2016-01-15

Vart tog CY THUNDER vägen?

Jag vet att många undrar vart malmfartyget CY THUNDER tagit vägen? Ursprungligen skulle hon ha varit framme i Uddevalla hamn kl 12 igår torsdag. Eftersom jag följt henne på www.marinetraffic.com förstod jag att hon var försenad. Lots begärdes därför till kl 22.00 igår kväll och då var hon också framme utanför Marstrand. Men sedan dess har hon legat för ankar där och gör så fortfarande.

Nu är lots beställd till kl 13.30 idag, vilket torde betyda att hon kommer att vara framme i Uddevalla 3-4 timmar senare.

Samtidigt har mitt föregående inlägg om malmbåten väckt frågor om hur många lastbilslass det blir för att frakta malmen till Vargön. Jag skrev att båtan hade 37 500 ton och att den skulle fraktas till Vargön av 1000 lastbilar. Vän av ordning har räknat på det. 37 500 dividerat med 1000 = 37,5 ton. Finns det verkligen lastbilar som tar så många ton? En annan frågar varför man inte transporterar malmen till Vargön med tåg? Det är ju järnvägsspår ända fram till Skeppsholmspiren där båten lägger till.  //

4 kommentarer:

  1. riktigt stora och fleraxliga(3->4) grusbilar med släp kan ta upp till 35, ibland 40 ton.

    SvaraRadera
  2. Skit i miljön.
    Ju fler lastbilar som transporterar, desto mer skatt får staten in, båt och tåg ger nästan inget per ton.
    Ove

    SvaraRadera
  3. ett sånt sjukt samhälle "svenskt" företag drivs av utlännigar som inte ens betala skatt i Vargön och kanske dessutom äger lastbilarna,Svensk järnväg borde åtminstone gynnas men den ägs ju inte av turkarna som trivs så bra i Sverige som försörningsställe. Bertil Jansson --pensionär

    SvaraRadera
  4. Visst är då så att dagens lastbilar lastar mellan 33-40 ton i rätt utförande. Måste vi kunna göra för att kunna få ekonomi i transporterna. Och självklart ska man tänka på miljön. Men om vi vänder på de hela och tittar på arbetstillfällen så försörjer en sådan båt kanske 30-35 personer under dom dagarna hon ligger inne. varav 15-18 lastbilar. De vill säga arbetstillfällen för Uddevalla med omnejd. Och de är lokala åkerier som kör och inga turkar. Visst kan man lägga över allt på järnväg. Men någon stans så försvinner jobb. Men de kanske de finns gott om? Vad jag vill minnas så fanns de springpojkar och hantlangare på var och varannan byggplats förr. Men allt går mot ett effektivare samhälle och då försvinner även jobben. Sverige är duktiga på miljö, så duktiga att vi oftast väljer att lägga mycket av all industri utomlands så vi kan säga att vi smutsar inte ner. De är någon annan. Men vi slutar inte konsumera för de? Allt har en fram och en baksida.

    SvaraRadera