Sjöräddningen består av 2100 frivilliga sjöräddare som har jour dygnet runt, året om. Det finns 70 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna och när larmet går lämnar man kaj inom 15 minuter.
Den nya sjöräddningsbåten klassas som en i Gunnel Larson-klassen och är en öppen och relativt liten sjöräddningsbåt främst avsedd för insatser i skärgården och kustnära områden. Insatser där enhetens snabbhet, flexibilitet och manöverbarhet kan vara helt avgörande för utgången av en olycka. Alla enheter i Gunnel Larson-klassen har tagits fram med ergonomi för besättningen som en viktig aspekt. Tack vare god ergonomi kan besättningen genomföra krävande uppdrag under svåra väderförhållanden.
Antal: 32 båtar
Längd: 8,4 meter
Bredd: 2,7 meter
Djupgående: 40 cm
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: en motor på 315–370 hk, Yanmar eller Volvo Penta dieselmotorer, drivande en Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 240/270 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 8 timmar
Besättning: 2–3 personer
Konstruktör: Profjord och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 2,1 mkr
Antal: 32 båtar
Längd: 8,4 meter
Bredd: 2,7 meter
Djupgående: 40 cm
Material: Byggd i komposit
Deplacement: 2,7 ton
Motorer: en motor på 315–370 hk, Yanmar eller Volvo Penta dieselmotorer, drivande en Rolls-Royce KaMeWa FF-jet 240/270 vattenjet
Fart: 34 knop
Aktionstid: ca 8 timmar
Besättning: 2–3 personer
Konstruktör: Profjord och Sjöräddningssällskapet
Nybyggnadskostnad: 2,1 mkr
Större delen av Thordénstiftelsens styrelse fanns på plats: Fr v Ulrica Holmqvist, Patric Westdahl, Lars-Arne Staxäng, gudmor Marianne Thordén, Ulla Dahlberg, ordföranden landshövding Lars Bäckström, (Hägglund??) och Sara Wallin.
Och självklart bjöds båtens gudmor Marianne Thordén på den första turen. //
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar