2010-01-22

Fiasko Västtrafik!


Västtrafik ändrar sig inte. Nej man inser inte ens att man infört ett uruselt biljettsystem.
Så här säger vice vd Ville Mark idag till Radio Väst:
"Det tar tid att förändra vanor hos oss alla, men det är framförallt informationen vi inte har lyckats hundra procent med".
Att man inte "har lyckats hundra procent" med informationen innebär i klartext att man har totalmisslyckats. För hur bra man än informerar så hjälper inte det mot ett urdåligt biljettsystem.
Västtrafik har satsat nära en halv miljard på systemet. Det finns ingen information i världen som kan rädda ett så kasst system.
Och nu är det inte "bara" resenärerna som klagar utan också Västtrafiks egen personal, som menar att det är alldeles för krångligt. De får ägna alldeles för mycket tid åt att hjälpa resenärerna att försöka förstå. Det i sin tur leder till förseningar.
Fiasko var ordet Västtrafik! //

7 kommentarer:

  1. Inte konstigt att dom måste hålla så höga priser då. Det kostar ju tre gånger så mycket pengar för mig att ta bussen från Munkedal ner till Torp som att ta bilen. Men skall man finansiera dåligt genomtänkta biljettsystem för en halv miljard är det inte märkligt att det kostar. Vad kommer det kosta att rätta till det här systemet måntro? Andra halvan av miljarden?

    SvaraRadera
  2. Samhällsekonomiskt hade det varit lönsamt att ha helt gratis kollektivtrafik.

    SvaraRadera
  3. rolf ohlson2010-01-23 08:42

    Biljettsystemet avskräcker från åkande med Västtrafik. Bilen får allt rulla i stället.
    Trots allt var det mycket bättre förr när det gäller lokalresor.

    SvaraRadera
  4. Stockholms Lokaltrafiks enkla kortsystem fungerar utmärkt. Olika kort för olika tidslängd och behov. Ett tryck mot plattan, är kortet OK är det bara att resa.

    SvaraRadera
  5. För att inte tala om dispositionsavgiften,som skulle fungera som en reservbuffert. Men om den förbrukas, vad har man då för reserv? det är ju bara en förtäckt "lån" för Västtrafik. Nej det blir inget mer bussåkande för mej

    SvaraRadera
  6. Efter att via hemsidan ha försökt förstås ansluter jag mig till kritikerskaran. Kollektivtrafik ska vara snabb, enkel och billig för att locka fler resenärer. Västtrafik faller på alla punkter.

    SvaraRadera
  7. Men politiken som ytterst styr VG regionens Västtrafik är väl lika informerade om situationen som ex Jonas Andersson - regionens egen "proffsbloggare".

    Det var han som sade att NÄL akuten fungerar bra - samtidigt som akutens Chef gick ut och varnade människor att söka akut vård.

    Inte heller de "träffade 100% - igt"

    Inte heller när Bohuslän skulle förlora Bohusläns museum till Västergötland. Inte heller där blev det 100%.

    eller när ....

    Nej, nu får jag lägga mig.

    Frågan hänger i luften i valtider. vem behöver politiker i VGR?

    Och - hur förklarar de sina budskap. Engdahl (S) sade att Uddevalla Sjukhus skulle bli fantastiskt.... Elwing (C) sade med fradga i munnen att det är skitsnack att man skall lägga ner Uddevalla akuten. Jonas andersson (Fp) säger att NÄL funkar fint...

    Vad vet dessa herrar och damer?

    Och se dagens möte bland kirurgcheferna ....

    SvaraRadera