Insänt av Ivar Kristiansson:
Hej Gunnar! Solna
den 28 december 2012.
I Din blogg 2012-04-14 berättar Du om Elevatorn, http://uddevallare.blogspot.se/2012/04/elevatorn.html som
ju figurerar i Torsten Sandbergs detektivroman ”Tragedien i dimman”. Den går att läsa fortfarande även om språket
ibland känns som om bäst-före-datum gått ut. Hans beskrivning över hamnområdet
stämmer på pricken med vad jag fäste på näthinnan i mina tidiga pojkår. Här nedan
är just det stycke ur inledningen, som jag fäst mig vid. Så såg det ut fram
till 1934, samma år som romanen kom ut och elevatorn revs.
Han beskriver också lossningen av kol vid norra
kajen. Jag bifogar en skiss av denna livsfarliga hantering, hämtad ur boken ”Fartyg förbi.” av Gordon Macfie. Jag minns att jag redan då kände ett obehag av
att se på hur plankorna sviktade under de tunga skottkärrorna. Allt högt över mark. För att skildra bristen
på arbetarskydd förr skulle det vara intressant att se några foton från den här
tiden.
ELEVATORN
”När
vintern nalkades voro kolbåtarna ständiga gäster i hamnen. Då rasslade
vinscharna oavbrutet och den vita ångan blandade sig med skorstenarnas och de
växlande lokomotivens mörka stenkolsrök. Svarta män sprungo på sviktande
landgångar över hamnbanan. De sköto fyllda kärror framför sig och rullade dem
med beundransvärd säkerhet över till kolgårdarna, där de tippade ut innehållet.
Kolkrossarna gingo oavbrutet, vinscharna fräste och smattrade och de svarta
männen löpte fram och tillbaka, fram och tillbaka på de smala plankvägarna i en
ändlös kretsgång.
Fraktseglare
lågo vid bryggorna intill och med dem fördes kolet vidare ut till kustens många
samhällen och fiskelägen.
Det
var huvudsakligen på hamnens norra sida som bryggorna, kolgårdarna och de många
stora magasinen funnos, ty där var järnvägarnas rangerbangård belägen på fälten
bakom och där fanns också stationen längre upp i staden.
Södra
kajen upptogs av några smärre bryggor. Där hade dessutom ett av segelsällskapen
sin båthamn sommartid. Så här på hösten voro lustjakterna förda upp på land och
sovo nu sin vintersömn i magasin och materialgårdar. Förtöjningspålarna hade
likaledes plockats bort och nu lågo på sommarbåtarnas plats ett antal gamla
smutsiga pråmar, några sjunkna ekor, som ingen tycktes bry sig om, och stadens
mudderverk, som likaledes fullgjort sin arbetssäsong och nu var förspikat,
tillbommat och öde. Skorstenen sträckte
sig svart mot den nästan alltid regngrå himmeln och de många järnskoporna
hängde rostiga och fyllda av hårda lerklumpar på de grova kättingarna.
Alldeles
invid mudderverket reste sig en hög, ful byggnad, som dels hade sitt grundfäste
på land, dels var uppbyggd på pålar i vattnet. Den var gammal och grå och de
flesta av fönstren voro igenspikade med luckor för att inte pojkar skulle kunna
kasta till måls på dem med stenar, vilket förut varit ett omtyckt nöje. Den hade en låst dörr på västra gaveln och
från dess topp utgick en bred plankränna, som hölls uppe av höga trästöttor.
Den löpte bort över en väldig areal hårda lerfält, beväxta med lågt gräs på
sådana ställen, där leran inte var alltför kompakt. Trärännan lutade en smula,
så att den på några hundra meters håll från högsta punkten slutade endast ett
par meter över marken.
Den
där byggnaden, som var karakteristisk för hela hamnen, kallades elevatorn. Den
använde förr vid uppfordringen av lera, vilken muddrats ur hamnen och tömts i
de stora pråmar, som alltjämt hade sin plats bredvid mudderverket. När en sådan
pråm blivit fylld med det drypande, smutsiga, otäckt luktande innehållet,
bogserades den till elevatorn och förtöjdes där samt länsades på sin last av
uppfordringsverkets nya, ändlösa rad av skopor, som förde den upp till
byggnadens topp och tömde den i trärännan. Sedan rann muddret nedåt i rännan i
en forsande ström och vräktes slutligen ut det gungande, bottenlösa lerträsket
nedanför.
Under
årens lopp i gamla tider hade ett väldigt område sankmark på detta sätt fyllts
och stelnat. Det bildade en vild,
oregelbunden slätt, som sprack sönder i ett väldigt fintrådigt mosaikmönster sommartid,
men som under höstens regndagar på sina ställen förvandlades till en hal,
slipprig och jäsande leråker.” //
Hej
SvaraRaderadet finns flera böcker av T. Sandberg som också går att läsa och som jag tycker är bra. Titlarna är: Skeppet seglar ut, Skeppet vänder åter och En ö i väster. Jag har de alla tre.De gavs ut 1939 och 1946
Marta Göransson
Torsten Sandberg skrev ju också ett antal ungdomsböcker. Jag var 10 år 1945 och kommer ihåg en - Långa vägen till London - men det fanns ytterligare några men jag har glömt bort titlarna. Kan någon hjälpa mig komma ihåg?
SvaraRadera