2010-06-17

Centralreceptionen vid Uddevalla sjukhus


(Klicka på bilden ett par gånger)
Idag hade jag anledning att följa en dam i mogen ålder till ögonmottagningen på Uddevalla sjukhus. Tack och lov har jag inte haft anledning att besöka sjukhuset så ofta.
När vi hade kommit innanför dörren möttes vi av den här synen. Nja, inte riktigt. Det var fullt med folk som tog nummerlappar och stod i kö. Alla "kassörskorna" var upptagna och gick inte att fråga om vägen till ögonmottagningen. Inte fanns det någon informationsdisk heller så vi frågade en sjukhusklädd kvinna vid bankomaten som sa att vi skulle ta hissen upp till sjunde våningen.
Sagt och gjort och väl inne i en korridor där hittade vi en receptionslucka. I luckan satt en lapp som informerade oss om att vi skulle gå ned och anmäla oss i Centralreceptionen. Tillbaka ned i hissen och så kölapp och vänta på vår tur.
Efter id-kontroll och inskrivning fick vi en röd lapp och fick veta att vi skulle ta hissen upp till sjunde våningen och sätta oss i det röda väntrummet. När vi kom ut ur hissen såg vi en gul, en grön och en röd dörr. Och när vi väl kom in i den röda korridoren hade vi kommit rätt.
Det gick alltså bra till slut men lite "Västtrafikkänsla" hade jag över avsaknaden av tydliga anvisningar om att man skulle anmäla sig i Centralreceptionen. //

8 kommentarer:

  1. Ja, och dessa kassor är ett stort problem ty pga köer missar patienterna tider på morgonen och det förskjuter arbetet.

    Är det inte konstigt hur pendeln svänger hela tiden. Centralkassorna togs bort för att spara pengar. Nu sätter man in dem igen - när vi verkligen skall spara efter dyra Vård2010.

    Snart skall man ej hantera kontanter - då kan man ju gå direkt till mottagningen - eller bara på en dator skriva att man kommit. Sjukvården vet ju vad man skall göra.

    Man verkligen fråga sig om kassorna behövs. Är man inplanerad på ett besök kommer man eller så kommer man inte (nästa alla kommer). Inbetalingskort kan man sända med kallelsen.

    Gör om hela centralkassan till en info central.

    Men centralkassan är en liten sinnebild av NU sjuvården och Vård2010 - tanklöst i gamla banor !

    SvaraRadera
  2. Men så konstigt! När jag åkte in för ett par veckor sedan fanns skyltar vilka avdelningar och mottagningar som hade egen reception. Jag läste ig till att jag skulle betala i centralreceptionen. Är den borttagen, eller fel placerad??

    SvaraRadera
  3. skulle tro att det det stod i kallelsen att anmälan skulle ske i centralkassan. Så det gäller att läsa igenom hela kallelsen och kan man inte själv, be att nån annan gör det

    SvaraRadera
  4. Anonym 13.32:
    Någon annan det var ju jag. Damen ifråga är gammal och visade inte någon kallelse för mig. Jag visste bara att hon skulle till ögonmottagningen. Man skall väl ändå när man kommer till ett sådant ställe kunna läsa sig till vad som gäller eller kunna fråga någon?!.

    SvaraRadera
  5. Det finns stora informationstavlor
    som talar om vilken hiss och vilken
    våning man skall ta,intill receptionen.

    SvaraRadera
  6. Som jag skriver i inlägget så var inte problemet att hitta till ögonmottagningen - det var lätt. Frågan var hur man skulle bete sig då man kom innanför entrédörrarna.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker man skall avskaffa kassorna helt. Med kallelsen kommer ett inbetalningskort. Avbokar man ej besöket får man betala ändå. Alla kan sitt personnummer och kommer man till sjukhuset ser man direkt i bokningsystemet vad man skall göra. Man kan gå direkt dit och är man osäker går man fram till informationen.

    Kassan är onödig. Gör om detta köande till information istället

    SvaraRadera
  8. Jag tycker man skall avskaffa kassorna helt. Med kallelsen kommer ett inbetalningskort. Avbokar man ej besöket får man betala ändå. Alla kan sitt personnummer och kommer man till sjukhuset ser man direkt i bokningsystemet vad man skall göra. Man kan gå direkt dit och är man osäker går man fram till informationen.

    Kassan är onödig. Gör om detta köande till information istället

    SvaraRadera