Mycket kan man använda gammal militärutrustning till, men det här är väl ändå rekord? En kepsbuss fullastad med Sveriges största sortering av kepsar från Borås har stått på Kungstorget hela dagen. Allt går tydligen att kränga. //
Jag minns denna bussen redan från 90-talet, brukar den inte återkomma en gång per år ungefär?
Thomas: Jag vet iallafall att en av TGB 30-bilarna från I17 numera tjänstgör på LV6 i Halmstad då jag själv körde den under min värnplikt där :). Den går nu mera som radiolänkbil.
Hej Thomas! Kul att få livstecken från gamla I sjuttingar och nu vet jag att du är i Östersund. Jag har dåligt med bilder på "våra" gamla terrängfordon, men om du har några får du gärna höra av dig.
Denna fd militärbuss ingick i en serie på 85 bussar till Försvaret åren 1969-71. De var byggda på Volvos lastbilschassi F86 med karosser från Hägglunds i Ö-vik. Drivlinan bestod av en 6.7-liters turbomatad dieselmotor på 170 hk och en 8-växlad låda av rangetyp. Baktill fanns stora dörrar för att bussen snabbt skulle kunna rensas på 37 av sina 41 säten och omrustas till sjuktransportfordon för 24 bårar. Tackräcket klarade en last på 1000 kg.
Tjänare... Bussen på bilden kommer från Östersund. Går som en klocka. Nya kolvringar nya foder. Nybesiktigad UA. Drar 2.45L/Mil. på eget bevåg har jag strypt den på 90 knyck. Har en till som kommer från Halmstad. Mats..du var påläst :)
Så kan det gå när inte hatten är på
SvaraRaderaSom före detta fordonstekniker kanske man är lite skadad, men jag kan se det vackra i de gamla militärfordonen :)
SvaraRaderaHar själv en sk pv-jeep (pvpjtgb 9031) och en Husqvarna mc (HVA 256A).
Vore trevligt med en Sugga och en Duett också.
Har du bilder/stories kring fordonen från I 17 vore väl det en trevlig läsning?
Ha det gott hälsar Thomas i Östersund
Jag minns denna bussen redan från 90-talet, brukar den inte återkomma en gång per år ungefär?
SvaraRaderaThomas: Jag vet iallafall att en av TGB 30-bilarna från I17 numera tjänstgör på LV6 i Halmstad då jag själv körde den under min värnplikt där :). Den går nu mera som radiolänkbil.
/Christian
Hej Thomas! Kul att få livstecken från gamla I sjuttingar och nu vet jag att du är i Östersund. Jag har dåligt med bilder på "våra" gamla terrängfordon, men om du har några får du gärna höra av dig.
SvaraRaderaDenna fd militärbuss ingick i en serie på 85 bussar till Försvaret åren 1969-71. De var byggda på Volvos lastbilschassi F86 med karosser från Hägglunds i Ö-vik. Drivlinan bestod av en 6.7-liters turbomatad dieselmotor på 170 hk och en 8-växlad låda av rangetyp. Baktill fanns stora dörrar för att bussen snabbt skulle kunna rensas på 37 av sina 41 säten och omrustas till sjuktransportfordon för 24 bårar. Tackräcket klarade en last på 1000 kg.
SvaraRaderaHälsn.
Mats
Ändå ingenting i jämförelse med P.A. Hanssons buss under krigshotet.G. Birgerson
SvaraRaderaTjänare...
SvaraRaderaBussen på bilden kommer från Östersund. Går som en klocka. Nya kolvringar nya foder. Nybesiktigad UA. Drar 2.45L/Mil. på eget bevåg har jag strypt den på 90 knyck. Har en till som kommer från Halmstad. Mats..du var påläst :)
Hälsningar chauffören Peder
Hej
RaderaJag vill köpa en sådan buss, vill du sälja ?