Kurt Olssons berättelse om prästens roll på Gustafsberg:
"Här
på Gustafsberg öppnade år 1776 Sveriges första internatskola.
Det
var skeppsredaren Anders Knape Hansson och hans hustru Catharina Hegardt som
hade testamenterat sin förmögenhet till en skola. Där skulle faderlösa gossar
ur den lägre medelklassen få undervisning. På så sätt skulle de kunna ta sig ut
i yrkeslivet, och bli någonting inom t
ex handel, hantverk eller sjöfart.
På
den tiden var det mer regel än undantag att skollärare var prästvigda. Så var
det också med skolans förste lärare här på Gustafsberg. Han hette Eliseus
Winding och var 31 år gammal när han började. Han kom närmast från Uddevalla trivialskola.
Anders Knape var noga med att anställa bra lärare, hela verksamheten hängde ju på
det. Därför lockade han med en mycket högre lön än på trivialskolan. På så sätt
slapp också Eliseus Winding att gå och tigga, som ett komplement till lönen,
det var många lärare som var tvungna att göra det.
I
barnhusreglementet stod att ”scholemästaren” skulle vara prästvigd och ogift.
Arbetsbördan var mycket stor, den kallades faktiskt ”trälaktig” och därför
fanns en morot: efter 6 år skulle han kunna komma i åtanke när ett pastorat
inom hans födelsestift blev ledigt.
Till
en början fanns här bara en lärare,
plus en särskild lärare i sång och musik. Först i mitten av 1800-talet hade man
råd att anställa två lärare till.
På
Knapes tid började skoldagen med bön och sång, och ett kapitel ur Bibeln lästes
upp och förklarades.
På
kvällen var det aftonbön, och på söndagen gudstjänst. Den beskrevs så här:
”Om
söndagen hålles merendels i öfra wåningen på en sal Gudstjenst, med bön, sång
och Epistelens samt Evangeliets korta förklaring, efter barnens begrep lämpad,
hwarefter sedan et förhör med dem anställes öfwer hwad som är talat och slutes
änteligen med bön och sång.
Om
sommaren under brunnstiden förrättas Gudstjensten uti brunnshuset. Stundom, då
wäderleken och tillfället medgifwa, få barnen biwista Gudstjensten i
Uddevalla.”
Religionsundervisningen
var A och O, och om någon elev visade anlag för prästyrket, som sågs som det
förnämsta av alla yrken, så skulle han få lämplig förberedande undervisning.
Men
skolan förberedde också väldigt konkret för andra yrken och pojkarna fick bl a
lära sig matematik, moderna språk och olika hantverk.
När
det var examen i skolan kom en annan präst och höll förhör. Flera andra präster
var också närvarande då, och dessutom representanter för magistraten i Uddevalla,
och ämbetsmän och handlare i staden.
Här
på Gustafsberg växte det ju också fram en havskurort, och den hade sin
storhetstid under 1800-talets första hälft.
Men
den uppskattades inte alls av skolans styrelse. Man menade att kurgästernas
leverne kunde skada gossarnas moral. Man förfasade sig över ”lockande exempel
av flärd, sysslolöshet och osedlighet”. Och man oroade sig över ”liderliga och
utsvävande skjutskarlar”, och de rika badgästernas simpla tjänstefolk. Till och
med prästen var hotad: ”Badortens förströelser kunna lätt draga även den mest
nitiske lärare från sina plikter.”
När
1900-talet kom, och när Första Världskriget bröt ut betydde det slutet för den
traditionella kurortsverksamheten. Det hade också blivit svårt att få tag i en
präst som kunde förrätta morgonbön och söndagsgudstjänst i brunnshuset. För nu
fanns inte längre självklart någon präst på skolan, och det berodde på att läraryrket
hade professionaliserats. Lärarna var nu ämnesutbildade pedagoger. Så: prästen
var inte längre en förgrundsfigur här ute – inte förrän nu, i vår egen tid, under
Gustafsbergsdagarna, när historien väcks till liv". //
Citat: "På Knapes tid började skoldagen med bön och sång" Så var det iaf på Skogslyckeskolan när jag gick där 1971-73 med.. Utöver det välsignande av maten man skulle få och tack för den maten efteråt med. Kanske berodde det på vilken klass och vilken lärarinna man fick?
SvaraRadera