2012-03-15

Äldsta Uddevallafotografiet

Det här fotografiet är det äldsta jag känner till. Det är en fantastisk bild som är tagen från Skansberget. Jag brukar roa mig att försöka datera gamla bilder med hjälp av när olika hus är byggda eller inte finns med alls. Låt oss försöka resonera oss fram till ett troligt årtal.

Till vänster om Klocktornet ser vi det nya Elementarläroverket för pojkar, äldsta delen av nuvarande Agnebergsgymnasiet. Läroverket invigdes 1862 och firar således 150-årsjubileum i år.

I vänster bildkant ser vi Kampenhofs bomullsspinneri och väveri och dess fabriksskorsten. I förgrunden ser vi ett två och en halvvåningshus med sex stora och två små fönster. Det huset flyttades efter att bilden togs och på den platsen byggdes Uddevallas första järnvägsstation. Det var stationshuset för Uddevalla-Vänersborg- Herrljunga Järnväg. Järnvägsstationen kom på plats 1864 så bilden är tagen någon gång mellan 1862 (Läroverket) och 1864 (stationshuset).

Stationshuset flyttades till andra änden av Kampenhof och blev tjänstebostäder för fabriken under namnet Bracka. Det fanns kvar långt in på 1900-talet.

Andra intressanta detaljer på bilden kan vara Stenbron, som fanns mellan 1810 och 1884 då den revs och ersattes med Järnbron. I förgrunden ser vi också ett skepp som lastas med något som faller ner från en kran med ett förmodat transportband. Jag har funderat över vad det kan vara som lastas och kommit fram till sannolikt är ballastsand. Kanske skeppet kommit till Uddevalla med bomull från Nordamerika och innan det kan avsegla igen måste det lastas med ballast. Lägg märke till hästen som står på bryggan strax till vänster om skeppet.

Bakom kranen skymtar vändbassängen och i den ligger vad jag tror är hjulångaren Uddewalla. När Uddewalla under sin jungfrutur anlände till sin nya hemmahamn konstaterades att hamnkanalen var alldeles för smal för att Uddewalla med lätthet skulle kunna vända. Hjulångarens skovelhjul var placerade utvändigt skrovet på båda sidor, vilken gjorde den extremt svårnavigerad i trånga farvatten. Därför grävde man helt enkelt ur en vändbassäng så att båten skulle kunna vändas runt.

Lägg också märke till de skoglösa bergen runt Uddevalla. Men ungefär vid den här tiden tog kloka människor initiativ till de kommande skogsodlingsprojekten runt Uddevalla. Och utan dessa kloka människor hade det i dag inte funnits så mycket skog runt Uddevalla.  //

6 kommentarer:

  1. Det är 56 år sedan jag själv började på Läroverket, det känns som igår. Då inser man att 150 år inte är så lång tid men ändå tycks så avlägset när man betraktar de gamla bilderna.

    SvaraRadera
  2. Tragiskt att inte Kampenhof räddades.Sveriges vackraste industribyggnad revs och vi fick ett rosa plåtskjul istället.Hur var det möjligt?

    SvaraRadera
  3. På de tidigare skoglösa bergen runt Uddevalla har det nu vuxit upp groteska höghus.

    SvaraRadera
  4. Bäste Gunnar:var hittade Du detta fynd? Tack för fin tidsanalys. Vore intressant med tekn.bakgrund;vilken kamera anvädes då - vilket objektiv som ger så fin upplösning o halv-tele(=lång brännvidd)? Skicklig fotograf o kopiering fr.plåtarna till fint vykort. Som sagt-150år är det rätta perspektivet för att inse dåtidens Fotograferingskonst.m.v.h.f.d.Fotografen Bertil

    SvaraRadera
  5. Hej Gunnar

    Vad det gäller det som lastas är det nog snarare så att det är peket på Brigantinen som man ser och som på håll kan för växlas med något som faller ner.

    Följande text "saxad" ur Wikipedia
    "Brigantin är ett litet tvåmastat segelfartyg med råsegel på den förliga masten och ett gaffelsegel på den aktre masten, kompletterat med ett trekantigt gaffeltoppsegel mellan gaffeln och masttoppen. Brigantinen har den aktra masten som stormast, i motsats till galeasen. Benämningen kommer ursprungligen från Italienska brigantino, som i sin tur härstammar från brigante, sjörövare, efter briga som betyder strid."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är böjd att hålla med dig sedan jag studerat bilden närmare.

      Radera