2012-09-10

Import av "kinesiskt" X 2000-tåg i Uddevalla hamn


Idag lossas ett X 2000-tåg i Uddevalla hamn. Det är ett tåg som rullat i Kina i tio år mellan Hong Kong och Guangzhou, en sträcka på ca 20 mil.

SJ:s fordonsplanerare Jonas Strömblad berättar för Uddevallabloggen  att tåget byggdes på spekulation och såldes till Kina. Nu har SJ köpt tillbaka det och kommer att bygga om vagnarna för att kunna gå i trafik i svenska X 2000-tåg. Efter olyckorna i Kimstad där en grävmaskin slog sönder ett par vagnar och den i Malmö där ett tåg backade in i stoppboken har SJ ont om vagnar.
Ett svenskt X 2000-lok skall dra det "kinesiska" tåget från Uddevalla. Här anländer loket draget av ett diesellok till Skeppsholmspiren.

12 kommentarer:

  1. Häftigt! Tack för ett bra reportage.

    SvaraRadera
  2. Om inte dom 4 vitklädda gubbarna hade sprungit i vägen hade det säkert gåt snabbare.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. På vilket sätt sprang de vitklädda gubbarna i vägen. Låter lite mer som att det ligger rasims i botten på kommentaren.

      Radera
  3. "Ryssloken" lastades i Trollhättan, byggda på NOHAB, för export till Ryssland under 20-talet men i Uddevalla år 2012 lossas importlok från Kina. Tiderna har har verkligen kommit att ändras.

    SvaraRadera
  4. Ja hmm man kanske skulle kolla motorena på loken kanske

    SvaraRadera
  5. Vill minnas det var 1998 jag tillbringade nära en månad i Kina, en fantastisk upplevelse i många nya miljöer. Först en vecka i Hong Kong, därefter tog jag tåg från Hong Kong till Guangzhou. När jag kom på tåget och satt mig ned kändes det så konstigt, som om jag var tillbaka i Sverige igen. Då insåg jag till min förvåning att jag satt i ett X2000-tåg tillverkat i Sverige. Jag fick senare veta att ABB (?) byggt tågen på spekulation och leasat ut dem till Kina (eller om det kan varit till Hong Kong). Hur som, en intressant upplevelse. Reste även med andra tåg i Kina och ett besök där kan verkligen rekommenderas. Kanske även ett bra sätt för några att skala av sig lite fördomar...

    SvaraRadera
  6. Vet Ni vilken fin Eisenbahnkultur Kineserna har. Typiskt att Skrotet går till Sv. Var blev det av Sv.Järnvägsverkstäderna?? Se gärna Y-tuben om Chin-Yeng banan. Och Hagen von Ortloff M.V.H. bertil

    SvaraRadera
  7. Det var en grävlastare x-2000 tåget i Kimstad kolliderade med inte en Grävmaskin.

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Vi har inte tillräckligt med pengar för att göra marknadsföring, så lämna några kommentarer här, hoppas verkligen att du kan godkänna den, och göra den publiceras.

    Vi gillar Kina, men mest av allt, vi älskar tanken att fler ska få chansen att uppleva det på samma sätt som vi har gjort. så vi grundade en organisation för att främja unga människor går till Kina gratis. Läs mer på http://www.2happybirds.com/

    Vi behöver din hjälp - Sprid ordet "gratis Språkresor, Au pair, Engelsklärare i Kina". Detta är mycket viktigt för oss och mest enklaste för dig. :)

    Tack

    Mvh,Erik

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Vi har inte tillräckligt med pengar för att göra marknadsföring, så lämna några kommentarer här, hoppas verkligen att du kan godkänna den, och göra den publiceras.

    Vi gillar Kina, men mest av allt, vi älskar tanken att fler ska få chansen att uppleva det på samma sätt som vi har gjort. så vi grundade en organisation för att främja unga människor går till Kina gratis. Läs mer på http://www.2happybirds.com/

    Vi behöver din hjälp - Sprid ordet "gratis Språkresor, Au pair, Engelsklärare i Kina". Detta är mycket viktigt för oss och mest enklaste för dig. :)

    Tack

    Mvh,Erik

    SvaraRadera