2010-09-14
Västtrafik ändrar sitt idiotiska biljettsystem?
Kommer Västtrafik att byta ut sitt hårt kritiserade biljettsystem? Det är nu ledande politiker i Västtrafiks styrelse inne på.
Systemet kostade 440 milj kr att införa och det har förstås varit surt för dem som trodde på systemet att tvingas tänka om.
Sedan biljettsystemet infördes har jag dragit mig för att ge mig iväg på alltför vidlyftiga (utanför egna zonen) resor. Då är jag ändå positiv till kollektivtrafik. Läs mer HÄR! //
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det är sällan ett politiskt system inser att korthuset faller (se artikel nedan om NU sjukvården)
SvaraRaderaDen beskrivning som finns i förra inlägget om sjukvården är direkt applicerbar på Västtrafik. Problemet för ledningen i Västtrafik är att stora väljargrupper dagligen upplever systemets extrema dumhet. I Nu sjukvården försöker man med lögner ljuga öronen fulla på väljarna eftersom färre än de i kollektivtrafiken möter riskerna eller kanske dör.
En bussolycka med tre döda skulle ha större effekt än alla som dör i korridoren på NÄL utan att någon finns där.
Så är den politiskt populistiska media världen uppbyggd !!!
Det har kostat 440 mille och enligt rykten var orsaken till val av leverantör inte att de kopplat in intelligensreserven av programmerare.
Det må vara hur det är med det, men i alla affärer gör man en s.k acceptanstest - dvs man säger OK - detta var bra .... och det har samma politiker som nu kryper till korset en gång gjort.
Och nu tillbaka till vården.
Västtrafik har i alla fall heder av att de tar till sig kritiken och tänker ändra det mest knasiga system som finns i Sverige.
När skall NU-sjukvården krypa till korset?
Låt oss nu ta chansen och införa ett ännu dummare system.
SvaraRaderaJag föreslår att varje gång ett barn kliver på sitter du kvar. När en man kliver på trycker du en gång på grön knapp och drar kortet två gånger. Kliver en kvinna på drar du inte kortet utan håller det framför displyen en gång och trycker 1 gång på röd knapp. Om du byter zon samtidigt med barnet trycker du 3 gånger utan att visa kortet - men är det mannen räcker det med att du skriker "Heja VGR" 2 gånger i bussen. Sedan går du till närmaste passagerar vid den frmäre blå konsolen och frågar om han eller hon hörde. Gjorde hon det går du till den blå konsolen och knappar in vederbörandes personnummer. Vill hon eller han ej uppge det drar du kortet i den gula och den skall då ge ett slumpmässigt nummer som knappas in i den blå konsolen - som dock nu bör vara låst eftersom barn ej kan gå över zongränser. Därför bör du alltid skriva ner på en lapp vad du gör eftersom det är det enda sätter för personeln att förstå hur du rest.
Hur som helst - nu går du tillbaka till din plats. Är den nu upptagen måste du gå tille n blå konsol och skriva in numret på alla dina medresenärers västtrafikort. Det är 7 siffror, men du måste knappa in 9. Vi sparar inte denna information så du kan välja siffror. Nu går du till den bakre BLÅ konsolen och trycker S som står för pensioär och sedan P som står för barn och sist D som står för politiker (dum).
Om stationen nu blinkar grönt har du gjort rätt och kan lungt fortsätta din resa. Skall du åka mer än enstation (detta var ju mellan 2 stationer på spårvagnen) - då är det bara att göra om allt.
Svårare än så är det inte !
Låt oss nu ta chansen och införa ett ännu dummare system.
SvaraRaderaJag föreslår att varje gång ett barn kliver på sitter du kvar. När en man kliver på trycker du en gång på grön knapp och drar kortet två gånger. Kliver en kvinna på drar du inte kortet utan håller det framför displyen en gång och trycker 1 gång på röd knapp. Om du byter zon samtidigt med barnet trycker du 3 gånger utan att visa kortet - men är det mannen räcker det med att du skriker "Heja VGR" 2 gånger i bussen. Sedan går du till närmaste passagerar vid den frmäre blå konsolen och frågar om han eller hon hörde. Gjorde hon det går du till den blå konsolen och knappar in vederbörandes personnummer. Vill hon eller han ej uppge det drar du kortet i den gula och den skall då ge ett slumpmässigt nummer som knappas in i den blå konsolen - som dock nu bör vara låst eftersom barn ej kan gå över zongränser. Därför bör du alltid skriva ner på en lapp vad du gör eftersom det är det enda sätter för personeln att förstå hur du reser
http://planka.nu/
SvaraRaderaJag är FÖR kollektivtrafik, och när jag skall in till Göteborg tar jag ALLTID bilen. Varför??? ja säj det ????
SvaraRaderaJo nu vet jag. Idag åkte jag från Kungsbacka till Herkulesgatan i Göteborg med bil. Från det att jag låste ytterdörren till dess att jag kom hem igen tog det 1½ timma och då hann jag med ett trevligt snack i affären jag besökte.
SvaraRaderaHade jag åkt kollektivt hade det tagit med gångtid 1½ timma för enkel resa. Dessutom vet jag inte riktigt säkert vad som är rätt och vad som är fel i betalsystemet. Jag har fått olika besked från "de som vet".
Så här är en till som drar sig för vidlyftiga resor.
Och nu går debattens vågor höga på GP efter artikeln om Västtrafik.
SvaraRadera99 % är missnöjda och dömer ut betalsystemet.
Sent skall syndar´n vakna heter det ju och hoppas det blir ändring så fort som möjligt.
Bra om så många som möjligt tar upp detta på bloggar m.m.
Skamligt av Västrafiks otroligt välbetalda direktörer att införa ett system ingen förstår.Sparka direktörerna nu!!!
SvaraRaderaDet pinsamma är inte att de är välbetalda - personer i ledande ställning skall ha betalt.
SvaraRaderaProblemet är att dessa personer sagt OK för det gamla systemet - jag kallar det gammalt ty jag hoppas man nu inser att man satt en jättesten i rullning.
MEN det viktiga - har VGR lärt sig någonting.
Det kommer för oss skattebetalare vara den absolut viktigaste uppgiften.
..så mycket kvalificerat skitsnack. Tryck alltid på plus och håll upp kortet framför apparaten när du går på. Håll alltid upp kortet när du går av!
SvaraRaderaVarför utlöser detta sådan vrede! Dessutom finns det väl ett antal kort som gäller vissa tider, dessa är det väl bara att hålla upp framför apparaten. Och skulle man vilja få med sig någon annan på samma kortresa är det ju bara att fråga trevliga och hjälpsamma konduktörer eller förare. Tanken bakom kortet vet jag dock inte hur man lever upp till, nämligen den att man skulle betala för hur långt man åker, inte efter hur många zongränser man passerar!
Glad och positiv resenärer
som inte behöver en enda undanflykt för att njuta av tåget och att slippa hetsa mellan långtradarna på motorvägen.