2008-07-28

Reklam produceras direkt för pappersåtervinningen


Den så kallade direktreklamen har spårat ur, i vart fall i vårt hyreshus. För länge sedan tog ynglingarna, som delar ut reklamen, sig förbi vår portkod och gick runt till alla 13 lägenhetsdörrarna i huset. Då kunde man, trots skylten INGEN REKLAM, ändå någon gång få direktreklamen i brevlådan. Det hände inte så ofta så det fick man stå ut med.
Sedan länge ser det emellertid ut så här under helgerna. De som delar ut direktreklamen gör det lätt för sig och lägger en bunt reklam på ett av de första trappstegen.
Därmed kommer aldrig reklamen ens till dem som möjligen vill ha den. Bunten blir liggande en eller ett par dagar tills någon av oss boende tar och slänger den i pappersåtervinningen på gården.
Om detta är ett mönster kan man undra hur många ton papper det går åt att producera reklam som aldrig når mottagarna bara i Uddevalla? Vilket slöseri!//

5 kommentarer:

  1. Ack ja, denna företeelse är vanlig även i vår fastighet. Likadant var det med Enirokatalogen. En hel hög i första trappan men ingen av de boende tycks vara intresserad av "sitt" exemplar varför alla ligger kvar. Hur var det, skulle man ha möjlighet att avbeställa direktutdelning av katalogen för att på detta sätt spara papper och resurser? Men det fungerar väl inte i flerfamiljshus utan bara om man har "egen brevlåda"? Det bästa vore väl att var och en får göra en aktiv handling, dvs tacka ja till katalogen, för att få den utburen. Alltså något för den datorbefriade medan vi andra hittar aktuella, förhoppningsvis, uppgifter eniro.se.
    Oavsett vilken pappershög som ligger där i trappan så blir det fel.

    SvaraRadera
  2. Det är bättre att de lägger telefonkatalogerna som sägs av anonym på första trappan. Då tar de som är intresserade, de som ligger kvar tas om hand om delas ut till andra.
    Sen ska vi inte vara oroliga över pappersslöseriet. All pappersproduktion ger arbete till skogsindustrin, pappersindustrin och tryckerierna.
    För varje träd som skördas planteras flera nya, så det ger bara fler träd ju fler vi skövlar i Sverige.
    Det finns t.ex mycket mer skog i Sverige idag än för 100 år sedan.

    SvaraRadera
  3. Här har ni en utmärkt sida om skogen och klimatet.
    http://www.skogenochklimatet.se/

    SvaraRadera
  4. Direktreklam är ett elände men i anslutning till diskussionen om onödig pappersanvändning måste jag nämna ett inlägg från bondkomikerna Stefan och Krister. På deras första video "När dä va´då" har de en sketch om hur man avverkar skogen på morgonen, kör den till massafabriken på eftermidagen, gör papper och trycker på natten och så dyker träden upp som onödig reklam med posten nästa dag. Finns numera att köpa som DVD på Discshop.se för 79 kr.

    SvaraRadera
  5. Kan förstå att de rear ut den dvdn...

    SvaraRadera