2012-01-18

Västtrafik hotar med inkasso direkt

Jag har ett Västtrafikkort med autoladdning. Autoladdningen gör att kortet alltid fylls på automatiskt då pengarna är slut. Det är kopplat till mitt VISA-kort. I söndags reste jag med tåg fram och tillbaka till Göteborg. På söndag kväll fick jag ett SMS som berättade att Västtrafik dragit 200 kr från kortet.

Nu hör det till saken att jag fick ett nytt VISA-kort i december så när ovanstående SMS kom idag förstod jag direkt vad problemet är. Uppgifterna på mitt nya VISA-kort stämmer inte med det som är kopplat till Västtrafikkortet. Självklart måste jag då registrera om mitt nya kort.

Så långt är jag med, men det som stör mig är att Västtrafik ger mig två dagar för att ordna detta annars blir det inkasso!! Förekommer det någon annanstans att man får två dagar på sig från betalningspåminnelse till inkasso? Jag tror inte det. Jag har då inte upplevt det.

Eftersom jag inte kom in på funktionen "Mina sidor" på Västtrafiks hemsida åkte jag till Tidpunkten på Kampenhof för att fylla på Västtrafikkortet kontant med 200 kr. Det går inte fick jag till svar. Det måste ske via hemsidan.

I kväll har jag åter brottats med "Mina sidor" hos Västtrafik utan att lyckas registrera om kortet.

Vad trött jag blir!!  //

14 kommentarer:

  1. Ta en Novalucol!
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  2. 30 dagar och 2 påminnelser brukar väl gälla för inkassoindrivning ?
    Västtrafik verkar ha sina egna lagar.
    Skulle nog inte skada med en charmkurs i det företaget :)
    Eivor

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Hur laddar de som inte har dator ?

      Eivor igen

      Radera
  3. Västtrafik är en del av VG region som gett och bloggsensur, sjukhuskaos, falska presskonferenser och en helt ny juridisk agenda.

    Sade jag att S styr vg region och att Juholt är deras ledare?

    SvaraRadera
  4. Västtrafik är aldrig smidiga...

    SvaraRadera
  5. Hur länge till skall vi acceptera att våra samhällsägda serviceföretag får använda diktaturfasoner?
    Sten G Persson

    SvaraRadera
  6. Västtrafiks kunder ska hålla tiderna men aldrig Västtrafik själv... Skamlöst företag. Det är kaos i stadsbusstrafiken varje dag. Många utländska förare förstår inte en enkel fråga på svenska..

    SvaraRadera
  7. 4. Måste ett företag skicka betalningspåminnelse innan ett inkassokrav ?
    Ett företag har ingen lagstadgad skyldighet att skicka ut en betalningspåminnelse, skulden kan gå till inkasso utan att du har fått en påminnelse.

    (http://www.segerinkasso.se/faq.htm#4)

    Så egentligen har de vart snälla som påminner dig.

    Frågan är dock om du har ett avtal med västraffik där du är bunden att fylla på ditt kort varje månad eller om du kan avstå en månad utan att anmäla det. Då ser jag det svårt att driva ett inkassoärende.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västtrafik kanske har lagen på sin sida. Men omdöme och kundservice saknas. Annars skulle de aldrig infört ett idiotiskt biljettsystem för en halv miljard, som de nu skall byta ut.

      Radera
    2. Inkasso fungerar tydligen som ett faktureringsbolag numera enl. länken. Jag tänkte på Kronofogdemyndigheterna .
      Det är iallafall ett bra sätt att göra sig av med kunderna.
      Tyvärr finns det inte så många alternativ att välja på, mer än att ta bilen..

      Radera
    3. Håller fullkomligt med dig Gunnar, det är riktigt dålig service. Att man dessutom kräver att man skall gå via hemsidan är riktigt dålig kundservice. Det påminner om när jag skulle köpa en tågbiljett i automaten, då var den trasig och därför fick jag vackert betala den extra summan för "personlig service" när jag skulle köpa min biljett.

      Det är därför jag drar mig in i det längsta med att åka kollektivt, snålheten bedrar visheten.

      Ang. inkasso så tycker jag att lagen bör ändras så att man blir tvungen att skicka minst två påminnelser och ge två till fyra veckor på sig att betala innan det får lämnas över till inkasso.
      /C

      Radera
  8. Ring den ansvarige på Västtrafik så att dom ändrar sin människofientliga attityd. Man kan bli förbannad för mindre!

    SvaraRadera
  9. De vill kanske innerst inne inte att "folk" skall åka kollektivt?
    Mycket lättare för dem om de slapp alla besvärliga kunder och bara kunde lalla runt med diverse stöd utan att behöva utföra något för det!
    Helt otroligt hur man "någon" kan utforma ett automatiserat meddelande på det okänsliga sättet! Att sen ingen i ledningen ifrågasätter detta är väl bara mer beklämmande?
    Skönt att slippa förlita sig på kollektivtrafiken som jag bara har dåliga erfarenheter av från de senaste 10 åren och råda sig själv via egen bil, även om det också kostar!
    Betalar hellre det priset än att utsätta mig för västtrafiken.

    SvaraRadera
  10. Stå på dig mot Värsttrafik!

    SvaraRadera