En ny turistutbildning startar i höst i regionen med
Folkuniversitetet som arrangör. Folkuniversitetet är en av Sveriges största
utbildare i YH kurser. Kursen är en rikstäckande distansutbildning 75% och administreras från Trollhättan. Den ger
bra förutsättningar att jobba parallellt och praktikperioden är förlängd i
anknytning till sommaren som möjliggör sommararbete.
Konceptutvecklare för
besöksnäringen och småskaligt företagande är namnet. Jan Stalfors har gjort
ansökningen i dialog med turistföretag och organisationer i Bohuslän och
Dalsland. Områdena kompletterar varandra, Bohuslän är turistintensivt och
Dalsland attraherar fler och nya besökare.
Utbildningen skiljer sig från traditionella
turistutbildningar, deltagarna arbetar med en utvecklingsplan som ska vara
grund för eget företagande, på uppdrag av ett befintligt företag i branschen
eller en organisation som Leader eller en kommun.
Utvecklingsplanen
skall gå från koncept till finansierat
projekt, och ska verkställas sista året. Deltagarna skapar sitt eget arbete
eller anställning. Nätverket mellan deltagarna blir en tillgång likaså den
direkta kontakten med näringsliv och organisationer som medverkar aktivt i
utbildningen.
Varje termin innehåller sex fysiska tvådagarsträffar, de är
alla förlagda till verkligheten, till aktiva turistföretag som är ett bättre
alternativ till skolsalen.
Deltagarna lär sig inte bara om finansiering i teorin,
utbildningen förutsätter att de med utvecklingsplanen som grund söker
finansiering av olika slag det kan vara både via bank och andra regionala stöd
samt projektstöd via EU-program OCH får dessa godkända. Det är samma krav som
ställs på alla entreprenörer som vill arbeta i branschen.
Drivhuset på Högskolan Väst är en viktig partner och kommer
under första terminen att arbeta med ide generering och verktyg för utveckling
av koncept. En annan viktig aktör är Leader Dalsland-Årjäng där verksamhetsledaren Kerstin Söderlund både
kommer föreläsa och granska ansökningar.
Kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Sotenäs, Lilla Edet och turistbolaget
Dalslands Turist AB deltar i ledningsgruppen som en del av sitt aktiva arbete
med att utveckla besöksnäringen. Stefan Leijon som arbetar på näringslivskontoret
i Vänersborg ser ett stort behov av kompetensen både inom privat och offentlig
sektor.
Utbildningen bedrivs på distans och önskedeltagare är de som
har arbetslivserfarenhet och erfarenhet av service. Det finns en fördel att
vara ”mitt i livet” och motiverad att karriärväxla eller så arbetar man redan
med besöksnäring men vill ha verkstyg för att utveckla sin verksamhet.
Jan Stalfors är förankrad i verkligheten genom sitt uppdrag
som projektledare för ett internationellt kulturturistprojekt, det är en
samverkan mellan Sverige, Tyskland och Finland.
-
Jag stöter ofta på behovet och ser bristen på
den kunskap kring finansiering och utveckling som jag har byggt in i
utbildningen. Den är ett resultat av erfarenheter som finns i branschen.
Scenariobeskrivning, utveckla ett koncept med
förening/ar.
Studeranden har kvalifikationer och kunskaper redan i
starten som intresserar företaget eller föreningen. Om vi tar som exempel en
eller flera idrottsföreningar som tillsammans har tankar på att starta ett
event. Det kan vara en form av tävling som skidor, cykel, löpning eller en
lagsport fotboll, beachvolley tillsammans. För att föreningarna skall utvecklas
ser man behovet av samverkan och organisation. En person med förankring
genomför utbildningen och har från start ett uppdrag och tillika förtroende
från föreningarna. Redan under utbildningen är man överens om att om man uppnår
förutsättningarna med samverkan och tillräcklig finansiering så anställs
studerandes på en projektanställning för att genomföra det koncept som
utvecklats av den studerande och föreningarna tillsammans.
Styrkan i föreningslivet är att det finns en form av
riskkapital, som istället för pengar är ideell tid. Projekt stupar oftare på
bristande organisation och kunskap om hur de offentliga systemen fungerar och
hur föreningen kan få tilläggsfinansiering i utbyte mot tid.
Under utbildningen finns en resursgrupp i föreningen som
följer den studerande och verkar i föreningen med att bilda projektet.
Lämpligast är del av styrelsen.
Scenariobeskrivning,
att utveckla koncept tillsammans med en kommun/.
Besöksnäringen är en av de viktigare basnäringarna när
industrin krymper. På många
näringslivskontor ser man besöksnäringen som en tillväxtsektor i kommunen och
har planer på att aktivt arbeta med att möta behoven och hitta samordning och
växla upp insatser via projekt. Under begreppet Kulturturism samsas ett antal
aktiviteter, evenemang som musik och dans, sport och idrottstävlingar, samt en
mängd andra aktiviteter från lokala marknader till konstvandringar. Gemensamt
är att de drar besökare till kommunen som konsumerar men kommunen har
kontaktytorna för aktörerna utspridda på olika förvaltningar.
Kommunen kan inom sig själv hitta en intressent som är
intresserad av utveckling, det kan vara en anställd som under utbildningen
deltidsarbetar eller en väl förankrad person som verkar i en förening eller ett
företag. Det finns också möjligheter att anmäla intresse för samverkan till
utbildningsledaren.
Redan från början av utbildningen arbetar kommunen och näringslivet
tillsammans för att få optimal effekt och kunskapsöverföring via den
studerande. Liksom i föregående scenario formas iden under första delen av
utbildningen, under andra delen arbetar den studerande med att finna former för
genomförandet och även finansiering av utvecklingsplanen för att bli ett
utvecklingsprojekt. Projektet startar i
samband med utbildningens slut, det har då en stark förankring och en styrgrupp
med representanter från näringsliv och kommun.
Utbildningen ger då en kompetens att fungera som rådgivare
och affärsutvecklare
Scenariobeskrivning
att utveckla egen affärside (starta eget)
Alt A. Den studerande kan ha unika färdigheter som är
intressant för aktörer i näringen men behöver kunna sälja till fler för att få
tillräckligt underlag.
Alt B. Den sökande vill etablera en ny verksamhet som
grundare sig på en fysisk plats (ex. föräldragården vid sjön)
Oavsett vilket alternativ man utgår ifrån kommer den
studerande att i utbildning arbeta med att utveckla affärsiden, göra affärsplan
och budget som är ett villkor för en dialog med finansiärer och
tillståndsgivare av olika slag. Affärplanen är lika med den konceptuella
utvecklingsplanen och ligger till grund för att söka tillstånd och finansiering
via bank och annan regional och/eller EU finansiering. Den är också grund för
samverkan med andra aktörer som oftast är nyckeln till utveckling och
expansion.
Liksom i de tidigare scenarierna bygger den studerande sin
egen verksamhet under två år, som i detta sammanhang är en rimlig planeringsperiod
för att starta en verksamhet.
Vad skiljer
utbildningen från många andra?
Det är det konkreta arbetet att verkligen söka egna
lösningar på hur den egna planen kan genomföras i kontakter med myndigheter och
finansiering. Istället för att enbart läsa litteratur får studerande i kursen
arbeta direkt med problemlösning med olika myndigheter. Erhålla kunskap och
förmåga att söka tillstånd och finansiering, skriva projekt som anpassas till
de lokala och regionala förutsättningarna. Målet är att ha ett färdigt projekt
att starta vid utbildningens slut.
Hur ser
kursdeltagaren ut?
Det är en stor fördel om kursdeltagaren har en god
förankring i kommunen, näringslivet eller föreningslivet. Den studerande är med
fördel ”mitt i livet” och vill karriärväxla. Det är inget krav men det skapar större
förutsättningar att gå direkt ut i arbete
Hur genomförs utbildningen?
Utbildningen är på 75% fart, det innebär möjlighet att
arbeta 50% . Varje termin innehåller tre internatträffar, de markerar slutet på
utbildningsavsnitt och starten på ett nytt. Träffarna förläggs till
besöksverksamheter av olika karaktär på olika ställen för att få bästa
verklighetsförankring. Tidigare erfarenheter och kunskaper kan tillgodoräknas i
utbildningen.
Kontakt
Jan Stalfors
Projektledare, Folkuniversitetet
0522-77 77 01
jan.stalfors@folkuniversitetet.se //
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar