2014-03-20

Buss eller rälsbuss?

Ja, är det en ny rälsbuss som levereras till Lelångenbanan eller vad är det för något?  //

1 kommentar:

  1. Det måste vara "Rälsbuss Nr 2" tillverkad av AB Lindholmen-Motala Verkstad år 1936. Bussen hade en motor på 120 hkr av märket Buda, 33 sittplatser och största tillåtna hastighet 60 km/tim.
    Det var denna rälsbuss som skenade med havererade bromsar från Taborvägen ned
    till hamnstationen. Denna olycka inträffade 20 jan 1945 varvid genom lyckliga omständigheter endast 6 av de c:a 40 passagerarna skadades. (En på ingångsspåret uppställd obromsad personvagn mildrade en annars säkerligen förödande krasch). Bussen
    reparerades dock men bromssystemet fortsatte vara ett "problembarn". Då rälsbussar av den välkända Hilding Carlsson-typen levererats kom bussen de sista åren mest stå som reservfordon och skrotades 1950, (då med SJ-beteckningen Yp 435).
    Uppgifterna hämtade ur Svante Forsæus eminenta bok "Lelångenbanan" SJK 40 ISBN 91-85098-40-X utgiven 1985.
    Mvh
    Peder Grahn

    SvaraRadera