2011-05-10

Kapten Albin Ahrenberg - "Luftens vagabond"


Insänt av Gunilla Hjerne:

"Hej Gunnar!

En gammal släkting till mig har skickat lite släktbilder via mailen och bland dem ett par bilder från Gustafsberg. Så här skriver hon: På bilden Aronbergs flygmaskin och där var Gösta (hennes storebror) med. det var en av hans livs största upplevelse att se detta pontonplan lyfta och landa utanför Gustafsberg i Uddevalla, obs 1930-tal!

I nästa mail skriver hon: Beträffande flygplanet så måste ju du befinna dig på rätt plats för att försöka finna ut om detta. Jag var ju så liten (hon är född 1931) men minns hur det fascinerade oss alla. Mannen som stod för maskinen hette Aronberg, det är allt jag vet. Har du hört talas om detta plan? Vem var mannen? Mina släktingar hade tagit sig dit från Gerlesborg för att se detta. Det var ju en bit på den tiden.

Skulle vara kul om du har någon uppgift.

Mvh
Gunilla Hjerne"

Jodå, flygaren ifråga var Albin Ahrenberg och han har varit i Uddevalla och haft Gustafsberg som utgångspunkt vid några tillfällen. Jag har själv en bild på hans flygplan vid Gustafsbergs gästbrygga (tyvärr hittar jag inte den just nu).

I Tidningsarkivet sökte jag på Ahrenberg och fick denna träfflista:

1929-04-06 Kapten Ahrenbergs flykt över Atlanten. Före detta uddevallabon löjtnant A. Flodén med på färden.
1931-12-18 Idag landar Ahrenberg i Uddevalla. Flyg. Bild.
1938-11-28 Kapten Ahrenberg isolerad på Baldersnäs på grund av. mul- och klövsjukan. Djur. Sjukdom.
1964-07-16 "75 år fyller ""Luftens vagabond"" Albin Ahrenberg, som haft Baldersnäs herrgård som fast residens i 10 år. Bild."

Som ett kuriosum kan jag notera att i den första artikeln nämns löjtnant Axel Flodén som Ahrenbergs passagerare. Flodén är mest känd för att ha skrivit texten till marschen "Bohus bataljon".

Som nämns i träfflistan bodde Ahrenberg på herrgården Baldersnäs i Dalsland i många år. Där dog han också 1968. Han finns utförligt beskriven i Wikipedia. Läs genom att klicka HÄR!! 

10 kommentarer:

  1. Hej!
    Ahrenberg flög också från Munkedals hamn. Min pappa och jag blev bjudna på en rundtur av min pappas arbetsgivare någon gång runt 1945-46. Jag var 8 - 9 år och har fortfarande kvar biljetten. Det kostade för barn kr 7,50 och det dubbla för vuxna. Flygplanet var nog större än det som visas på bilden och tog 5 á 6 passagerare.
    Bo i Kalmar

    SvaraRadera
  2. Synd att inte detta ämne dök upp för en vecka sen eller så.
    Min mor var nämligen barndomsvän med Ahrenbergs dotter Kerstin som bodde växelvis på Baldersnäs och på Baldersgatan i Stockholm.
    Hon blev bjuden på en flygning med ett av hans plan samma dag som den första DC-3:an landade på Bromma berättade hon nyss.
    Ett evenemang som hon fick åse samtidigt som de åt lunch på Ahrenbergs bekostnad på Flyghotellet på Bromma Flygplats.
    Även jag har faktiskt haft äran att få träffa Ahrenberg nåt år innan han avled.
    (Han var god vän med min Mormor och Morfar)
    Fast det var svårt för mig som 7-8 åring att förstå att det var en legendar som hälsade på, men jag minns honom väl trots det.

    //Bosse

    SvaraRadera
  3. Dom hade väl taskiga godnattsagor som små, uppväxtförhållandena var vel sådana att man kunde drömma sig till söms.

    SvaraRadera
  4. Flygplanet är en Hansa S5A ur Kungliga Upplandsflygflottilj F2(Sedan Roslagen). S 5A är märket enligt Flygvapenorder M/35. Det vill säga svartvita kronmärkning. 1937 kom dom blågula kronmärkningen utan gul ring för det kom efter 1940

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få veta allt detta. Den lille gossen är förresten Gösta Johnsson som senare startade Eds MC- och Motormuseum. Kanske väcktes hans motorintresse här.
    Gunilla Hjerne

    SvaraRadera
  6. Förundrad! Bilden på pontonolanet upplagd av Gunnar Klasson ser ut att vara exakt samma foto som det i min mors album. Min uppfattning är att detta togs samma dag som fotot på gossen Gösta, min bror, vem stod bakom kameran? Om jag kunde så skulle jag bifoga fotot för jämförelse men tyvärr får jag nöja mig med påståendet. Kanske vet någon vem fotografen var?

    SvaraRadera
  7. Beklagar, jag visste inte att det var "min" bild av pontonplanet som var införd.DS,

    SvaraRadera
  8. Albin var en fantastisk man och när han hade lagt vingarna på hyllan, fick jag förmånen att som pojk träffa honom. Albin hade en jaktstuga i Åtvidabergs kommun där min far var Kronojägare. Mången flygberättelse har jag fått lyssna till när elden sprakade i hans stora öppna spis och som vi samtidigt avnjöt hans kokkonst. Albin var väldigt förtjust i barn och jag fick en del små gåvor av honom som jag då kanske inte helt förstod värdet av som liten pojk men som jag desto mer värderar idag. För mig kommer Albin alltid vara en hjälte och jag hade dessutom förmånen att få besöka honom på hans gods i Dalslånged tillsammans med föräldrarna.

    /Bengt

    umgicks han ofta med min far och jägarna här i trakten.

    SvaraRadera
  9. Så här står det i boken "Heinkelflug i Sverige"
    Totalhaveri Nr 10(det sista) med S 5A.
    12 juli 1939,S 5A nr 472(F2-72) ur F2.
    Byfjorden Uddevalla
    "Den 12 juli 1939 kl 14.45, landade S 5A. nr 472.på Byfjorden utanför Uddevalla. Flygplanet slog runt o blev liggande
    på rygg.Besättnigen klarade sig
    oskadd,men flygplanet,som tillhörde F2 (2.divisionen),totalhavererade.
    Bla. blev flygkroppen deformerad och avslagen
    framför stabilisatorn. Båda landställsbenen skadades
    vingbalkarna sönderslagna o vingarna spolierade.
    Radiostationen trodde man sig kunna använda efter haveriet.
    Flygplanet var tillverkat 1931 o fick en toptal flygtid på 1134 timmar och 5 minuter.
    Anlednigen till haveriet var en felbedömning av höjden vid landning.
    Med hänsyn till dels rådande väderleksföärhållande,bleke med begynnande vind av växlande riktning,dels flygförarens ringa erfarenhet av flygning med sjöflygplan,kunde inte flygplanets förare eller någon annan lastas för haveriet"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olyckan beskrivs i såväl Bohusläningen som Bohus-Posten den 13 juli 1939.

      Radera