I dag i det fina vårvädret hade jag nöjet att återse Lappkåtan på Herrestadsfjället.
Detta är den tredje kåtan på platsen. De två första brann ned 1968 och 2002. Den första kåtan byggdes av Skid- och Friluftsfrämjandet 1954, alltså för 55 år sedan.
Hela tiden har kåtan varit öppen för vem som helst att rasta eller att övernatta i och jag måste säga att det är en fantastisk möjlighet att kunna få disponera den.
När vi kom dit i dag var det första gången jag såg motorfordon på platsen. Två pappor med sina barn hade tagit sig dit med sina fyrhjulingar.
Så fin som kåtan är nu minns jag inte att den varit. Enda skönhetsfläcken var en trasig lucka till vedkaminen.
På insidan av dörren sitter ett anslag som förtjänar att återges:
VÄDJAN TILL VANDRARE
VARSAMT FAR I BYGD OCH MARK
SKADA ICKE KÅDIG BARK
RIV EJ BJÖRKENS VITA HUD
STÖR MED SKRÄN EJ SKOGENS LJUD
BORT MED SKRÄP OCH MATSÄCKSRESTER
STÄDA EFTER ER, I GÄSTER
I NATURENS HELGEDOM
SKÖVLA ICKE BLAD OCH BLOM
TÄND EJ ELD - MEN OM DU TÄNDER
SLÄCK VAR GLÖD I KOL OCH BRÄNDER
LÅT OCK BLI ATT SIMPELT RITA
PLANK OCH VÄGG MED KNIV OCH KRITA
SKONA DET SOM ANNANS ÄR
AKTA ALLT SOM MINNEN BÄR
(TRYCKT AV DALARNAS HEMNYGDSFÖRBUND 1917 MEN LIKA BRÄNNANDE AKTUELLT I DAG)
Återgiven av ALLAN HELL 2005
En sökning på ordet kåta i Tidningsarkivet ger följande träfflista:
1954-11-05 Riktig lappkåta reses på Herrestadsfjället. Skidfrämjandet som svarar för kåtan. Bild.
1968-04-20 Uddevalla sparbank gav 4000 kr till Kåta på Herrestadsfjället. Gåva.
1968-09-19 Höstupptakt på Herrestadsfjället, med invigning av lappkåta. Idrott
2002-04-03 Kåtan på Herrestadsfjället nedbränd. Kåtan har funnits i fyra decennier. Brand.
2002-04-04 Första kåtan på Herrestadsfjället byggdes vid Krokevattnet 1954. Natur. Bild.
2002-04-20 Kåtan på Herrestadsfjället byggs upp igen. Byggnad.
2002-09-02 Friluftsfrämjandet bygger ny kåta vid Krokevattnet på Herrestadsfjället.
2002-11-25 Lappkåtan på Herrestadsfjället får en tredje chans, två gånger har den blivit saboterad och brunnit upp. Brand.
2004-03-29 Nedbrunnen kåta byggs upp igen på Herrestadsfjället. Byggnad. Bild.
2004-11-15 11 december ska kåtan på Herrestadsfjället vara klar. Föreningar. Natur.
2004-12-13 Tredje kåtan på Herrestadsfjället invigdes. Invigning. Idrott. Bild. //
Det man kan undra över är tystnaden. Ingen pigg reporter som kom på att göra ett reportage. Inga arrangemang som föranledde bevakning. Skulle behöva brinna för att få uppmärksamhet!
SvaraRaderahm, nu kanske jag verkar lite gammal och sur men finns det inte en terrängkörningslag....
SvaraRaderaFår man verkligen köra 4-hjuling till kåtan eller var det markägare?
/Sur putte
Det verkar som att Sur putte har rätt: Enligt Wikipedia står det så här i Terrängkörningslagen:
SvaraRadera"Terrängkörningslagen (1975:1313) säger i korthet att körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden på barmark i hela landet. Körning på snötäckt mark är däremot tillåten, om detta kan ske utan att skada mark eller vegetation.
Körning i terräng ingår alltså inte i allemansrätten, men man får inte heller köra fritt på egen mark. Länsstyrelsen kan utfärda dispenser.
Terrängkörningslagen kompletteras av Terrängkörningsförordningen (1978:594), som bland annat innehåller ett antal generella undantag från förbudet. Specialregler för Försvarsmakten finns i Militära vägtrafikkungörelsen (1974:97)."
Tack Gunnar!
SvaraRaderaJag var till 100% säker på att jag hade "tort" på fötterna. Blev lite ledsen när jag läste om fyrhjulingarna.
ha det!
/Sur putte
Har bara varit vid "kåtan" vid ett par tillfällen & det var några år sen nu. Men gick det inte en skogs/traktorväg mer eller mindre ända fram till kåtan?
SvaraRaderaJoda.
SvaraRaderaGår att köra bil hela vägen in ( utom dom sista 200m) och rest vägen räknas nog som väg också. Men att köra en fyhjuling behöver inte vara värren än att gå flera pers på en stig förutsatt att den som kör kör på ett vänligt och kunnigt vis. Skogsmaskiner förstör ju allt i sin väg och det e lagligt. Tycker det borde vara undantag i lagen: Att framföra fordon i skog och mark skall göras så att det inte uppstår ONÖDIGA skador på skog å mark. (typ nåt sådant). Men det e vad jag tycker.
Åker en del Enduro och kan nog inte påstå att det sliter sönder skog å mark (åker ju flera tusen varv på en sådan bana varje vecka. Men sällan man behöver lägga om banan (om det inte e sump mark).
PS:Sedan skall man ta STOR hänsyn till Människor och Djurliv vid framförande av fordon vart man än må köra.
MVH: Robert