2009-04-20

Trafikfarligt övergångsställe har blivit säkrare

Ett av Uddevallas allra farligaste övergångsställen, det i korsningen Bastiongatan - Bävebäcksgatan, har nu blivit trafiksäkrare. Det var den 11:e och 12:e november 2008 som två personer, med exakt ett dygns mellanrum, påkördes mitt på övergångsstället. Jag skrev om det här http://uddevallare.blogspot.com/2008/11/vittne-till-otck-trafikolycka.html

Nu har det emellertid hänt positiva saker. Ett blixtrande varningsljus har monterats ovanpå "Herr Gårman-skyltarna". Såvitt jag kunde se så fungerar det så att när någon gående närmar sig övergångsstället så tändes de blinkande ljuset och varnar på det sättet bilisterna.

En sensor, antagligen av samma typ som öppnar varuhusdörrar då man närmar sig dessa, sitter intill "Herr Gårman-skylten" och uppe på densamma sitter varningsljusen.

Jättepositivt att trafiksäkerheten i Uddevalla nu förbättras på det här sättet. Medan jag stod där och tittade fungerade det nästan felfritt. Vid två tillfällen startade inte varningsljusen när personer gick ut på övergångsstället. Ena gången var det en ensam man och andra gången två kvinnor med barnvagn.

Men fortfarande gör jag iakttagelsen att de gående inte är tillräckligt observanta, utan utgår från att bilarna stannar och bara går. Vad kan man göra åt det? //

5 kommentarer:

  1. Enda sättet är väl att tvinga bilföraren att stanna vid övergångsstället oavsett om det är en gående där eller inte. Det finns ju farthinder på Strömstadsvägen och det fungerar ju bra. Alla behöver inte ha så vansinnigt bråttom.

    SvaraRadera
  2. Jag håller inte med Carin Gustavsdotter. Jag anser att man måste lära gående att se sig för också, det går inte att stoppa upp trafiken överallt. Centrumhandeln har det tillräckligt svårt utan att behöva hindras ännu mer av att folk drar sig för att åka in till centrum. Gångtrafikanter måste inse att dom inte är ensamma i världen, och faktiskt vara lite vaksamma och se sig omkring när dom är ute bland bilar på vägarna. Hade problemet bara funnits vid detta övergångsställe så hade man helt enkelt kunnat stänga av bilvägen, men nu är det ju mer eller mindre problem med icke uppmärksamma gångtrafikanter vid alla övergångsställen samt i trafiken i största allmänhet. Bilförare är inte några övermänniskor och det kan hända att de missar någon gångtrafikant någon gång. Då duger det inte att folk stövlar ut i gatan som drogade knarkare helt i sin egen värld. Innan man går över gatan skall man söka ögonkontakt med bilförare som närmar sig, så har jag för mig att det är skrivet.

    SvaraRadera
  3. Ung Uddevallabo2009-04-21 10:58

    Samtidigt finns det ett liknande fenomen hos bilförare som hos gångtrafikanter; de bara kör på. Jag ställer mig alltid och står still vid det aktuella övergångsstället, just för att jag är rädd om mitt liv. Ofta blir då bilförarna irriterade för att jag väntar till de stannat och ger mig mörka blickar bakifrån ratten. Det är lätt att vara stressad och arg bakom flera lager plåt, som i en bil. Det är ju trots allt den gående vilket får betala det högsta priset. Ett ännu värre övergångsställe är dock det på Västanvindsvägen.(Det närmaste ifrån Boxhultsvägen sett) Jag bor utanför det, häromveckan var det två bilolyckor vid detta på några få dagar där bilister kört in i varandra därför att de fått tvärnita för gående! Här är hastigheten på tok för hög! Läste dock inget om detta i Bohusläningen alls.. Mer försiktighet ifrån båda sidor, alltså! Det går inte att bara skylla på de gående eller bilisterna, enligt mig.

    SvaraRadera
  4. Kan det handla om bristande förmåga att sätta sig in i den andra partens situation? Det vill säga att bilförarna alltför sällan rör sig till fots vid nämnda övergångsställen resp att gångtrafikanterna inte har insikt om hur det är att vara i bilistens situation med allt som ska observeras och registreras i trafiken? Tittar man till exempel på åldersfördelningen så kan det tänkas vara så. Dock löser det inte det primära utan är mer en reflektion över hur det KAN vara.

    SvaraRadera
  5. Det finns ingen rim reson i att
    en långtradare med 50 tons last
    skall stanna ,för att sedan dra
    igång,för att en tonåring inte
    kan vänta 30 sekunder.
    Gångtrafikanterna behöver kanske
    inte ha så vansinnigt bråttom

    SvaraRadera