I natt lämnade CSAV RIO NEVADO Valparaisos hamn i Chile efter att ha lossat de "used chassies" som hon hämtat i Uddevalla. Hon lämnade Uddevalla den 1 september och gick då till Zeebrügge och därifrån över Atlanten till Panamakanalen som passerades den 18 september. Sedan vidare söderut längs Sydamerikas kust med slutdestination Valparaiso i Chile dit hon anlände i förrgår.
Frågan är vad som händer med dessa "used chassies" när de har lossats i Valparaiso?
Det sägs att de repareras till körfärdigt skick och kör sedan på de sydamerikanska vägarna som ofta inte är några autostrador princip. Uddevallabloggen skall försöka få kontakt med någon där som kan berätta om skrotbilarnas fortsatta öden. Antagligen kör de omkring på nedanstående vägar.
Vi gör oss av med bilar som inte är godkända av miljöskäl och annat, till länder där sådant spelar mindre roll.
SvaraRaderaFlyttar utsläpp med mera så att vi kan slå oss för bröstet och säga att vi tänker på miljön för att vi har de bästa produkterna som finns.
Problemet är att utsläpp och föroreningar är en global angelägenhet och att flytta dem till andra sidan jorden löser inte problemet?
Utvecklingsländer och liknande borde snarare få tillgång till bästa möjliga teknik eftersom de expanderar så fort och inom kort kommer att stå för en stor del av de totala utsläppen! Mycket större än lilla Sverige t.ex.