2011-10-06

Raserad kaj skamfläck för Uddevalla

Natten till den 4 november 2008 rasade den här kajen. I dag, snart tre år senare, ser det fortfarande ut så här i hamninloppet.

Uddevalla Hamnterminal har inget intresse av kajen och inte heller Uddevalla kommun tycks det. Vem skall då se till att röja upp på platsen så att farleden kan öppnas i full omfattning igen och framförallt att inloppet till Uddevalla inte fortsätter att vara en skamfläck för staden med sina maritima ambitioner?

Det påminner mig om boken Tistlarna - Strömstad, leder och hamnar i Göteborgs och Bohusläns skärgårdar. Boken, som är en klassiker, skrevs 1966 och fanns, och finns kanske fortfarande, i många fritidsbåtar. Om Uddevalla skrev författarna:

"Vi närmar oss nu Uddevalla. In till själva staden bör man inte söka sig utan angeläget ärende. Det går visserligen att få kajplats, men det är trångt och inte särskilt trevligt. Man bör hellre anlöpa brygga vid Lindesnäs, syd om Rödön, eller ännu hellre vid Gustavsberg, varifrån det går buss in till staden."
Så här såg det ut morgonen den 4 november 2008.  //

11 kommentarer:

  1. Söder tull2011-10-07 00:19

    Skamligt är rätt ord. Inget har hänt sen 66. Maritima Uddevalla är ett skämt. Tack politiker.

    SvaraRadera
  2. Det vilar en trötthet över Uddevalla. Staden befinner sig i ett långsamt förfall och förfulning.

    SvaraRadera
  3. Norra Bävåsidan liksom bara dör efter Riverside! Jag minns ju And. Smith kol-kox-olja, de stora skoporna, alla trävarufirmorna som man såg då Sunningen tog en ut till Ammenäs på 50-talet. Slutet av 60-början av sjuttiotalet jobbade jag till och från i Stuveriet & då lossade vi kaolinlera för Munkedals bruk & lastade vi pappersrullar vid den kajen, för att inte tala om spannmålbåtarna ute vid stora Silon ... MVH peterH

    SvaraRadera
  4. ...ett av många exempel på bristande intresse för Uddevallas själ Ett annat är den stundande rivningen av Folkets Park. Genom att ta vara på det som är Uddevallas själ, vårda och bygga vidare på det skapar man en trevlig stad som man kan vara stolt att bo i!

    Ulf G.

    SvaraRadera
  5. Efterkrigstiden, 50- och 60-talet var nog Uddevallas sentida blomstringstid. Den tid då staden ännu hade ett varv, konfektionsindustri och ett regemente.

    SvaraRadera
  6. Alla som klagar på kommunal verksamhet tycker jag går in på Uddevallas kommuns hemsida och UTMANA verksamheten. Kommunen är en av få som ger den möjligheten. Väldigt få har gjort det.

    Varför- det är naturligtvis ej lönsamt.

    Va? är kommunal verksamhet ej lönsamt?

    Nej !

    Betalar vi skattepengar till verksamhet som ej bär sig?

    JA.

    Men - är inte skattekistan bottenlös?

    Tydligen inte - se på Grekland !!!

    Alla pengar till fotboll, ridning, tennis etc som får kommunala bidrag är INTE lönsamma. Bidrag till teknikutveckling etc är det. Vad ger simningen Uddevalla tillbaka. Om vi får ett fotbollsproffs - vad ger det Uddevala.

    Nej - lägg ner alla typ av kommunal sponsring av idrott !!! Låt dem som Nacka spela sig till en position !!!

    Och - till detta vill jag bifoga en anekdot från en riks tidning där man analyserade en utbyggnad av en tennisbana. Den var egentligen en kontroversiell, men det lilla pitoreska inslaget av en tennisbana i en park var iofs lockande att ha kvar.

    Man knackade dörr för att vinna opinion mot förslaget att bygga ut. Man stannande framför Svenssons dörr som nog tyckte det var ok att bygga ut. Det skulle ju få fler ungdomar att kunna spela... Men Svensson frågade varför dörrknackaren ej ville bygga ut. Förmodligen försade han sig och talade ur hjärtat:

    - Min son har redan en tid.

    Där mitt i prick har ni alla Uddevalla.

    Fan den som sticker ut !

    SvaraRadera
  7. Mitt i detta raset hade ett flertal oljebolag sina depåer vid tiden med mycket oljespill. En bensinstation var rena apoteket mot dessa små depåer vid den tiden . Vad jag vet har inte marken sanerats, kommer att göra en kontroll, bolagens namn är uppdaterade hos mig. Fröland detta det börjar bli mycket, man skulle kunna tänka sig en medhjälpare med intresse, har väldigt mycket fakta i ord och bild. Lazaruz

    SvaraRadera
  8. Mitt i detta raset hade ett flertal oljebolag sina depåer vid tiden med mycket oljespill. En bensinstation var rena apoteket mot dessa små depåer vid den tiden . Vad jag vet har inte marken sanerats, kommer att göra en kontroll, bolagens namn är uppdaterade hos mig. Fröland detta det börjar bli mycket, man skulle kunna tänka sig en medhjälpare med intresse, har väldigt mycket fakta i ord och bild. Lazaruz

    SvaraRadera
  9. Snart sprider sig viruset Fröland in i Uddevallas stadskärna. Har Uddevallas politiker något vaccin mot detta?

    SvaraRadera
  10. Hej fortsätter efter sista talare hann inte begrunda Systemprojekt Fröland som det hetat i den tiden för den som vill leta! men ni hittar ändå inget. Järnvägsdragningen till Systemprojekt Fröland trodde jag aldrig skulle bli intressant igen. En intresserad kulturfotograf har avhört sig då det blivit känt om vad som kunde hänt, har lovat försöka hitta rester av det stora hotellet som jag själv sett för över 40 år sedan som redan då var oförstört men omvuxet av hög sly men allt var helt spökbyggnad redan då. Gräver vidare ang. järnvägsbygget , som man kan tänka går det inte in till Uddevalla hur tänker man då, Frölands insegel var grundt man hade behov av vatten under kölen för vidare fart ut i världen. Detta var inte planerat när jag tittade bland mina första gånger i denna fina blogg vi skall vara stolta över som knappt ingen Svensk stad har. Hoppas fler har intresse av att se vad som skulle kunnat hänt med Fröland/Uddevalla, Synd att Frölandskonceptet togs bort så fort, när det finns faktahanlingar som kunde fyllt bloggen resten av året .Gust. Birgerson

    SvaraRadera
  11. Hej fortsätter efter sista talare hann inte begrunda Systemprojekt Fröland som det hetat i den tiden för den som vill leta! men ni hittar ändå inget. Järnvägsdragningen till Systemprojekt Fröland trodde jag aldrig skulle bli intressant igen. En intresserad kulturfotograf har avhört sig då det blivit känt om vad som kunde hänt, har lovat försöka hitta rester av det stora hotellet som jag själv sett för över 40 år sedan som redan då var oförstört men omvuxet av hög sly men allt var helt spökbyggnad redan då. Gräver vidare ang. järnvägsbygget , som man kan tänka går det inte in till Uddevalla hur tänker man då, Frölands insegel var grundt man hade behov av vatten under kölen för vidare fart ut i världen. Detta var inte planerat när jag tittade bland mina första gånger i denna fina blogg vi skall vara stolta över som knappt ingen Svensk stad har. Hoppas fler har intresse av att se vad som skulle kunnat hänt med Fröland/Uddevalla, Synd att Frölandskonceptet togs bort så fort, när det finns faktahanlingar som kunde fyllt bloggen resten av året .Gust. Birgerson

    SvaraRadera