2021-07-23

Elevatorn


Att vi har "fast" mark i hamnområdet är elevatorns förtjänst. Gjorde den tjänst och fyllde ut de grunda havsvikarna på norra sidan hamnkanalen. 1908 beslutades att den skulle rivas och byggas upp igen på södra sidan som på bilden där den fortsatte att sprida ut muddermassor. Här är det Anegrundet som fylls igen. När det blivit fast mark byggdes Junohus här.

I Tidningsarkivet hittar jag elevatorn och träfflistan ser du nedan:

1894-03-24 Staden skall för 80 000 inköpa mudderverk med elevator. Hamn.
1908-06-10 Invallning av Anegrund, elevatorn flyttas till södra sidan av hamnen för utfyllnad.
1908-07-01 Uddevallas nya mudderverk är färdigt. Det gamla verket hade träpontoner. Elevatorn flyttas till södra hamnen.
1922-02-02 Titt på stan: Idrottsplatsen nalkas sin fullbordan, Elevatorn elektrifierad.
1930-04-26 En typisk hamnbild; Gamla elevatorbyggnaden på södra sidan.
1932-04-28 Mudderrännan rasade vid södra kajen härstädes. Olyckshändelse vid elevatorn. Hamn. 
1932-04-28 En man föll till marken, när mudderrännan vid elevatorn i hamnen rasade. Olycka.
1933-05-15 Den gamla elevatorbyggnaden som nu skall rivas (stod nere vid varvet).
1933-06-02 För rivning av elevatorn vid södra hamnkajen har ett 10-tal anbud inkommit.
1934-06-26 Elevatorn i hamnen skattar åt förgängelsen. Rivning.

Och så var elevatorn huvudrollsinnehavare i Torsten Sandbergs deckare Tragedin i dimman.

Men vad är det för andra byggnader vi ser på bilden?  //

4 kommentarer:

  1. Intressant perspektiv där man förstår funktionen bättre än på de bilder som endast visar själva elevatorn. Bostadshuset längt till höger i bild fanns kvar för inte alltför länge sedan - idag finns endast lite murrester kvar - men frågan rör kanske mer övriga byggnader på bilden. Hälsningar Ragnar Josefsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där var Uddevallaprofilen Sune Sundberg uppväxt.

      Radera
  2. Byggnaderna i bakgrunden är Vestkusten Petroleum ABs oljedepå, det bolaget var John Peterson med och startade. Tegelbyggnaden något skymd till höger är pumpstationen. Sedermera blev det Svenska petroleum AB, Standard Oil och ESSO. Bakom sältan kan man skymta en rörledning som gick ned till Tjärhovet, troligen distribution av olja till tjärkokeriet.

    SvaraRadera
  3. Byggnaderna i bakgrunden är Vestkusten Petroleum ABs oljedepå, det bolaget var John Peterson med och startade. Tegelbyggnaden något skymd till höger är pumpstationen. Sedermera blev det Svenska petroleum AB, Standard Oil och ESSO. Bakom sältan kan man skymta en rörledning som gick ned till Tjärhovet, troligen distribution av olja till tjärkokeriet vid Walkesborg

    SvaraRadera