJag jobbade som matros på Nanny då fartyget gjorde sin jungfrufärd. Jag johan,öland,öberg Blue Eyes.o några till. Det var tider det
SvaraRaderaJag jobbade som matros på jungfrufärden. Jag =johan med öland,blue-eyes i hela ligan. Knommer ihåg orkanen det var på julafton men vi hade full last o rullade inte nämnvärt. Otroligt roligt hade vi iallafall.
RaderaHej 2514 var mitt nr . Tillhörde avd 3661 filargruppen . Arborrade för propellern o var med o monterade roder o propellerna. Min bror var elektriker på båten Andersson/ Callenberg .
SvaraRadera