2013-12-19

Birger Jarl död

Birger Jarl var på senare år alltid närvarande när marschmusik spelades som här på Kungstorget när Uddevalla Stadsmusikkår konserterade.

Musikfanjunkare Birger Jarl är död.

Redan som femåring fängslades Birger av marschmusik. Som tioåring började han blåsa tenorhorn i skolorkestern i Enskede. Tenorhorn är det musikinstrument som har följt Birger genom livet. Han blev militärmusiker 1940 vid KA 1:s musikkår i Vaxholm och under de följande åren studerade Birger vid Musikaliska Akademien i Stockholm. Samtidigt vikarierade han i orkestrar som Lulle Ellbojs, Charles Redland och Delta Rythm Boys.

Till Uddevalla och Bohusläns regementes musikkår kom han 1949 där han först blev musikfurir. Väl i Uddevalla fick Birger engagemang som ledare för olika musikkårer i Trestadsområdet och som musiklärare vid Margretegärdeskolan.

I början av 1970-talet blev han dirigent och utbildningsansvarig för Hemvärnets musikkår/Göteborg Symphonic Band och han var även under några år dirigent och musikalisk ledare för Riksförbundet Svenska Amatörorkestrar (RSAO).

Regementets musikkår omvandlades till Regionmusikkåren i Uddevalla 1971 och flyttade till Gustafsberg. Birger Jarl ingick i Regionmusikkåren fram till sin pensionering 1983.

Musikkåren vid Kung Bohusläns regemente hade flerhundraåriga anor och medverkade starkt  till att föra musiktraditionerna vidare. Militärmusikerna utövade inte bara militär marschmusik utan utgjorde också stommen i det civila musiklivet genom deltagande i många olika orkestrar och sammanhang.

Birger Jarl hade inte bara haft musiken som sitt yrke utan också varit lidelsefullt intresserad av den. Efter sin pensionering har han arbetat intensivt med att säkra det marschmusikaliska kulturarvet på flera sätt. Han har förstått att regementets musikkår genom århundraden har varit en viktig förutsättning för det lokala musiklivet i Bohuslän.

1992 påbörjade Birger ett projekt där Bohusläns regementes musikkår skulle dokumenteras genom skivinspelningar. För projektets genomförande fanns egentligen inga förutsättningar. Tid, pengar och musiker saknades. Det blev därför ett jättearbete för Birger att samla resurser för skivinspelningarna. 25 musiker, däribland flera gamla kolleger, övertalades att ställa upp och spela in musiken på sin fritid och sponsorer jagades för att finansiera utgivningen av skivorna.

Den första skivan hette MARSCHKLANGER, MUSIKKÅREN BOHUS BATALJON, och spelades in på Gustafsberg 1994. Birger arrangerade själv några av marscherna och var dirigent för orkestern. Till skivan hör ett häfte med förklarande text om marscherna på svenska och engelska.

Sporrad av framgången fortsatte sedan Birger arbetet och genomförde ytterligare fyra skivinspelningar.

Under arbetet med att samla in material till skivorna hittade Birger två gamla okända regementsmarscher för I 17. Den äldsta fanns på Landsarkivet i Visby.

Det är lätt att förstå att utan Birger Jarls engagemang och intensiva arbete så hade dessa inspelningar aldrig kommit till stånd.

Har satt Uddevalla på världsmusikkartan

Musikern Birger Jarls namn är känt vida omkring i marschmusiksammanhang. Han har samarbetat med såväl amerikaner som européer. Han har haft ett långvarigt samarbete med det holländska musikförlaget Molenaar. Förlaget är störst i Europa på blåsmusik och har givit ut en serie av de ”bästa svenska marscherna”.

Det sista Birger Jarl gjorde för marschmusiken var att han har instrumenterade om svenska marscher för instrumentell blåsbesättning så att de kan spelas världen över.

Ära och berömmelse har inte varit ledstjärnan för Birger utan det har uteslutande handlat om att han sett att det musikaliska kulturarvet varit hotat och velat göra något åt det. Jag vet också att han grämde sig över att inte ha hunnit göra mer.

För sina betydande insatser för marschmusiken fick han Uddevalla kommuns kulturpris 2006.

Birger Jarl föddes i Brännkyrka församling i Stockholm och skulle på juldagen ha fyllt 90 år.  //

1 kommentar:

  1. Jag, journalisten Jan Gustafsson, hade några gånger nöjet att i Sveriges Radio Väst P 4 samarbeta med och intervjua Birger Jarl i hans musikaliska gärning.

    Jag kommer aldrig att glömma det Birger berättade om, när han under ett av sina besök i Stockholm i jobbet, tog in på Hotell Birger Jarl med adress Tulegatan 8, en parallellgata till Birger Jarls-gatan i centrum.

    Birger hade inte bokat rum i förväg och vid inskrivningen frågade portieren vid receptionsdisken honom:

    - Och hur var namnet?

    - Birger Jarl.

    - ????????????

    Portieren trodde att Birger drev med honom och det tog ett tag innan den gode Birger Jarl kunde få sin rumsnyckel på hotellet med samma namn.

    SvaraRadera