2009-08-31

Västerbron 70 år idag


Idag fyller Västerbron 70 år. Det var alltså den 31 augusti 1939 som invigningståget gick på järnvägen över bron. Och slutmålet var förstås den nya trähusfabriken, Junohus, som invigdes samma dag.
Att Västerbron alls byggdes berodde på att det behövdes ett industrispår till den nya fabriken. Och när man ändå skulle bygga en järnvägsbro så passade man förstås på att också bygga en efterlängtad landsvägsbro. 1930 skedde här en tragisk dödsolycka då tre göteborgare kom norrifrån på Västerlånggatan och var på väg till Hotell Bele på andra sidan hamnkanalen.
Det var mörkt och de var okända i stan och såg inte att det inte fanns någon bro mellan Västerlånggatan och Packhusgatan på andra sidan. Bilen hamnade i vattnet och alla tre omkom.
När bron skulle byggas fick man först riva delar av kvarteret Sjöbommen. En kuriositet i sammanhanget var att när man byggde järnvägen hade man använt ett litet lok, men invigningståget drogs av ett normalstort.
(Foto förre stadsträdgårdsmästaren Bertil Nilsson)
Det visade sig då att järnvägen kommit så nära ett av husen på södra sidan varvid det större loket tog tag i vindskivan på huset och slet bort den. På bilden ser vi hur man kapat av vindskivan så att loken i fortsättningen skulle kunna passera utan problem.
Dagen efter invigningen, dvs den 1 september 1939, bröt andra världskriget ut. Det kom menligt att påverka produktionen av trähus på den nya fabriken. Men den historien återkommer jag till.
En sökning på Västerbron i Tidningsarkivet ger följande träfflista:

1938-02-18 Uddevallabron med i V o V beredskapsplan. Västerbron.
1938-05-20 Västerbron i Uddevalla. Bro. Bild.
1938-05-21 Drätselkammarens förslag till ny bro över Bäveån. (Västerbron).
1938-08-31 Grunden sonderas och leran provas för den nya bron, Västerbron. Bro. Bild.
1938-08-31 Grunden sonderas och leran provas för den nya bron, Västerbron. Bild.
1938-11-12 Planskiss över den planerade nya riksleden över Bäveån ( Västerbron ) i Uddevalla. Bro.
1938-12-10 Turistbyråns kiosk vid Västerlånggatan har flyttats för att ge plats för brobygge ( Västerbron ). Byggnad. Bild.
1939-08-01 Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti.
1939-08-04 Nya Västerbron i Uddevalla klar i mitten av augusti.
1939-08-26 Första loket på nya Västerbron. Järnväg. Bild.
1939-09-01 Första tåget över Västerbron igår till Junohus. Järnväg.
1940-08-06 Den nya Västerbron och Västerlånggatan. Vägarbete.
1942-06-17 Bild på Västerbron och gamla husen i kvarteret Dagson.
1944-04-14 Lärkan kom till Uddevalla och mudderverket ligger nedanför Västerbron. Pråmarna fylles nedåt hamnen av Meta.
1945-10-12 UVHJ:s lok spårade ur på västerbron, loket var fullastat från trähusfabriken. Järnväg. Olycka.
1945-10-16 Järnvägsspåret vid Västerbron skall höjas 25 cm på södersidan, arbetet pågår.
1946-06-13 3:e vattenledningen lägg till söder under Västerbron. Vägarbeten.
1946-06-13 City Möbler öppnar 15 juni 1946. Södra Hamngatan 7, 2:a vån. invid Västerbron. Annons.
1948-05-20 Landstigningsbrygga vid Västerbron. Hamn. Bild.
1949-06-02 Ett par hästar med arbetsvagn skenade vid Västerbron. Körsvennen erhöll en del skador. Olycka.
1951-09-20 Bild på fastigheten Sjöbommen nr 1. Revs när Västerbron skulle byggas år 1939.
1952-11-12 Flaggstängerna på Kungstorget- och Västerbron, stod tomma på kungens födelsedag. Kungligt. Fanor.
1954-05-12 Sjöfartsmonument i Uddevalla, ankare placeras vid Västerbron, hittades vid muddring. Hamn.
1954-11-17 Brand i Pettersson möbelaffär vid Västerbron.
1957-02-15 Nya kajer i Bäveån för en halv miljon mellan Träbron och Västerbron
1957-10-18 Förändrad gatubild vid västerbron när Pressbyråns kiosk flyttades. Byggnad. Bild.
1958-08-08 Västerbron breddas, ny Kampenhofgata. Vägarbete. Bild.
1958-08-28 Jättevalfisken Jonas visas vid Västerbron.
1960-03-29 Uddevalla utreder breddad Västerbro. Bild.
1961-05-24 Västerbron breddas. Kommunikationer. Bild.
1961-12-21 Höghus och affärslänga vid Västerbron? Byggnad. Bild.
1963-11-25 Hemmafrun Agnes Hermansson dök i 4-gradigt vatten vid Västerbron i Uddevalla. Idrott. Bild.
1965-05-12 Västerbrojärnvägen bör bort, men då blir Junokajen värdelös. Järnväg.
1970-06-25 Långtradare fast på Västerbron. Bilen kom från Kampenhofsgatan var för lång och hängde på broräcket. Bild
1973-02-08 Som högst stod vattnet 30 cm över gatorna runt Västerbron. Väder.
1978-03-10 Brobygget över Bäveån, den s.k. Västerbron har börjat. Kommunikationer. Bild.
1978-04-13 Nya Västerbron byggs. Innebär svårigheter för trafiken. Kommunikationer. Bild.
1978-06-19 Rekordsnabbt arbete. Halva Västerbron är färdig. Kommunikationer. Bild.
1982-09-30 Västerbron på postens vykort av konstnären Rune Hurtig. Kommunikationer. Bild.
2000-04-05 Badhuskajen behöver repareras vid Västerbron, som är i mycket dåligt skick. Hamn. //

6 kommentarer:

  1. när är den andra bilden tagen ? kan det va 40 talet ? fantatisk kul och se autentiska bilder från förr med färgperspektiv om det nu e så

    SvaraRadera
  2. Bertil Nilssons bilder är från samma tidsperiod. Andra bilder i serien, som är äkta färgbilder, visar Kasebanneb innan varvet byggdes. Därför tror jag att den här bilden är tagen före 1945.

    SvaraRadera
  3. Intressant att bli påmind om det där med järnvägsspåret på Västerbron. Hade man tur så kom ett "godståg" när man var i närheten. Spännande!

    SvaraRadera
  4. Anders Bissman2009-09-02 09:26

    Vad jag kan minnas såg det ut så här (bild nr 2) en bra bit in på femtiotalet. Jag hade en kompis som sommarjobbade på Holms partiaffär som syns i bakgrunden t.v.

    SvaraRadera
  5. Hmmm.... som söderkis, visserligen född -53, kan jag inte komma på varifrån färgkortet e taget, och åt vilket håll man ser. å vad e de för lada i bakgrunden???

    SvaraRadera
  6. Fotografen står på Göteborgsvägen. Mannen som syns där borta till höger går PÅ Västerbron. Gatan som går in till vänster bakom huset med den avsågade vindskivan är Södergatan som på den tiden fortsatte över Packhusgatan - Göteborgsvägen och ner mot teatern och badhuset.
    "Ladan" i bakgrunden är en magasinsbyggnad tillhörande Kampenhoffabriken.

    SvaraRadera