Det måste vara "Rälsbuss Nr 2" tillverkad av AB Lindholmen-Motala Verkstad år 1936. Bussen hade en motor på 120 hkr av märket Buda, 33 sittplatser och största tillåtna hastighet 60 km/tim. Det var denna rälsbuss som skenade med havererade bromsar från Taborvägen ned till hamnstationen. Denna olycka inträffade 20 jan 1945 varvid genom lyckliga omständigheter endast 6 av de c:a 40 passagerarna skadades. (En på ingångsspåret uppställd obromsad personvagn mildrade en annars säkerligen förödande krasch). Bussen reparerades dock men bromssystemet fortsatte vara ett "problembarn". Då rälsbussar av den välkända Hilding Carlsson-typen levererats kom bussen de sista åren mest stå som reservfordon och skrotades 1950, (då med SJ-beteckningen Yp 435). Uppgifterna hämtade ur Svante Forsæus eminenta bok "Lelångenbanan" SJK 40 ISBN 91-85098-40-X utgiven 1985. Mvh Peder Grahn
Det måste vara "Rälsbuss Nr 2" tillverkad av AB Lindholmen-Motala Verkstad år 1936. Bussen hade en motor på 120 hkr av märket Buda, 33 sittplatser och största tillåtna hastighet 60 km/tim.
SvaraRaderaDet var denna rälsbuss som skenade med havererade bromsar från Taborvägen ned
till hamnstationen. Denna olycka inträffade 20 jan 1945 varvid genom lyckliga omständigheter endast 6 av de c:a 40 passagerarna skadades. (En på ingångsspåret uppställd obromsad personvagn mildrade en annars säkerligen förödande krasch). Bussen
reparerades dock men bromssystemet fortsatte vara ett "problembarn". Då rälsbussar av den välkända Hilding Carlsson-typen levererats kom bussen de sista åren mest stå som reservfordon och skrotades 1950, (då med SJ-beteckningen Yp 435).
Uppgifterna hämtade ur Svante Forsæus eminenta bok "Lelångenbanan" SJK 40 ISBN 91-85098-40-X utgiven 1985.
Mvh
Peder Grahn