Ångtågsresan idag kom av sig lite grand. Själv var jag på plats strax före 12.30 då tåget skulle komma tillbaka till Uddevalla efter den första resan. Men det kom inte. Istället kom Västtrafiks ordinarie tåg på Bohusbanan. Så småningom ryktades det om att morgontåget från Uddevalla kl 09.00 hade råkat ut för lövhalka och inte kommit upp för en backe på vägen mot Munkedal. Hela tidtabellen hade sålunda spruckit medan allt fler hade samlats på Uddevalla centralstation för att åka med ångtåget kl 13.30.
När ångtågen väl anlände drogs det av ett elektriskt lok men längst bak var de båda ångloken i alla fall. Så efter många turer och med knapphändig information blev det till slut en andra ångtågsresa från Uddevalla. Men då var klocka så mycket att jag valde att återvända hemåt istället. Jag fick ju i alla fall några bilder till det här inlägget. //
Hej Gunnar! Vilket år gick det sista ångtåget i trafik från Uddevalla C? Tack för trevlig läsning.
SvaraRaderaInvigning av den elektrifierade sträckan Göteborg - Uddevalla skedde i början av maj 1939. Norra Bohusbanan fick då rälsbussar "som tröst"
SvaraRaderaJag råkade se tåget när det passerade Munkedal, och funderade över om det var SJ:s nya satsning för att få ner förseningarna
SvaraRaderaHaha, ja med tanke på att vi var 45 minuter sena till Munkedal så kan man ju definitivt fundera på om det var SJ:s satsning :)
SvaraRaderaAlla pengar gick till VD och styrelse.Svenska folket får hålla till godo med ånglok i vinter.
SvaraRaderaStår vi med mössa i hand kan det bli bättre nästa år!
SJ laddar inför vintern...Nya ånglok ska ta gamle SJ ur krisen... Friska och rejäla tag vinner över modern high tech... SJ SJ gamle vän, roligt att du lever än...