2010-09-22

Varumärket Uddevalla

Det pågår ett arbete för att bygga ett varumärke för Uddevalla. För vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på.

Genom åren har vi hört slogans som Fjordstaden, Handelsstaden, Idrottsstaden, Skolstaden etc.

Den här gången sker nog det hela på ett djupare plan då man strävar efter att först analysera vad Uddevalla står för innan man tar fram varumärket.

Ett stor antal personer har deltagit i undersökningen som bl a skett genom en webbenkät och djupintervjuer. Undertecknad hörde till dem som blev intervjuade.

Jag minns när jag via mejl blev uppmanad att gå in på kommunens hemsida och besvara webbenkäten. Med friskt mod satte jag igång, men snart förstod jag att det var ohyggligt många frågor så jag lade ner det hela.

Ikväll redovisades i en huvudrapport en sammanställning och analys av enkäten. Det var kommunens informationschef Ann-Louise Örn som tillsammans med Jonny (?) presenterade rapporten. Och jag vet inte? Kom det fram något nytt? Jag är inte så säker. I huvudsak beskrev undersökningen den interna och omvärldens bild av Uddevalla. Arbetet kommer att fortsätta under sex veckor för att ta fram en strategi.

Jag kan inte hjälpa det. Jag satt hela tiden och tänkte på de stora skyltar som sattes upp vid Uddevallas infarter i slutet av 1950-talet och början av 60-talet. Någon som minns dem?

På skyltarna stod det:

Var på alerten - ni kommer nu till Uddevalla! //

4 kommentarer:

  1. Jag förstår inte att havet kan ha betydelse för Uddevalla. Det är ju åtskilliga mil till havet från Uddevalla centrum.

    Kanske kunde man flytta på Orust?

    SvaraRadera
  2. Förslag:
    "Uddevalla, staden som det är lätt att åka förbi"

    SvaraRadera
  3. Att man nämner havet i enkäten beror säkert på att det är någon från inlandet som gjort den. Jag har aldrig hört en bohusläning kalla Byfjorden för havet. Däremot många Boråsare.

    SvaraRadera
  4. Varför måste det alltid hyras in svindyra konsulter för att göra sådana undersökningar? Varför kan inte det göras av informationsavdelningen? Hoppas att de i alla fall kommer fram till ngt bra för varumärket Uddevalla måste verkligen göras positivare.

    SvaraRadera