2016-11-23

Arbetet med att smalna av bron över Bodeleån har påbörjats

Utan förvarning påbörjades idag arbetet med att göra bron över Bodeleån permanent enfilig. Vi som bor, arbetar och verkar på Gustafsberg protesterar mot detta tilltaget. Det kommer att försvåra tillgängligheten för ett av Uddevallas främsta turistmål.

Man väljer här den lättvindigaste lösningen för att lösa problemen med rasrisken utan tanke på vilka långsiktiga konsekvenser det får. Mycket beklagligt!  //

19 kommentarer:

  1. På vilket sätt skulle arbetet ha utförts då, för att vara till allas belåtenhet, Gunnar? Bättre med en längre permanent avstängning vid en större reparation som det var tal om tidigare?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Vad tror du rasrisken beror på?
    Tror du den undanröjs genom smalare körfält?
    Om du tror det kanske du ska läsa på lite när det gäller materials friktion och förflyttelse under tryck och vibration...
    Om du är kunnig inom dessa områden får du gärna tala om vad Gunnar och jag missat...
    Annars är kontentan av det hela att man fördröjer raset genom att göra en struts...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej själv Anonym!
      Läs noga vad Anonym skrev här under kl. 23:44, det sammanfattar ganska precis vad jag (som skrev kl. 22:08) tänkte svara till dig "Anonym 23:13"

      Men har Du, som verkar så påläst och kunnig i ämnet, något konstruktivt förslag på hur arbetet ska utföras, så skriv gärna det här istället för att bara gnälla och vara mästrande.
      Tyvärr är det en alltför vanligt förekommande jargong i denna för övrigt läsvärda blogg! Tråkigt.

      Radera
  3. När man tänkte åtgärda det på riktigt så tog det ju hus i h*****e för att det skulle bli lite trafikproblem några månader. Tänkte alla som gnällde då på dom långsiktiga konsekvenserna?

    En avsmalning kommer knappast försvåra tillgängligheten till området. Kanske möjligtvis under vissa sportarrangemang som inträffar 2-3 gånger per år!

    Staden är full av avsmalningar och jag har aldrig upplevt några problem med dessa, inte ens vid Rimnershallen stora arrangemang så varför skulle just denna skapa sådana problem?

    Du var missnöjd med första förslaget, du är missnöjd med detta, HUR tycker du att dom skulle gjort Gunnar?

    SvaraRadera
  4. Bonus blir sänkt hastighet på denna sträcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant att hastigheten sänks precis där om det är så att man riskerar att möta någon just på bron, faktiskt kanske ner till noll km/tim för den ena eller andra bilen om mötet kommer att bli mitt på bron.
      Vid övriga tillfällen kommer inte hastigheten att sänkas ett smack, det är fortfarande alldeles för brett mellan räckena, max 2,7 meter borde det vara. :-)
      Som jag skrivit förut, hastigheten tenderar istället att öka utom precis vid avsmalningen, vägbulan, chikanen eller fartkameran.
      Detta går exempelvis lättast att se genom att kolla bromsljus på bilar strax före en fartkamera.
      Många många många fler kameror, bulor och avsmalningar behövs alltså. :-)

      Ove

      Radera
    2. Ove
      Hur fungerar det med snöröjningen med den bredden.Har du frågat Direktören det eller är det eget tyckande.Är det markägaren som står för underhållet och vinterväghållningen

      Frostis

      Radera
    3. Frostis

      Du måste väl förstå att detta med max 2,7 meter var skrivet med ironi.
      Även den sista raden.
      Det handlar om att ändra beteendet, inte att bygga om överallt där trafikvett inte tillämpas.

      Ove

      Radera
    4. Hej Ove. Menar du allvar eller är det ånyo din ironi? Försvarar du bilister som följer tidens tecken = egoismen, på våra vägar. Som i övriga samhället. Vill påstå att "JAG" "MITT" "MIN" är grunden till problemen i trafiken. Bromsljus vid fartkameror betyder INTE att fartkameror är dåligt. Det betyder att bilister är ögontjänare och respektlösa när det gäller hastighetsbegränsningar. Du kanske irriteras av att stoppaa av polisen när du har kört i 84 på en 70-sträcka. Vad säger du till konstapeln då Ove? "Polisen har väl viktigare saker för sig än att sätta fast MIG... JAG är en vanlig hygglig medborgare." Försök inse en sak Ove: Att besökare till Gustafsberg gasar på före och efter avsmalningen betyder inte att avsmalningar är dåliga. Det visar bara bristande respekt för lagar & förordningar. Erik O U-a.

      Radera
    5. Hej Erik!
      Hur får du till att jag förvarar bilister som är egoister, jag skriver i klartext att det handlar om att ändra felaktiga beteenden.
      Även olagliga beteenden i samhället naturligtvis.
      Fartkameror är dåliga eftersom dessa är ett försök till att ersätta riktiga poliser ute i trafiken
      och dom fungerar ju bara där kameran står.
      Vid vilket antal avsmalningar och vägbulor skulle du själv kunna börja känna att nu är det för mycket.
      Hur skall man då få bukt med ögontjänare och få till respekt för lagar & förordningar?
      Kännbara straff naturligtvis men då krävs det trafikpoliser ute i trafiken som kan lära oss att inte bara hålla hastigheten efter rådande betingelser utan även hålla till höger i körfältet, ja de flesta kan inte ens det, använda tecken och beteende så att andra klart och tydligt förstår vad vi tänker ta oss till och att hålla sig själv och fordon i trafiksäkert skick.
      Så är det inte nu. ( det liknar faktisk lite den fria uppfostran och gör som du vill och kom undan med det ) :-)

      Och varför drar du slutsatser om mig att jag stoppas av polisen och blir irriterad?
      Gör inte det.
      Känns som att DU är irriterad på mig för hur jag uppför mig i trafiken, du har inte en susning.
      Inga fler påhopp tack.

      Mvh Ove



      Radera
    6. Hej Ove. Det var inget påhopp.
      Det var ett försök att få dig att tänka på hur du skulle reagera om du blir påkommen med ett regelbrott. Jag tillhör inte de felfria. Gör du? Grattis. Nu kan du förklara vad du menar med att hastigheter tenderar att öka utom vid fartkameror, avsmalningar etc. Jag hoppas att du inte försvarar att bilister beter sig som ögontjänare. Du fattar väl att ett rättssamhälle förutsätter att vi alla lojalt följer demokratiskt fattade beslut.
      Även dom vi inte gillar.
      Innebär alltså att du och jag måste lyda regler vid avsmalningar. Lika väl som hastighetsbegränsningar. Överens? Bra Ove.
      Jag trampade på din ömma tå.
      Trösta dig med att du fick en tankeställare. Erik O U-a.

      Radera
  5. Anders Löfström2016-11-24 17:14

    1) det är ingen rasrisk för vägen, det har jag förklarat vid ett flertal gånger i olika forum.
    2) det är gamla vägräcken som behöver bytas ut.
    3) utan förvarning - håller inte med! I uddevallabloggen publicerades min e-post 26 eller 29 september som följdaktligen är daterad 26 eller 29 september. Kan inte kolla min e-post hemifrån just nu därav osäkerhet kring datumet. Så därför lämnar jag till betraktaren att bedöma om vi förvarnat eller inte.
    Där står det att förträngning kommer att byggas, troligen inte hösten 2016 men senast mars 2017.
    Så därför överlämnar jag till betraktaren att bedömma om framförhållningen varit för kort eller obefintlig.
    4) alla turer gällande alternativ som diskuterats och föregått detta senaste blogginlägget har jag tidigare redogjort för och ämnar ånyo inte föredra dessa

    SvaraRadera
  6. Hemskt att se hur ansvariga förstör det finaste vi har i stan och förstör för alla duktiga företagare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstör? Berätta gärna lite mer hur du nu menar.

      Radera
  7. Uddevallas pärla skändas. Varför har vi inte råd med en tvåfilig bro på sidan under byggtiden? Vart tar alla pengar vägen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står att läsa i en artikel i dagens Bohusläning:

      http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/enfilig-bro-v%C3%A4cker-protester-1.3990365


      Radera
  8. Förstår inte om det är vägräcken som ska bytas ut, varför vägbanan påverkas av detta då!?
    "Uddevallabo"

    SvaraRadera
  9. Hej Anders och ni andra!
    Jag skulle vilja ha lite information om de nya permanenta betong-räckena.
    Vad kostar dom?
    Hyr kommunen eller är dom köpta?
    Alltså även kostnader om det skulle vara så att kommunen köper eller hyr av sig själva mellan olika bolag.
    Det skulle också vara intressant att veta vikten.

    Ove

    SvaraRadera
  10. Som man bäddar får man ligga.Hade man låtit dom åtgärda som det var tänkt från början hade vi inte varit där vi är nu och vi hade haft en upprustad / renoverad bred överfart över bäcken nu .Vi kan inte skylla på någon annan .Hoppas vi tänker på konsekvenserna om det blir något liknande någon annan gång.

    SvaraRadera