2011-10-17

Västtrafik ändrar sitt biljettsystem

Äntligen har Västtrafik fattat att systemet med utcheckning är för svårt för många resenärer. Kritiken mot biljettsystemet har varit massiv och jag har skrivit om det här på Uddevallabloggen flera gånger.

Biljettsystemet kostade nära en halv miljard att införa. Kommer någon eller några ansvariga att få sota för misslyckandet? Antagligen inte!  //

15 kommentarer:

  1. Västtrafik och NU-sjukvården har många gemensamma nämnare! Katastrof!!!

    SvaraRadera
  2. Finns inte ord för att beskriva våra sk. företrädare. Att det fungerar utan någon klagar gör att prövningarna för oss blir större och större, tills vi når målet med detta, men då är det försent allt PLUPP borta. Vart tog det vägen då,,,,,,,,,fortsätt kära medborgare,,,,,, G.Birgerson

    SvaraRadera
  3. Sätt dom på fästning!!

    SvaraRadera
  4. Skamligt av Västtrafiks styrelse att lura av folk sina pengar. Plötsligt fattades pengar på reskortet! Kaos varje dag vid den sk. utcheckningen. Skattepengar kan man leka med och aldrig stå till svars för. Byråkraterna fick studieresor och presenter från leverantören. Korruption!

    SvaraRadera
  5. Men snälla hur många av er som skriver har har åkt buss/tåg över huvudtaget? Västtrafik funger bra för det mesta, bland de 750 000 resor som genomförs varje dag är det ett fåtal som inte fungerar. Jag har själv periodkort och det fungerar utmärkt varje dag. De få gånger jag behöver enkelbiljett löser jag det via SMS smidigt som som bara den

    SvaraRadera
  6. Västtrafik bara förstör för oss som måste jobba in skattepengarna Västtrafik lever på...Förarna förstår inte biljettsystemet och kan inte lära ut hur man gör på sin dåliga svenska, hur ska jag förstå??? Varför får ingen sparken efter fiaskot?

    SvaraRadera
  7. Hoppas att det blir något logiskt som alla klarar av, gamla, turister och även jag :)
    Eivor

    SvaraRadera
  8. Anonym 2011-10-17 23:17: Kritiken mot biljettsystemet omfattar i huvudsak kontoladdningen och att man inte kan ha koll på vilket saldo som finns på kortet. Periodkortet torde vara det allra enklaste kortet att lära sig och används av vana resenärer.
    Kontoladdningen används av då och då-resenärer och dem vinner man inte för ett fortsatt kollektivresande genom att ha ett krångligt och ologiskt system. Många avstår hellre än vågar sig på kontoladdningen.
    Ett idiotiskt biljettsystem går nu mot sitt slut och jag frågar mig återigen: Vem tar ansvaret för misslyckandet?

    SvaraRadera
  9. Varför får ingen sparken för fiaskot? Ni är skamlösa inom Västtrafik. Jag åker aldrig buss mer!

    SvaraRadera
  10. Den eller de som köpt in detta tokiga system har säkert fått en rejäl hacka och bryr sig inte om hur det fungerar.
    Precis som i NUsjukvården där det för några år sen köptes in ett gammalmodigt system så den inköparen var gjord av järn som säkert fick en rejäl hacka på detta inköp.

    SvaraRadera
  11. Hej våra stackars kollektivåkare, blir särskilt inspirerad av 2011-10-18-11:08. Hoppas denne anonyme kan inspirera oss tycka lika, undrar varför just detta objekt har denna stora båtnad ang. Västtrafik och må ha åkt ensam över hela reviret, vill gärna se fler gilla eller olika fall av icke uppfyllda löften. Fler måste fortsätta för en bättre Västtrafik. Ingen skam att klaga på någonting man betalt men inte fått. Vad det kallades i gamla tider vet ni. Kom igen vi Västtrafikavhängiga det kan bara bli bättre,

    SvaraRadera
  12. Mycket bra att det finns mer missnöjda kollektivåkare som hör av sig. Saken är att trafiken fungerar sämre än när man inte ville sitta längst bak i bussen , då man blev dåsig av gengasen , men då hölls tider och utfästelser till punkt och pricka. Med det som fanns klarade vi allt. Ingen klagade, allt som fanns fungerade då kan man inte ha något att klaga på. Men nu kära medborgare måste det fungera annars syns det i din avlöning. G. Birgerson

    SvaraRadera
  13. Hur ofta åker du buss Gunnar Karlsson som kan kritisera systemet med kontoladdning så! Det med att förare inte kan förklara hur biljett systemet fungerar är inte förarnas fel utan entreprenören som dom kör för som inte har utbildat dom riktigt på biljett systemet. Jag jobbar själv som förare för en entreprenör som kör för västtrafik och jag har inga problem med att förklara för kunderna hur det fungerar, gamla som unga. Oftast är det inga problem och om det är så att du är intresserad av beloppet på ditt kort så står det när du loggar ut, vill du veta det innan är det bara att trycka på ?-tecknet och lägga på kortet hur svårt kan det vara!

    SvaraRadera
  14. Foxen: Det vore mig främmande att kritisera personalen som gör ett fantastiskt jobb och som tvingas ta smällen i form av kritik från resenärerna. Det är naturligtvis systemet som är problemet. 20 % av resenärerna reser med kontoladdning och de flesta av dem reser bara "då och då". Kritiken mot kontoladdningen och det faktum att det är krångligt att få veta sitt saldo är massiv. Detta har Västtrafik nu fattat och tänker ta bort utcheckningen.

    SvaraRadera
  15. Nu blev saken för överhettad och för svår att bortförklara utan stupstocksuppställning. Då skyddar vi våra goda företädare för det goda systemet som skulle varit oss till goda. Vi lärde oss i slaget om Kasenabben, vi bygger upp och lägger ned, allt i stil med utvecklingsbromsen som uppstår när backslashen börjar kunna komma i det belysta folkkommunrummet för granskning. G. Birgerson

    SvaraRadera