(Arkivbild Uddevalla 2010)
Oskarshamns Motorbåtsklubb har, enligt en artikel i tidningen Barometern idag, ansökt om 500 000 kr hos Oskarshamns kommun för att anordna ett Offshorerace 2011. Ett tjänstemannautlåtande föreslår 375 000 kronor istället. Klubben vill också ha en kommunal förlustgaranti på en halv miljon kronor.
Kommunstyrelsens arbetsutskott säger emellertid enhälligt nej till klubbens begäran. Kommunstyrelsens ordförande Peter Wretlund (S) säger till tidningen Barometern att klubben verkar vara försent ute för att kunna genomföra ett sådant stort arrangemang redan till sommaren.
Motorklubbens ordförande Anders Lind är bestört över att det ja klubben förväntat sig istället blivit ett tvärt nej. Han tycker att jämförelsen med offshorefiaskot i Uddevalla är felaktig.
- "Det är helt andra omständigheter som spelat in där. De läste inte det finstilta i kontraktsförslaget, som gjorde att de tog sig an att betala resor, löner och uppehälle för alla internationella team. Det gjorde att det kom team från Dubai och alla möjliga håll i världen.
- Det här ligger på en helt annan nivå. Vi har inte gjort några sådana åtaganden. Om deras skulder ligger på 4,5 miljoner kronor efter den tävlingen har vi en totalbudget på cirka två miljoner kronor.
- Nu får vi troligen ställa in. Det var ju synd med alla hotell fullbokade i stan redan. Vi har ju också promotat utomlands, vilket ger en konstig bild av Oskarshamn".
Tidningen Barometern har också en artikel om vad som hände med Uddevallas offshorerace. Den ligger emellertid inte ute på nätet. Men klart är att man gjort jämförelser med arrangemanget i Uddevalla och att politikerna inte vill hamna i samma situation som kollegerna i Uddevalla.
Läs artikeln i Barometern, klicka HÄR!! //
Det var en folkfest och himla kul att se världens snabbaste båtar. Racet hör hemma i en båtstad som Uddevalla. Nu satsar vi Uddevallabor för ett nytt race i stan!!!
SvaraRaderaAtt kalla offshore-racet i Uddevalla för fiasko är väl snarare Bohusläningens sedvanligt positiva bedömning av saker och ting än vad det egentligen var. Ekonomiskt var det inte bra skött, men just kommunen la inte särskilt mycket pengar i det och därför har inte heller kommunen (läs skattebetalarna) lidit någon större skada. Tvärtom. Leverantörerna som ej fått betalt är de som fått betala notan.
SvaraRaderaPolisens bedömning var 70-80 000 glada åskådare runt banan och att båtarna kraschade i ett sällan skådat slag första tävlingsdagen förstörde tyvärr spänningen i tävlingen. Bara ren otur, förstås.
Inte många arrangemang i Uddevalla som kan mäta sig med de siffrorna. Betänk också att det var gratis för alla som inte valde att bege sig till race-området med depåer och annat. Även kommentatorerna var till för alla med egen radioapparat.
Med en bra och ansvarsfull ekonomisk styrning och kontroll borde det fungera utmärkt. Alla populära evenemang som höjer livskvalitén är till godo för en stad och speciellt om de ligger i linje med vad man arbetar mot för mål. I Uddevallas fall, att vända staden mot vattnet och följa riktningen man tagit genom stora marina satsningar i inre hamnen m.m.
Om man, som i Oskarshamns kommunstyrelse, använder tidningen Bohusläningen som faktaunderlag för hur saker och ting egentligen är, blir det inte bra. Tidningarna granskar alltid ur ett subjektivt läge. Inte objektivt.
Det kan vara så att båtklubben i Oskarshamn inte lämnat in ordentliga redovisningar för ekonomi och dyl. utan räknat kallt med ett godkännande för bidrag. Det kan man aldrig räkna med, då det är kommunstyrelsens ansvar att vara försiktig med andras pengar. Bra underlag bör vara grunden. Med ett sådant snarare än en gammal Bohusläningen, kanske det funkar bättre.