2010-02-15

M/S Hasselö flyter igen



Tro det eller ej, men nu flyter M/S Hasselö igen.
Jag måste erkänna att jag trodde att möjligheterna att få upp henne till ytan igen under dessa extremt besvärliga omständigheter med sträng kyla, snö och is i det närmaste var obefintliga.
Ungefär samtidigt som jag vid lunchtid idag upptäckte att hon flyter igen var ägaren inne på mitt förra inlägg och skrev: "Lite tufft va d ju men nu e hon tillbaka i sitt rätta element ;)
Ägaren"
Det är bara att lyfta på hatten och gratulera till denna bedrift! //

7 kommentarer:

  1. Synd att stans bästa hamnplats upplåtes som båtupplag för några få renoveringsentusiaster..

    Dags att forsla bord dessa rostiga, gistna fula båtar(med något eller några få undandag) och göra en riktig marina i centrum.. Det skulle kunna bli en naturlig sammlingsplats för oss alla andra som vill få tillgång till centrala Uddevalla by the sea.. /Sailor

    SvaraRadera
  2. Hellre fylla muséekajen med något som passar i muséet än några snabbgående motorbåtar eller supersegelbåtar med skräniga stereos och halvfulla bryggseglare som tror dem är så fräcka med sina backslicks.

    SvaraRadera
  3. ...båt som båt bara dom flyter! Men ack vad jag saknar en båt som säljer fisk och en annan som säljer andra nyttigheter utifrån kusten och en tredje som säljer något annat. Lägg upp en rad med fina gamla träbåtar, inred dem till affärsverksamhet och hyr ut dem. Fisk, hantverk, böcker och diverse annat som inte är så skrymmande skulle kunna säljas där.
    Ulf G.

    SvaraRadera
  4. rolf ohlson2010-02-16 18:35

    Mitt i prick Ulf G.!

    SvaraRadera
  5. Jag seglar 1000-2000M varje år och har besökt hamnar och marinor i Europa från Gibraltar till Norges västkust..
    Min uppfattning är att i dom allra flesta hamnar gör man allt för att besökare ska trivas och vilja återkomma.. Detta upplever jag inte i mitt Uddevalla och möjligen heller inte i Falkenberg och några andra bedrövelser, som heller inte insett vad turism i stadkärnan betyder.

    Folk drar folk.. Först och främst bör man se till att man hittar hit och trivs i centrum. Då kommer centrala butikslokaler att bli uthyrda i stället för att som nu stå tomma och stan kommer att leva upp.. Sen kommer kundunderlaget för att driva räkbåt mm i bävån av sig självt ..
    Ett gott exempel är Arendal i Norge där man förstått i vilken ända man ska börja.. Ett annat bra exempel är norra hamnen Helsingborg som fått liv efter att ha gjorts turistvänlig.

    En marina i centrum med god service är ett stort steg i rätt riktning för att åstakomma detta!!

    Drömmarnas kaj(renoveringsbåtarna) som finns överallt i alla städer är även dom ett fint inslag i hamnbilden. Men man brukar för det mesta hitta dom lite vid sidan om. Det är slöseri att 8-10 stycken båtar fått lägga beslag på bästa och mest komersionella läget i hamnen.. Det finns gott om plats att förtöja dom i anslutning till museet även om det skulle vara lite längre ut i hamnen.

    Att seglare skulle skräna och vara mer högljuda än alla andra är helt fel! Dom allra flesta båtmäniskor är på sjön för att hitta och uppleva trivsamma smultronställen i lugn och avstressande miljö..
    Undantag finns naturligvis precis som bland andra grupper i samhället.. Men dessa människor skränar nog även i viket annat samanhang som helst(fjordfestivaler mm)!!

    Min absoluta upfattning är att Uddevalla skulle kunna bli mycket bättre på att locka hit Svenska, Tyska, Hollänska, Danska, Norska mfl. seglare. Hitlockade av sevärdigheter som våra fina fjordar, vårt fina museum mm..

    //Sailor

    Ps. Ser ni mig med backslick, så har jag haft bidevind den dagen:-)

    SvaraRadera
  6. "folk drar folk" så är det redan. Även mitt i smällkalla vintern samlas ett speciellt gäng, och fler och fler tycks de bli, utanför muséet och vid Bäveåns kajer så andra helst avstår från att gå där. Skillnaden från de nu förtöjda båtarna är väl att vraken går på torra land.

    SvaraRadera
  7. Vet någon något om ursprung på båten? Tidigare nummer/beteckning osv?

    SvaraRadera