2011-10-25

En urspårning som heter duga

Den här urspårningen på rangerbangården i Uddevalla hamn var nog inte helt enkel att reda upp. Jag har inga uppgifter om när bilden är tagen. Kanske någon av Uddevallabloggens läsare vet?  //

6 kommentarer:

  1. Loket är SJ littera N nr 576, byggt år 1900 och ombyggt med överhettare i slutet av 1920-talet. Det är det utförande som bilden visar. Alltså bör bilden vara tagen efter ca 1930. Något säger mig att bilden kan vara tagen senare, kanske efter 1945, men före 1955.

    Hälsn.
    Mats

    SvaraRadera
  2. Hjälpvagnen smalspårig ??!!
    Hälsn.
    P.Grahn

    SvaraRadera
  3. 30-talet då eftersom nya järnvägsstation och eltåg invigdes i slutet på 30-talet om jag inte minns fel :)

    SvaraRadera
  4. Av damens klädsel att döma är det 50-talet. Troligen början.

    SvaraRadera
  5. Vagnen är smalspårig, SJ bangårdsvagn 804, fd ULB C 8. Vagnen fick SJ littera och beteckning år 1944, bilden bör således vara tagen därefter. Eldriften på södra Bohusbanan invigdes mycket riktigt 1939, men någon kontaktledning har aldrig (än så länge) funnits i Uddevalla hamn.

    Hälsn.
    A Hansson

    SvaraRadera
  6. Detta är i hamnen, hamnspåren var aldrig elektrifierade! Så länge Lelångebanan utgick från Uddevalla H, med dieseldrivna rälsbussar, for de upp på en bank vid gamla Oddevallen, Svängom-hållet & backade tillbaka till Uddevalla C för att där ta upp ytterligare passagerare innan de for i en vid sväng via Norrskolan - Bjursjön mot Dalsland. Jag var, som boende på söder, ofta i hamnområdet som pojk, bl a minns jag hur Cirkusar & Tivolin lastade ur på norra kajen i höjd med gamla tullhuset. Ibland kunde man få se godståg gå söderut över Västerbron, på väg mot Junohus, mestadels med ett mindre diesellok som dragare, men jag minns även små ånglok (obs. jag var bara 7-8 år), men som i Helsingborg, minns jag en man med röd flagga, som vid Kotorget hoppade av lokets framdel, gick ut i gatan & flaggade, allt för att inte trafikkaos skulle skapas. Den ökande biltrafiken ställde allt större krav & den speciella "fållan" för tåg slopades & Västerbron breddades i början av 60-talet.
    Söderkisen Peter Hagren

    SvaraRadera