2009-02-23

Flygplan över Sverige och Skandinavien - LIVE

Av "Flygintresserad Kungälvsbo" har jag fått detta tips. Klicka på den här länken http://www.flygradar.nu/karta.php?lat=58-88194208135912&lng=14-94140625&zoom=6

Då får man upp nästan all flygtrafik som just nu rör sig över Sverige och Skandinavien - i realtid - dvs LIVE. Var femte sekund uppdateras sidan och man ser hur flygplanen rör sig. Om man sedan klickar på ett flygplan händer nästa sak. Bakom flygplanet ritas det då upp en blå linje som visar hur flygplanet har rört sig och till höger uppe på kartan kommer det upp en ruta med massor av information om det aktuella planet.

Där står det vilken flygplanstyp det är, anropssignal, flygbolag, latitud och longditud, mellan vilka flygplatser planet är på väg, hastighet, höjd mm. Helt makalöst massa information således. Och man blir förvånad över hur mycket internationell flygtrafik som passerar Sverige mot mycket avlägsna resmål.

Fascinerad av detta klickade jag igår kväll på några flygplan och hamnade mitt i ett drama på hög höjd. En Boeing 737 som befann sig söder om Norge var på väg i nordnordostlig riktning mot Gardermoen utanför Oslo. När jag klickade på planet fick jag se att det nyss hade tvärvänt! Det skulle vara på väg från Gardermoen till London Stanstead men hade alltså vänt.

Något måste ha hänt! Jag tog några skärmdumpar för att dokumentera det hela. Sedan följde jag planet med viss spänning. Det måste ju finnas en särskild förklaring till händelseutvecklingen. Någon form av problem förstod jag.

Sedan tänkte jag: "Herregud, det här kan ju vara en nyhet!" Vilka nyhetsorgan finns det i Oslo? VG (Verdens Gang) brukar ju vara snabba (de var t ex snabbast av alla att rapportera från Smårödsraset).

Sagt och gjort! In på http://www.vg.no/ och kollade upp tipsadressen och skickade iväg skärmdumpen med texten "En Boeing 737 från Norwegian på väg från Gardermoen till London har vänt och är på väg tillbaka till Gardermoen".

Detta skickade jag kl 20:46. Sedan följde jag planets fortsatta färd mot Gardermoen och skickade en ny skärmdump lite senare. Då hade planet just passerat flygplatserna i Sandefjord respektive Moss/Rygge och fortsatte således mot Gardermoen. "Spänningen var olidlig! - Hur skulle detta sluta?"

Strax efter kl 21 såg jag flygpanet närma sig Gardermoen för att sedan landa och försvinna från radarskärmen.

Kl 21.16 fick jag ett svarsmejl från VG med följande text: "Vi brukte tipset ditt, og det skal du ha honorar for. Kan du sende navn, adresse, kontonummer og fødselsnummer tilbake på mail?"

Herregud! Jag hade inte haft en tanke på någon belöning för tipset men det skall jag således få. Men vad skrev då VG? Jo följande:

"Norwegian-fly måtte snu etter tekniske problemer

(VG Nett) Et Norwegian-fly med 165 passasjerer på vei til London returnerte søndag kveld til Gardermoen av tekniske årsaker.

Like etter klokken 21 landet flyet trygt på Oslo lufthavn Gardermoen. - Piloten valgte å returnere på grunn av tekniske årsaker. Det er ingen nærmere beskrivelse av hva dette er, sier Kobro til VG Nett.

Lufthavnen fikk melding om returen klokken 20.40. Beredskapen ble økt, og brann- og redningsmannskaper sto klare til å ta imot flyet som landet helt uten dramatikk.
Norwegian-flyet skulle egentlig ha tatt av fra Gardermoen klokken 18.25, men lettet ikke før klokken 18.56.
Av Marianne Vikås"

Så vill du tjäna en hacka, så punktbevaka http://www.flygradar.nu/karta.php?lat=58-88194208135912&lng=14-94140625&zoom=6 (Ligger förstås också som en länk här på bloggen)

Mycket nöje! //

5 kommentarer:

  1. Detta är en riktig godbit, må jag säga!

    SvaraRadera
  2. Om man får "blodad tand" med flygplansobservationerna (e.g. "plane-spotting) kan man försöka ge sig på att observera satelliterna eller t.o.m. den internationella rymdstationen (ISS) högt ovanför flygplanen i den närliggande rymden. Då går man bara in på sajten www.n2yo.com och väljer vilken satellit man vill följa.

    Mvh Christian V.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det här var verkligen intressant.
    Tack f ö för en mycket trevlig blogg.
    Hälsningar
    Eva Nordström

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det här var verkligen intressant.
    Tack f ö för en mycket trevlig blogg.
    Hälsningar
    Eva Nordström

    SvaraRadera