2014-10-08

Stoppförbud längs hela Göteborgsvägen

Den 29 april i år skrev jag om trafiksituationen på Göteborgsvägen. Nu har man åtgärdat problemet. I samband med att vägen nyligen asfalterades om har man tagit bort den tvåfiliga vägbanan och gjort om den till en fil och infört stoppförbud på hela sträckan.

Gatu- och parkchefen Martin Hollertz förklarar för Uddevallabloggen: "Vi har tagit bort den udda kombinationen med huvudled och parkering".
Så här såg det ut för bara ett litet tag sedan. Slut med parkering på huvudled således. Ett mångårigt problem verkar ha fått sin lösning. //

11 kommentarer:

  1. Frågan är bara, var det ett faktiskt problem? Och vart skall folk som hälsar på parkera nu? I bland undrar jag om det inte vore bättre att vi löste riktiga problem i stället för att lösa sådant som redan fungerar.

    SvaraRadera
  2. Är det någon som vet varför man en byggde Göteborgsvägen så bred en gång i tiden. Den har ju gångbana+cykelbada och tvåfiler +trädremsa och detta ggr två? Dessutom rätt breda. Sedan slutar den vid Hästepallarna i nästan intet. Genom Hästepallarna så har den visserligen breddats men trots det så har jag funderat hur man tänkte. Skulle man bygga bro över Bodeli, lägga vägbanan mm på en hylla elller spränga bort berget? Någon som vet?
    GO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte det med rikstvåan att göra?

      Radera
  3. Igår kväll stod en parkerad bil på huvudleden igen.. Var är Polisen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommunens ansvar om det inte direkt är en allvarlig trafikfara.

      Radera
  4. Hoppas det är slut med den livsfarliga parkeringen mitt i vägen nu. Tror dock att de boende kommer fortsätta att förstöra för oss andra.

    SvaraRadera
  5. Varför finns det ingen gränslinje mellan gång och cykelväg?

    SvaraRadera
  6. Varför skall det vara så bred gång/cykelbana på bägge sidor. Hade man kapat av kunde det blivit en lång parkeringssida och man hade då löst parkering och allt i ett. Det här nya är ju bara slöseri på utrymme inklusive allén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför ska cyklister och gående oftast komma i andra hand, och bilister oftast i första hand när det gäller prioriteringar, planlösningar, snöröjning och vägunderhåll?

      Mvh Rolf Bergö

      Radera
  7. Har haft körkort sedan 1960 och kört på Göteborgsvägen nästan dagligen och aldrig upplevt några problem. Kan man inte se en stillastående bil så ska man nog inte köra överhuvudtaget. Nu har det nog blivit en ganska dum lösning. Synd om alla som bor där och får besök t.ex , och även flyttbilar och bud/paketbilar eller posten som väl inte får köra på trottoaren. Gör som ett tidigare inlägg: Ta 1½ -2 meter av gång/cykelbanan och gör så man kan stanna där. Varför ska gatan vara huvudled? Den är ju endast en vanlig stadsgata numera.
    Jan T. lagen

    SvaraRadera
  8. Jättebra att det äntligen är förbjudet att parkera på Göteborgsvägen. Tyvärr verkar det dock vara många som fortsätter med det och nu är det ju ännu mer trafikfarligt när vägen är enfilig.

    SvaraRadera