Nej inte alls! Exporten av skrotlastbilar från Uddevalla till Sydamerika sker helt lagligt av ett företag som hyrt in sig på hamnområdet. Sedan kan man ju alltid undra om det är meningen att det skall få gå till så här. Precis samtidigt som Csav Rio Nevado gick in i Uddevalla anlände Valiant Ace till Santiago med sin last av skrotlastbilar.Valiant Ace lämnade Uddevalla den 16 november och efter att ha mellanlandat i Zeebrügge satte hon fart över Atlanten.http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=538004759&zoom=10&olddate=Dec%2023%202012%2010:10AM
Jag tror att bilarna sätts ihop i Sydamerika och säljs som lastbilar igen och rullar vidare i flera år.jag har skrivit om detta tidigare på bloggen, men kan just nu inte hitta inlägget. Det kommer i genomsnitt en av dessa båtar i månaden för att hämta sin last. Skriv ACE-båt i rutan "Leta i den här bloggen" så får du många träff. I morse möttes för övrigt Valiant Ace och Csav Rio Grande utanför Sydamerikas västkust och söder om Panamakanalen. Båda båtarna är välkända i Uddevalla.
Hej Gunnar!
SvaraRaderaHar funderat lite på dessa transporter!
Är det detta det handlar om?
http://www.vibilagare.se/nyheter/skrotbilar-exporteras-illegalt-till-afrika-1043
http://www.svt.se/ug/svart-bilexport-for-hundratals-miljoner-1
/Undrande
Nej inte alls! Exporten av skrotlastbilar från Uddevalla till Sydamerika sker helt lagligt av ett företag som hyrt in sig på hamnområdet. Sedan kan man ju alltid undra om det är meningen att det skall få gå till så här.
RaderaPrecis samtidigt som Csav Rio Nevado gick in i Uddevalla anlände Valiant Ace till Santiago med sin last av skrotlastbilar.Valiant Ace lämnade Uddevalla den 16 november och efter att ha mellanlandat i Zeebrügge satte hon fart över Atlanten.http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=538004759&zoom=10&olddate=Dec%2023%202012%2010:10AM
Är lastbilarna skrot, och säljs de i så fall för att metallen är mer värd i Sydamerika än här?
SvaraRaderaEller, är de fullt funktionsdugliga förutom att de inte klarat besiktningen eller att de inte får köra i städerna pga miljöreglerna?
Ställer ju inte DIG till svars för detta men det verkar handla om stora mängder lastbilar?
Flyttar "vi" bara problemen med utsläpp osv långt bort där vi inte märker av dem, än på ett tag?
Kanske något för våra politiker att ta tag i? DE skall ju stå för moralen då man inte kan förvänta sig att ett företag väljer denna före reda pengar!
Kanske lite som när de strandar tankbåtar och annat på olika (fattiga) ställen där de sedan skrotas helt utan tanke på miljö, säkerhet mm?
Önskar Dig ett Gott Nytt 2013 hursomhelst Gunnar och jag ser fram emot mycket trevlig läsning på bloggen!
Jag tror att bilarna sätts ihop i Sydamerika och säljs som lastbilar igen och rullar vidare i flera år.jag har skrivit om detta tidigare på bloggen, men kan just nu inte hitta inlägget.
RaderaDet kommer i genomsnitt en av dessa båtar i månaden för att hämta sin last. Skriv ACE-båt i rutan "Leta i den här bloggen" så får du många träff.
I morse möttes för övrigt Valiant Ace och Csav Rio Grande utanför Sydamerikas västkust och söder om Panamakanalen. Båda båtarna är välkända i Uddevalla.