Uddevalla Tunnfabrik levererade tunnor till fiskeflottan och dessa hämtades som på bilden vanligtvis på Thulekajen.
Nordisk Familjebok, Uggleupplagan, skriver om händelsen som fick politiska konsekvenser såväl i Storbrittanien som i Sverige:
Peterheadaffären [pl’tohed-] kallades på sintid en i aug. 1893 inträffad episod, hvars
utgångspunkt var två svenska ångares behandling
under en tunn-bindarstrejk i den skotska staden
Peterhead. De båda ångarna voro lastade med
tomtunnor, och med anledning däraf hindrade
en upphetsad folkhop lossningen af lasten
samt utfor i hotelser och handgripligheter
mot besättningarna. Genom påtryckning från de
lokala myndigheterna, hvilka ej förfogade öfver
tillräcklig polisstyrka i staden för ordningens
upprätthållande, förmåddes befälhaf-varna
att låta sina ångare af gå, utan att lasten
lossats. Redare och befraktare sökte därpå att
genom svensk-norska Utrikesdepartementet få
ersättningsanspråk framställda, men engelska
regeringen tog med mycken energi de lokala
myndigheternas parti, hvarför i ministeriell
konselj (febr. 1894) beslöts, att begärd
medverkan till anspråkens framställande ej
skulle till någon åtgärd föranleda. S. A. Hedin
underkastade vid riksdagen s. å. i en reservation
till konstitutionsutskottets decharge-betänkande
Utrikesdepartementets lama uppträdande i
denna sak en skarp kritik och förklarade
därvid bl. a., att det långa dröjsmålet med
ärendets föredragning i ministeriell konselj
var en egenmäktig yttring af ministerstyrelse
och af farliga tendenser att låta K. M :t
nedsjunka till att spela rollen af namnstämpel.
V. S-g. //
Mycket bra information. Tack Gunnar. L-Å Nilsson.
SvaraRadera