2012-03-04

Landeriet Höjentorp

Johan Svernling skriver:

"Hej Gunnar.
Jag har sökt på internet och försökt hitta fakta om det stora huset som ligger på vägen där Emaus ligger, det hus som ligger nere i svängen strax innan järnvägsspåret. Finns det någon intressant historia bakom detta hus?
Mvh Johan"

Huset är landeriet Höjentorp. Namnet går tillbaka till 1725 i vart fall. Då skrev det Höyentorp och betyder ungefär torpet som ligger högt. Och det råder ju ingen tvekan om i det här fallet. När det nuvarande huset byggdes vet jag inte. Men kanske de nuvarande ägarna läser detta och kan ge oss svaret? Ibland fungerar Uddevallabloggen så. Senast gällde det huset på Barkvägen 13.

I mitten av 1800-talet ägdes Höjentorp av handlanden Wallgren. Tydligen köpte Sven Westerberg Höjentorp efter änkefru Hallgrens död 1892. Denne dog i sin tur 1903 och två år senare köptes Höjentorp av handlaren C.A. Jönsson (en anfader till Jörnstedt).

Näste ägare civilingenjören Max Albin Dahlgren hade stora planer för Höjentorp. Så här skrev han till Stadsfullmäktige i Uddevalla den 31 oktober 1917:

"Då jag sedan barndomen varmt intresserat mig för min födelsestad Uddevalla och Bohusläns befolkning, har jag sedan flera år tillbaka arbetat för att inom Uddevalla kunna stifta något för allmännyttigt välgörande ändamål. Jag har därför beslutat mig att bilda ett barnhus för obemedlade flickor, på samma grundval, och ungefär i likhet med vad Gustafsbergs barnhus är för gossar, vilket alltid visat sig synnerligen välsignelsebringande och hoppas jag att denna min stiftelse för ett flickbarnhem må i framtiden visa sig till lika stort gagn.

Jag har för detta ändamål inköpt landeriet Höjentorp invid Uddevalla för att därstädes förlägga ovannämnda barnhem. Vilket jag nu härmed tillbjuder Uddevalla stad såsom gåva med varm hand jämte en första insats av Etthundratusen kronor (100 000 kr i dagens penningvärde = 2 778 048 kr, red. anm.).....

.....Då barnhemmets verksamhet icke kan träda i kraft förrän efter en del år framåt, vore bäst utbjuda landeriet Höjentorp på auktion till högstbjudande arrendator för en tid framåt av t.ex. 3 eller 5 år eller den tid om så erfordras, då arrendesumman skulle läggas till den nu gjorda donationen för det blivande barnhemmets räkning"

Redan året därpå dog Max Albin Dahlgren och det visade sig att han i sitt testamente avsatt ytterligare 800 000 kr ( över 15 miljoner kr i dagens penningvärde) till barnhemmet. Barnhemmets placering på Höjentorp blev aldrig av. Istället placerades det i Underåsvillan och än i dag finns namnet Dahlgren i en kommunal förskola intill Västerskolan.

I stället köpte handlanden Sixten Andersson Höjentorp1923. Till landeriet Höjentorp hörde flera hektar mark, som idag styckats upp till villatomter.

När jag nu ändrå berättar om Höjentorp kan jag inte låta bli att kommentera den närbelägna järnvägsövergången som i alla tider betraktats som farlig. Jag har själv obehagliga minnen från min barndom då familjen skulle passera järnvägsövergången i min morbrors bil, en engelsk Wolsley med mycket låg frigång.

Plötsligt fastnade bilen på spåret med ett brak och min morbror beordrade snabb urstigning. Därefter backade han hastigt tillbaka och fick loss bilen. Just då kom rälsbussen söderifrån och det var bara decimetrar från att bilen träffats.

Jag har sökt på Höjentorp i Tidningsarkivet och fick då nedanstående träfflista:
1854-03-30
Handlanden J. A. Wallgren, Höjentorp, död.
1854-07-27
Änkefru Margaretha Wallgren, Höjentorp, död.
1883-06-04
Swen- och Charlotta Westerberg Höjentorp, firar silfwerbröllop. Familjenytt.
1892-12-10
Charlotta Karolina Westergerg Höjentorp, 75 år död.
1903-10-03
Landeriägaren till Höjentorp Sven Westerberg död. 80 år.
1905-05-06
Handlaren C. A .Jönsson har köpt landeriet på Höjentorp.
1908-06-23
Ny anhalt på Bohusbanan, vid Lustig kulle strax nedanför Höjentorp. Järnväg.
1917-11-01
Landeriet Höjentorp + 100.000 kr av Civiling Max Albin Dahlgren. Gåva.
1920-05-31
En dödsolycka å Bohusbanan vid Höjentorp. Olycka. Järnväg.
1923-05-25
Höjentorp säljes. Sixten Andersson köper landeriet Höjentorp för 16.000 kronor tillhörande Dahlgrenska donationen.
1923-10-01
Försäljning av landeriet Höjentorp tillstyrkes.
1924-05-20
Stensättning av infartsvägarna till Uddevalla påbörjas å sträckan Höjentorp-Forshällagränsen. Vägarbeten.
1924-05-22
För stensättning av allmän landsväg Uddevalla-Göteborg f.o.m. korsningen vid Höjentorp. Vägarbeten.
1924-09-04
Avstängd väg mellan Höjentorp och Södra Drottninggatan till 1 oktober. Trafik.
1925-01-05
Jordras å Bohusbanan vid Höjentorp. 80-100 kbm lera störtar ned och blockerar järnvägsspåret.
1925-01-30
Vägövergången vid Höjentorp i Uddevalla har till järnvägsstyrelsen på begäran få uppsatt ringklocka vid övergången. Järnväg.
1925-01-31
Järnvägsövergången vid Höjentorp måste få bättre säkerhetsanordningar skriver Uddevalla stad till Järnvägsstyrelsen.
1926-03-09
Höjentorpsvägen återvinner sin forna betydelse. Bättre säkerhetsåtgärder erfordras dock vid järnvägsövergången.
1926-03-16
Fastighetsaffär: Muraren Ragnar Andersson har försålt sin vid Höjentorp belägna fasighet.
1927-06-07
Trafikolycka vid Höjentorp där en av Uddevalla bilstations trafikbilar var inblandad.
1930-06-07
Handlanden, textilingenjör Hans Lange, Höjentorp död. 51 år.
1931-06-17
Elektriskt ljus till Höjentorp. Energi.
1938-08-29
Skulle rädda sin son undan tåget. Båda överkördes. Banvakt från Höjentorp förolyckad. Järnväg. Olycka.
1938-08-29
Banvakt och 6-årig son omkomna. Tåg mot dressin i skarp kurva invid Höjentorp. Olycka. Järnväg.
1947-01-15
Den omkomne vid Höjentorp, den före detta forshällabon och lantbrukaren F. O. Viberg. Järnväg. Död.
1950-01-09
En liten pojke, Hans Gabrielsson, Höjentorp, bröt benet vid kälkåkning invid hemmet. Olycka.
1951-07-04
Agneta Gustavsson 9 år, dotter till Bertil Gustavson förolyckades i Höjentorpsberget. Olycka.
1970-08-21
Stinkande avlopp i backe gör Höjentorp otrivsamt. Miljö. Bild.
1970-11-12
Vatten till Höjentorp, Gröngatan anslutes till spillvattennätet. Ledningar.
1995-06-14
Tåg på Bohusbanan klöv buss vid olycka vid Höjentorp. Ingen skadades. Järnväg.
1995-06-15
Bussar har fastnat förr vid Höjentorp. Olycka, järnväg.
1998-10-10
Höjentorpsbor vill inte betala framtida lekplats. Parker.
1998-11-24
Banverket vill stänga järnvägsövergången vid Höjentorp.
1999-11-26
Parodi på demokrati: Kommunalt eller enskilt huvudmannaskap för Höjentorps villaområde? Politik. Bild.
2000-04-15
Järnvägsövergången vid Höjentorp är farlig, biltrafikanterna riskerar att fastna på spåret.
2001-05-12
Buss fast på spår-igen. På järnvägsövergången vid Höjentorp fastnade en buss full med dagisbarn. Olycka.
2001-06-15
Höjentorp - en regeringsfråga. Beträffande detaljplanen för Höjentorp.
2001-12-13
Färre nybyggen på Höjentorp. Bostad.
2002-02-22
Rasrisk stoppar Höjentorp. Regerings-nej till byggplanerna. Lennart Björk (s) besviken. Bostad.
2003-03-05
Länstyrelsen och Banverket kräver att Kappellevägen enkelriktas vid järvägsövergången i Höjentorp ner mot Bodele.

8 kommentarer:

  1. Kul information för jag har undrat var gång jag åkt förbi.

    SvaraRadera
  2. Olle Lundgren2012-03-05 17:36

    Järnvägsövergången som Gunnar berättar om har andra intressanta händelser att berätta om. Vid NM på cykel 1951 då man körde ett antal varv (18 tror jag) på Bohusrundan (upp genom Kapelle, förbi Höjentorp, gamla Göteborgsvägen, Bodelidbackarna och sedan in på Anders Knapes väg till start och mål vid gamla entren till parken) hände det sig att Johnny Wikström, som f.ö. var polioskadad och hade ena armen fastsatt vid styret, hade gjort en utbrytning och låg en bit före klungan och lyckades med att passera järnvägsövergången innan bommarna (eller om det bara var rödljus) gick ner medan klungan fick vänta till tåget hade passerat. Johnny fick ett försprång som inte klungan lyckades hinna upp och vann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var sex år och stod vid målet då Johhny Wikström gick i mål som segrare. Hans polioskadade arm var mycket riktigt fastbunden vid styret. Hans seger gav eko i sportvärlden.

      Radera
  3. Jag vart nyfiken på vad landeri är/var för något. Hittade följande på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Landeri

    Kommer även ihåg att jag och kompisen stannade till här på väg hem från Landbadet som unga och tyckte det skulle smaka med lite vinbär från buskarna intill vägkanten. När vi suttit där och mumsat ett tag kom en dam ut från huset och sa -Ni äter väl inte av bären pojkar? Dom är inte bra att äta av när dom står så nära vägen och får en massa avgaser på sig. Va snopna vi vart :)

    SvaraRadera
  4. Landeriet (Stadsäga 1403) avstyckades 29 juli 1924. Kartan och avstyckningen blev faststäld 22 aug 1924. Arealaen på tomten blev då 1980 kvm. Tomtindelningen för Landeriet blev godkänd 1927.

    SvaraRadera
  5. Jag har också minnen från jvg-övergången. När jag körde upp för körkort den 1 april 1964 fick jag i snöslask köra upp vägen från Gustafsbergs-korsningen, i uppförsbacke och passera jvg-övergången. Benen darrade men det gick bra och jag klarade körkortet.

    SvaraRadera
  6. Hej! Det har nog dessvärre blivit en sammanblandning när det gäller byggnaderna längs Kapellevägen. Det gamla landeriets huvudbyggnad låg på nuvarande Höjentorpsvägen 1 - vid korsningen Kapellevägen-Höjentorpsvägen där bussen vände förr i tiden. Det var en tvåvånings träbyggnad med sadeltak, klädd med vitmålad locklistpanel och med rödmålade spröjsade fönster. Huset, som var helt omodernt, var bebott fram till låt säga 1980. Det testamenterades till kyrkan som, om jag inte minns fel, gjorde ett markbyte med kommunen varvid huset ganska omgående revs. Det enda som i dag minner om gamla tider är ett flaggstångsfäste på berget sydväst om husets tidigare läge och ett inhugget årtal på en stödmur. Huset på bilden, som på Höjentorp allmänt kallades för Stora Stenhuset, är av senare datum. I det fanns det för övrigt en affär under några år på 1920-talet. Hälsningar Ragnar Josefsson

    SvaraRadera
  7. Jag har plockat fram en kopia av en gammal karta över Landeriet Höjentorp som är upprättad 1916. Där är "Stora Stenhuset" - huset på bilden - ännu ej uppfört. Skall man gissa på att det är byggt runt 1920? Jag skulle gärna vilja publicera ett utdrag ur kartan, men går det? Hälsningar Ragnar Josefsson

    SvaraRadera