2012-12-04

Nästa "chassibåt" på väg

I går morse lämnade nästa "chassibåt" Baltic Pride St Petersburg och är nu på väg mot Uddevalla. Kl 07.30 hade hon nått så här långt, dvs hon passerar mellan Sverige och Bornholm.

Senast hon var i Uddevalla var den 11 februari 2009. Du vet väl att du kan följa all världens fartygstrafik på den utmärkta sajten www.marietraffic.com Och vill du följa Baltic Prides fortsatta väg mot Uddevalla kan du gå in direkt här http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx?mmsi=636011106&centerx=14.47675&centery=55.36575&zoom=10&type_color=7

12 februari 2009

3 kommentarer:

  1. Hej Gunnar.

    Ett par utfyllande kommentarer kring "All världens fartygstrafik" och AIS.

    Först måste vi definiera vad ett fartyg är, och det gör COLREG åt oss enligt följande; varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.

    Det är således en sanning med modifikation att man kan följa all världens fartyg medelst sidan. SOLAS rekommenderar fartyg överstigande 300 GRT att nyttja instrumentet, men konventionen är inte tvingande. Övriga fartyg (och i synnerhet fritidsfartyg såsom ekor, kajaker, snipor, daycruisers, segelbåtar m.m.) har sällan AIS installerad, varför "all världens fartyg" som begrepp är felaktigt i sammanhanget.

    Eftersom AIS absolut inte får användas som navigatoriskt instrument (utan endast som kompletterande hjälpmedel, främst då man söker radiokontakt med en medtrafikant och behöver ett anropsnamn) förekommer det att instrumentet negligeras. Det slås helt enkelt inte på alternativt visar felaktig inmatad information (dock är kurs & fart, som är de mest väsentliga för sidan du nämner, GPS-styrda). "All världens fartyg" faller även på denna punkt således.

    Vidare krävs att fartyget befinner sig inom räckvidd från en landbaserad (i de allra flesta fall) AIS-station. Räckvidden är densamma som för vanlig VHF, inom vars frekvenser AIS opererar, dvs ca 30 NM. Oceangående fartyg står därför inte att finna på någon AIS-baserad websida och går därför inte att följa när de befinner sig på öppet hav mellan kontinenterna.

    Vad som är petitesser för en lekman är blodigt allvar för en fackman :)

    I övrigt; många tack för din outtröttliga lust att uppdatera denna blogg med relevant information rörande min barndomsstad. Det är alltid trevligt att titta in här. Och jag hoppas informationen om AIS var till glädje, då jag vet att du med all säkerhet har marinetraffic.com som en av dina favoritsidor.

    Vänligen

    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för informationen! Jag tycker du formulerar det bra i meningen "Vad som är petittesser för en lekman etc...."

      Jag är just en lekman som är väldigt intresserad av sjötrafiken till och från Uddevalla. Jag tycker också att hamnen är jätteviktig för Uddevalla och därför skriver jag ofta om verksamheten. Jag får också tips och inbjudningar från Uddevalla Hamnterminal då de har något spännande på gång.

      Med uttrycket "all världens fartyg" menade jag förstås inte det i bokstavlig mening utan snarare att det finns oerhört mycket att titta på ändå i Marinetraffic. Och visst har jag den som favorit och som app i min iPhone. Den har många funktioner och man registrerar sig som användare. T ex kan man få ett mail varje gång ett fartyg anlöper eller lämnar Uddevalla. Och funktionen "My fleet" är också användbar. Där har jag förstås ett knippe fartyg jag följer, allt ifrån räktrålaren Atlantic till de stora "ACE-båtarna".

      Radera
  2. Gunnar!
    Du har ju visat ett otroligt engagemang som många av oss välkomnar, när det gäller t.ex NU-sjukvården?

    När det gäller dessa "Used chassis" hade i alla fall jag önskat att du gick lite mer på djupet för att ta reda på VAD det är som exporteras och varför?

    Är det gammalt utrangerat skrot som får ett nytt liv i ett land där miljökraven inte är lika hårda, eller kanske saknas helt?

    OM det är så.. vad blir i så fall den så kallade miljövinsten utöver att utsläppen flyttas någon annan stans?

    /Från en som uppskattar din blogg

    SvaraRadera