2009-11-21

Intermezzot vid järnvägsövergången - kommentar från driftledningscentralen


"Och det var mig Ulf ringde till (se Ulf G:s kommentar till det förra inlägget) - red. anm). Jag heter Fredrik och jobbar på driftledningscentralen i Göteborg.
Det är hit man ringer om något är knas med järnvägen. Tack Ulf för ditt samtal, jag har nu tittat lite närmare på just detta. Letade lite i vårat system och hittade en händelse som inkom till oss 15:30 i Uddevalla. Vi fick in att en spårledning var belagd (det indikeras som om ett tåg står där fast det inte gör det) och vi skickade ut personal.
Tåget kan inte vänta på att personal anländer utan får alltså passera mycket försiktigt och tuta vilt. Ett sent tåg kan ställa till det rätt rejält för andra tåg men givetvis även för resenärer.
Bedömningen görs av lokföraren om han anser att det är säkert att passera. Möjligen så såg han väl en lucka och rullade på lite sakta och det är inte olagligt. Givetvis så finns det en risk men jag kan inte svara för lokförarens bedömning.
Hur som helst så upptäckte personalen som kom på plats 16:07 att det rörde sig om sabotage. Troligast ungdomar som har lite att göra och detta är inte ovanligt alls i min värld, sker rätt ofta tyvärr. Jag kan inte sprida ut hur man går tillväga för jag vill inte att fler skulle få för sig att testa detta. Vissa områden är mer drabbade än andra. Har ingen statistik på just detta område med det har hänt där förut.
Det är varken första eller sista gången som ett tåg kommer att passera utan att bommarna har gått ner. Så om nån har någon lösning på problemet...?
Mvh Fredrik"
Tack Fredrik för kommentaren! Och givetvis kan ingen som inte var där bedöma vad som hände. Dock är det min uppfattning att någon lucka i den intensiva biltrafiken kan föraren inte ha sett. Jag uppfattade det snarare som att han bröt sig fram och tvingade bilarna att stanna.
Min bild togs kl 16:04. //

9 kommentarer:

  1. Bra gjort av lokföraren. Det hör väl ändå till normalt vett att sakta in vid järnvägsövergångar oavsett bommar eller ej.

    SvaraRadera
  2. Det kan väl inte vara möjligt att tåget måste fram till varje pris
    om det får ett tekniskt fel eller rentutav spårarur hur gör man då,
    men det verkar som tåget har väldigt bråttom från Uddevalla östra,en tur från Göteborg förra vintern var min son med och hjälpte en dam av med barnvagnen
    hör och häpna,innan han hann att
    stiga på igen stängdes dörrarna,och
    tåget for iväg,
    där stod han i bara skjortan med jacka,plånbok och mobiltelefon kvar på tåget,skall ingen kolla
    att det är klart för avgång.

    SvaraRadera
  3. Trafikförordning (1998:1276)

    Fri väg m.m. för viss trafik

    5 § En trafikant skall lämna fri väg för

    1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven
    larmanordning, och

    2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har
    väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.

    Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är
    nödvändigt.

    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1998:1276

    SvaraRadera
  4. ... tack Fredrik, du är ett föredöme för alla anställda på Banverket. Skönt att få den saken utredd. Kvarstår gör dock anonyms kommentar i Gunnars första inlägg:
    " Anonym sa...
    Inte första gången de händer, körde över Skolgatan övergången för 2 månader sen. När baken på bilen kommit över dundrar ett godståg förbi utan vare sig bom eller rödljusignal."
    Det här är mycket skrämmande, inte minst för oss som bor vid övergången. Kan man inte lita på säkerheten vid denna övergång eller...?


    2009-11-20 17:36

    SvaraRadera
  5. Då behövs ju inga singnaler och
    bommar odefete om tåget skall lämnas friväg,Fredrik kanske kan svara varför tåget kör innan det är klart på perongen.

    SvaraRadera
  6. Det kom med ett lite konstigt ord
    det skulle inte vara med.

    SvaraRadera
  7. Varför skulle inte ett tåg kunna köra förbi en vägkorsning om det framförs försiktigt? Det vore ju bra om banverket kunde bygga bort sabotagemöjligheten och att de klåfingriga sabotörerna kunde avslöjas!

    SvaraRadera
  8. Undrar om de som håller på och roar sig med att sabotera eller vad man skall kalla det har klart för sig vilka följder det kan leda till?

    Kanske är vissa paragrafer i kapitel 13 applicerbara på detta?

    Läs här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

    /Bilist

    SvaraRadera
  9. Under min gymnasie tid vet jag att det var de som fick bommarna att gå ner utan att tåget kom. Det hände rätt ofta. Säkert samma typer som bombhota skolan när det var dags för tenta. Det hände vid två tillfälle vad jag kan komma ihåg. Polisen kom med bombhundar.
    Men är det bara jag som ser mig noga för när man kör över en järnväg, bommar eller inte? Systemet kan ju uppenbarligen klicka och det gör ju inte mindre ont om bommarna är uppe.

    SvaraRadera