M/S Sunningen är tillbaka i hemmahamnen efter en omfattande restaurering och se så fin hon blivit!
(Foto Bo Hermansson 1965. OBS bilden spegelvänd)
Sunningen har genom åren haft flera utseenden efter olika ombyggnader.
(Bildarkiv: Fotopumpen. OBS bilden spegelvänd)
Sunningen levererades från Motala Verkstad 1911 och gavs då namnet Östra Skärgården 3. Hon skulle komma att trafikera Blekingskärgården de första åren. 1918 såldes hon till Södertelge Ångslups AB och döptes då om till Frithiof.
Rederiaktiebolaget Bohuslänska Kusten köpte henne 1936 och vid ankomsten till Uddevalla fick hon namnet Sunningen efter en av tilläggsplatserna i Byfjorden.
Den 30 maj 1936 skrev Bohusläningen: "Fr.o.m. i dag trafikeras Byfjorden av ett nytt passagerarfartyg, det senaste tillskottet till Bohuslänska Kustens flottils, ångfartyget Sunningen. Det är den från Södertälje inköpta båten Fritiof som nu döpts om och fått ett namn som verkligen är lyckligt valt. Namnet annonserar ju t.o.m. båtens route! Och i dag börjar den, som sagt, sina turer runt Byfjordsstationerna och ut till Ammenäs och Stången.....
.....Sunningen visade sig vara en prima båt, som säkerligen kommer att vinna denn trafikerande allmänhetens höga gillande... Men inte nog med att den är bekväm och rymlig - den gör god fart också och kan väl räknas till "Kustens" snabbaste båtar. Den gör i medeltal 9 3/4 knop men kan utan svårighet forcera farten till över 10 knop.....
...Båten har ett tilltalande utseende både innan och utan. Av det yttre att döma tycks den t.o.m. kunna tjänstgöra som isbrytare om så behövs....
....Det är ljust och trivsamt ombord.Som synes av bilden här ovan har passagerarna tack vare alla fönstren - det är inte långt mellan dem! - en oskymd utsikt på färden och sånt är något som bör uppskattas i sol- och sommardagar. //
Var "hoppilandkalle" på vita båtarna somrarna 1955 0ch 1956. Mest jobbade jag ombord på Sunningen. Skötte biljettförsäljning och trossen i samband med tilläggning vid de olika bryggorna. Bl a pluggade jag körkortsteori i styrhytten på Sunningen mellan bryggorna under sommaren 1956. Har alltså med många, många minnen en förkärlek för den förra versionen av Sunningen. Får väl ta en provtur med nya Sunningen under sommaren och känna efter vad jag tycker om ombyggnaden.
SvaraRadera(Körkortet fick jag utan problem).
rolf ohlson
Fantastiskt bra att Uddevalla stad lyckas behålla sina vita fartyg!
SvaraRaderaDet var en väldigt vacker båt.
SvaraRaderaDen översta bilden är fantastiskt fin och jag förmodar att det är ett tingshus eller rådhus bakom.? Fin byggnad.
Hälsn. Eivor (lyckas inte kommentera via Googleskontot?)
Hej Eivor,
SvaraRaderaDet är varken råd- eller tingshus men väl Uddevalla gamla BADhus.
Båten är mycket fin förutom den aktre delen som ser lite knepig ut. Jobbade på båtarna sommaren 83 som hoppilandkalle.
SvaraRaderaJonas Andersson
Den ser jättefin ut! Lite märkligt stuk får jag dock hålla med ovanstående skribent om.
SvaraRaderaDomus blev väl färdigt -68 så Hermanssons bild kan ju knappast vara tagen -65.
En bild från Sjöhistoriska museet:
SvaraRaderahttp://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foto/?msobjid=1170
Tack för svaret Solnasnackar´n.
SvaraRaderaHuset liknade tingshuset i Varekil i formen.
Ovanlig modell på ett badhus :)
Hälsn. Eivor
Anonym 23:04!
SvaraRaderaDet var observant av dig. Jag borde ha upptäckt det själv, men tog uppgiften från Bosse Hermanssons bok De vita båtarna.
Hej Eivor och Solsnackarn,
SvaraRaderaUddevalla gamla BADhus ligger på södra sidan av hamnkanalen. Hade fotografen vridit sig 180 grader hade han fotat det gamla badhuset. Byggnaderna bakom sunningen är en busstation och en fabriksbyggnad. Båda är idag rivna.
Hej Anonym,
SvaraRaderaJag menade den översta bilden,som jag antar är ny?
Du tänkte väl på det gamla fotot med träbyggnaderna kanske?
Eivor
Jag tror hr Hermansson har förväxlat kort/datum i boken. Det skulle nog varit denna bild från 1965:
SvaraRaderahttp://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=3205.0
//HP