tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post5934441078220665512..comments2024-03-27T11:58:51.207+01:00Comments on uddevallabloggen.se: Buss eller rälsbuss?Gunnar Klassonhttp://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-51172554589957102272014-03-20T23:25:37.286+01:002014-03-20T23:25:37.286+01:00Det måste vara "Rälsbuss Nr 2" tillverka...Det måste vara "Rälsbuss Nr 2" tillverkad av AB Lindholmen-Motala Verkstad år 1936. Bussen hade en motor på 120 hkr av märket Buda, 33 sittplatser och största tillåtna hastighet 60 km/tim.<br />Det var denna rälsbuss som skenade med havererade bromsar från Taborvägen ned<br />till hamnstationen. Denna olycka inträffade 20 jan 1945 varvid genom lyckliga omständigheter endast 6 av de c:a 40 passagerarna skadades. (En på ingångsspåret uppställd obromsad personvagn mildrade en annars säkerligen förödande krasch). Bussen<br />reparerades dock men bromssystemet fortsatte vara ett "problembarn". Då rälsbussar av den välkända Hilding Carlsson-typen levererats kom bussen de sista åren mest stå som reservfordon och skrotades 1950, (då med SJ-beteckningen Yp 435).<br />Uppgifterna hämtade ur Svante Forsæus eminenta bok "Lelångenbanan" SJK 40 ISBN 91-85098-40-X utgiven 1985.<br />Mvh<br />Peder GrahnAnonymousnoreply@blogger.com