2023-02-04

Ett besök ombord på POLAR PIONEER i Uddevalla Hamn

I Uddevalla hamn ligger sedan i höstas fartyget POLAR PIONEER. Det är ett passagerarfartyg som är byggt 1982. Längd 71.06 m och bredd 12.82. Sedan 2019 ägs det av POLAR ALCA MARITIME. I höstas kom det från kryssningstrafik på Svalbard. Resan till Uddevalla tog sex dygn.

Nu ligger hon vid kaj i Uddevalla där det pågår restaureringar och underhåll. Ombord finns en besättning om ca 10 man. Kapten och VD för bolaget är Staffan Strive från Ljungskile.

Fartyget går på kryssningar företrädesvis runt Svalbard, men nästa vinter är det tänkt att gå på kryssning i Antarktis, där det då är sommar. Fartyget har plats för 53 passagerare.

Staffan Strive som guidade mig ombord. Staffan är även nyvald som ordförande för Sveriges Sjömanshusmuseum.

Det blev en grundligt genomgång av fartyget där det jobbades för fullt. Planen är att hon skall gå till varv i Landskrona den 1 mars. Tolv dagar där och sedan tillbaka till Uddevalla. I början av maj bär det sedan iväg till Hebriderna för att ta upp passagerare och därefter till Svalbard.

Rundturen började på bryggan.



Båten låg i Riga när bolaget tog över den 2019. Gammal utrustning har bytts mot ny. Men här är en rysk kommunikationsutrustning för internt bruk. Den fungerar felfritt. Med den har man kontakt med maskin.
Vi tittade in i några av hytterna. Vi tittade in på många ställen och det är inte lätt att så här efteråt komma ihåg om det var besättnings- eller passagerarhytter. Men de var ganska lika och inte alls klara att ta i bruk.

Sjukhytten.
När båten går i kryssningstrafik då finns det läkare ombord. Man kan ju vara långt från bebodda trakter så det behövs.
i en av hytterna såg jag ett vapenskåp. Det säger lite grand om guiderna som finns ombord. De skall ha med sig ett skjutklart vapen då de går iland med någon grupp. Det finns gott om isbjörn på Svalbard.


Loungen och baren för passagerarnas bekvämlighet.
Passagerarnas matsal.
Gym och bastu finns ombord som både passsagerare och besättning kan nyttja.
Fem tvättmaskiner behöva för att ta hand om all smutstvätt.
En planskiss över de olika däcken.
Nere i maskinrummet ser det ut så här.
Och här finns den ryska kommunikationstelefonen, som man har kontakt med bryggan.
En nödgenerator som startas ifall den ordinarie strömförsörjningen slås ut.
Startlufttankar till motorerna.
Maskinchefen eller "chiefen" är mannen i blå overall.
Maskinchefen har mycket att hålla reda på och ansvara för.
Kocken är så klart en viktig person. Han är från Tallin.
Köket är stort och har tillgång till en modern diskmaskin som bara tar några minuter.
Besättningens mäss.
Och när rundvandringen var klar var det dags för en god lunch. Inte minst rödbetssoppan borsjtj smakade ljuvligt.
Och efter ett par timmar ombord var det dags att lämna fartyget. Ett stort tack till Staffan Strive och rederiet!

6 kommentarer:

  1. Mycket intressant info, Gunnar!
    Men ”ballasttankarna” på bilden är startlufttankar till motorerna.

    SvaraRadera
  2. Statligt fartyg, skulle vara roligt att beskåda.

    SvaraRadera
  3. Ett väldigt bra reportage och en intressant rundvandring på fartyget!!!!

    SvaraRadera
  4. Trevliga fina bilder 👍

    SvaraRadera