UDDEVALLA 1863
Staden hade då 4855 invånare (2163 män, 2692 kvinnor), Således
ett kvinnoöverskott på drygt 500.
Kungl.Majt:t stadgade 1862 att varje stad med ett
invånareantal av 3000 eller mera fr o m 1 januari 1863 skulle styras av en
stadsfullmäktigeinstitution.
Den här kartbilden är från 1855 men stämmer väl med stadens
utbredning vid tiden för det lokala självstyrets införande. Den motsvarar det som vi idag kallar Stadskärnan.
Hela staden har brunnit ned inte mindre än sex gånger och de
första fem gångerna var det svenska trupper som var här och brände ner staden.
Efter den stora branden 1806 beslutades att bygga en säkrare stad, den s.k.
rutnätsstaden. Det främsta syftet med den var att i framtiden kunna begränsa
eventuella bränder.
Som framgår av kartan gick det inte så bra. 1859 brann fem
kvarter ner och året därpå ytterligare två. Således bara några år före det
lokala självstyrets införande var staden svårt sargad.
Vid den här tiden hade fotografikonsten kommit till Sverige
och Uddevalla. Därför har vi fotografier från allra första början med kommunalt
självstyre. Den här bilden daterar jag till just 1863. Hur kan jag veta det? Jo
till vänster om Klocktornet ligger Elementarläroverket för pojkar som invigdes
1862.
I bildens vänstra kant skymtar vi Kampenhofs Bomullsspinneri
som startade driften 1858. Och alldeles i förgrunden ligger det ett hus med
gaveln vänd mot fotografen. Det huset flyttades rakt åt vänster till
Kampenhoffabriken andra ände och blev personalbostäder och gick senare under
namnet ”Bracka”.
Precis där Bracka ligger på bilden byggdes 1864 Uddevallas
första järnvägsstation. Det första tåget gick härifrån samma år till
Vänersborg. Den 17 maj 1867 gick det första tåget hela vägen till Herrljunga.
Här ser vi Kampenhof från Kålgårdsberget. Lägg märke till
att havet fortfarande går långt in mot staden och ändra fram till Skansbergets fot.
Flera av vattenspeglarna på bilden fylldes ut med muddermassor och är nu land,
men som vi vet blir det ofta översvämningar här. Uddevalla är ju verkligen i
riskzonen för framtida höga vattenstånd. Om 100 år beräknas exempelvis
Bohusläns museum ligga delvis under vatten.
På den här bilden ser vi Herrljungabanan i förgrunden där
den sträcker sig från vänster till höger. Till vänster i bilden finns en
institution som är jämgammal med det lokala sjävstyret. Det är länsfängelset.
Runt om i Sverige byggdes det länsfängelser som ett led i fångvårdens
humanisering. Uddevallas länsfängelse var i bruk fram till 1936 och blev sedan
elevbostäder för Centrala Verkstadsskolan. Byggnaden revs när stadsmotorvägen
byggdes 1973-1976.
Längre till höger ligger en stor byggnad. Det är Uddevalla
Centrallasarett som stod klart att tas i bruk 1866. Samtidigt som
stadsfullmäktige infördes också landstingen var främsta och första uppgift var
att förbättra sjukvården. Uddevalla Centrallasarett var landstingets första
stora bygge.
År 1772 fick Uddevalla statsbidrag för att muddra i
Sunningesund. Fram till dess hade vattendjupet på fjordtröskeln bara varit 1,5
meter vilket hade hindrat större skepp att ta sig in i Byfjorden. Med en
djupare muddringsränna kunde större skepp ta sig in och när man även hade
muddrat hamnkanalen kunde riktigt stora skepp ta sig långt in mot staden.
Direkt från Motala Verkstad kom hjulångaren Uddewalla 1853.
Med sina skovelhjul på sidorna hade den en väldigt stor svängradie varför den
inte kunde svänga runt i den trånga hamnkanalen. Nu var goda råd dyra men det
hela löstes genom att man grävde ur en stor vändbassäng i kajmuser ungefär där
dagens Västerbro finns.
Ångfartygen utgjorde en revolution för folket i skärgården.
Nu kunde man för första gången åka till staden efter tidtabell. Man visste
således när man skulle komma hem och var inte beroende av väder och vind. Rederibolaget Bohuslänska Kusten blev det dominerande rederiet i skärgården.
Vid det lokala självstyrets tillkomst hade Uddevalla på kort
tid fått mycket bättre kommunikationer både till lands och sjöss.
MAGISTRATEN FÖRE 1863
I Sverige var magistraten
från medeltiden till kommunreformen 1862 beteckningen för det högsta styrande
organet för städer med egen jurisdiktion. Ordföranden i magistraten var stadens
borgmästare. De övriga medlemmarna var rådmännen.
MAGISTRATEN 1863 – 1952
Som statlig myndighet fick magistraten 1863 bl a hand om
följande områden:
•
Polisen och åklagarväsendet
•
Tillsyn och kontroll av den kommunala
verksamheten
•
Överförmyndarärenden
•
Upprättande av budgetförslag tillsammans med
drätselkammaren
•
Rätt att tillsätta tjänstemän i stadens
förvaltning
•
Tillsättande av notarii publici
STADSFULLMÄKTIGE
Stadsfullmäktige var från 1863 till och med 1970 det
högsta beslutande valda organet i en stad i Sverige. Vid kommunreformen 1971
ersattes stadsfullmäktige i likhet med motsvarande organ i tidigare
landskommuner och köpingar, kommunalfullmäktige, av kommunfullmäktige.
DRÄTSELKAMMAREN
Drätselkammare var namnet på styrelsen i en stad i
Sverige. Egentligen var drätselkammaren ett utskott valt av stadsfullmäktige
som skötte stadens ekonomi. På grund av denna viktiga syssla, blev den också
stadens styrelse i egentlig mening.
VALDA OCH VÄLJARE
Det första stadsfullmäktige valdes av 91 personer. Efter
röstkassering återstod 60. Det var inte långt ifrån att de röstberättigade
valde sig själva.
Röstberättigandet gick efter skatteförmåga. Även kvinnor
kunde komma i fråga även om det var ovanligt i Sverige. I Uddevalla förekom det
inte alls.
Ledamöterna hade inget arvode men fick däremot böter om man
uteblev från sammanträdena. Kvartalsvis i efterskott redovisades dessa böter
till stadskassan som sålunda fick större förstärkning ju slarvigare ledamöterna
var.
Man kunde få laga förfall från fullmäktigemöte bl a genom
att anföra sin vistelse på sommarnöje på Gustafsberg.
Handlanden A W Rydholm fick betala böter för att på
sammanträdesdagen varit ute och seglat med sin lustjakt Nörve. I sin privata dagbok antecknade han med grämelse att ”Uddevalla stad stulit fyra riksdaler av
honom”.
1910 tillämpades den 40-gradiga skalan i samband med de
proportionella valen. Nu röstade 1090 personer och därmed var man inne i en ny
tid.
Bohusläningen påpekar att ”omflyttningen till vänsterns
favör blivit högst väsentlig, tack vare den av högern införda proportionella
valmetoden”.
De två första socialdemokraterna Lindstam och Carlberg
valdes in i stadsfullmäktige.
Det så kallade Demokrativalet 1919 innebar att
•
Den graderade röstskalan till landstings- och
fullmäktigeval avskaffades.
•
Bolagens kommunala rösträtt försvann
•
Varje röstberättigad fick en röst oberoende av
inkomst
Den allmänna och lika kommunala rösträtten var därför
genomförd för personer över 23 år.
DE TRE CHEFREDAKTÖRERNA
Sten Björkman, Bohusläningen (ober liberal)
Emil Sahlgren, Kuriren (socialdemokraterna)
Hugo Uddgren, Bohus-Posten (högerpartiet)
Dessa tre chefredaktörer kom att under ett par decennier utgöra
en bemärkt trio som med obestridlig talang hade lätt att formulera sina
synpunkter. Debatten fortsatte ofta på tidningarnas ledarsidor.
VIKTIGA BESLUT I STADSFULLMÄKTIGE
•
19 juli 1862 (obs!) beslutades på allmän
rådstuga att anslå inte mindre än 300 000 rdr till en järnväg mellan staden och
Vänersborg.
•
Juni 1863 beslutade stadsfullmäktige att teckna
aktier för 200 000 rdr i det blivande järnvägsbolaget. Uddevalla blev därmed
den störste aktieägaren i UWHJ (Uddevalla - Wenersborg - Herrljunga järnväg eller Usch Wilken Helwetes Järnväg som en del sa.
Beslutet 1862 var mycket betydelsefullt. Utan det hade
sannolikt det första stadsfullmäktige inte vågat besluta om en sådan stor
utgift.
Tändsticksfabriken i Uddevalla lades ner och Uddevallas
styrande for till Stokholm och uppvaktade regeringen. Med sig hem hade de
löften om stöd för att bygga en ny trähusfabrik och den 10 JUNI 1938 beslutade
stadsfullmäktige efter livlig diskussion att till AB Juno-Hus gratis och med
full äganderätt överlämna mark för att bygga en trähusfabrik.
Fabriken som skulle bygga prefabricerade hus för export fick
ingen bra start. Fabriken och järnvägsspåret över den likaledes nya Västerbron
invigdes den 31 augusti 1939. Dagen därpå bröt andra världskriget ut. Under
kriget fick därför fabriken ställa om produktionen. Försvaret gjorde stora
beställningar av baracker till alla beredskapsförband.
DET ALLRA VIKTIGASTE BESLUTET
Stadsfullmäktiges genom alla tiders viktigaste beslut fattades
enligt min mening den 14 augusti 1945. Då fattade stadsfullmäktige det beslut som slutgiltigt
band den nya varvsrörelsen till Uddevalla. Staden avträdde då Kasen 1:6 och
Brattås Strand 1:1 samt förband sig att genom en rad åtgärder stödja det nya
varvet.
Staden fick genom avtalet en skuld på 2 444 000 kronor (48
milj idag). Den avträdda marken omfattade mer än 85 000 kvm.
Beslutet och det faktum att Gustaf B Thordén startade
Uddevallavarvet fick en enorm betydelse för Uddevalla ända in i våra dagar.
Stadens befolkning fördubblades åren 1945 – 1960 från 15 000
till 30 000. Staden byggdes ut som aldrig förr. Stadsdelar som Kissleberg,
Skogslyckan, Unneröd, Boxhult, Bleket, Dalaberg, Tureborg, Håljuteberget,
Tureborg och Bohusgården tillkom under denna tid. Samhällsservicen expandera
förstås våldsamt då alla dessa människor behövde skolor, sjukvård, affärer etc.
ANTALET LEDAMÖTER I FULLMÄKTIGE
1866 - 30 ledamöter
1902 – 36 ledamöter (staden hade passerat 10 000 invånare)
1947 – 40 ledamöter (Bäve hade inkorporerats 1 januari 1945)
1971 – 61 ledamöter + suppleanter för första gången
KOMMUNSAMMANSLAGNINGEN 1971
En kommun med 40000-60000 invånare skulle egentligen ha 51
ledamöter. Med hänsyn till betydande minskning av antalet förtroendeuppdrag som
sammanslagningen skulle innebära fastställdes istället att fullmäktige skulle
ha 61 ledamöter.
Suppleantsystemet infördes.
FULLMÄKTIGES LOKALER
Mellan 1863 och 1926 sammanträdde stadsfullmäktige i
Rådhusets sessionssal. Då och då sammanträdde man i Societshuset på
Gustafsberg.
Bilden är från det allra sista fullmäktigemötet i
sessionssalen 1926.
När fullmäktige utökades vid kommunsammanslagningen 1971 hade man de första mötena i Östraboteatern. Lokalen var dock inte lämplig utan man flyttade samma år till Ramnerödskolans aula.
Och sedan till Folkets hus innan man flyttade till de
nuvarande lokalerna på Bohusläns museum.
Dagens
fullmäktigeordförande Ralph Steen i en något yngre upplaga. //
Det var en fantastiskt intressant och genomarbetad artikel
SvaraRaderaMycket bra artikel. Vilka spännande bilder! Tack Gunnar.
SvaraRadera