Kristina Thordén var byggd i Åbo, Finland 1940. Då var Gustaf Thordén fortfarande verksam i Finland och bodde på Brändö utanför Helsingsfors.
10 oktober 1946 eldhärjades hon på väg mot Bostan i USA. Fyra besättningsmän omkom men besättningen lyckades med stor ansträngning släcka elden. Tre dagar senare kom systerfartyget Selma Thordén fram till haveristen och tog henne på släp tillbaka till Uddevalla.
Besättningen hyllades i medierna som hjältar men det hade de inget för när de äntligen var tillbaka i Uddevalla. De hade hela resan sett fram emot att gå till Carlia och äta en riktig festmåltid så de gick i kolonn så fort båten lagt till. Men dörrvaktmästaren på Carlia var obeveklig. Han vägrade att släppa in dem då de inte var prydligt klädda.
Den här händelsen är nästan mer känd än Kristina Thordén i sig. I medierna hånades Uddevalla för att ha givit hjältebesättningen kalla handen vid hemkomsten.
Historien beskrivs av Harry Brandelius i dragspelslåten "Krogen i Uddevalla". http://uddevallare.blogspot.se/2013/07/att-utan-krage-ga-in-pa-krogen-i.html
Kristina Thorden reparerades och sattes ånyo in i trafik och gick skiftande öden till mötes. 25 september 1968 anlände hon till Durban med eld i lastrum 4 och 5. Elden tog 14 dagar att släcka och akterskeppet blev totalförstört. Det var slutet för Kristina Thordén som gick till upphuggning på våren 1970. //
Tydligen inte så stora skillnader på dörrvakter då och nu, inga undantag från reglementet. :-)
SvaraRaderaAtt besättningen inte fick komma in på Carlia, det trodde jag var en skröna. Förstår nu att så inte är fallet. Men nog har vissa saker ändrats till det bättre, idag skulle väl ingen nekas att komma in på en restaurang pga klädsel . . . ? Erik O Ua
SvaraRadera