2023-02-15

Uddevalla Energi har tagit för mycket betalt - men bara om du fått meddelande om det

 

Idag fick jag nedanstående mejl från Uddevalla Energi:

Hej, vi vill informera om ett beräkningsfel på din elhandelsfaktura.

Den senaste elhandelsfakturan från oss som avser januari månad innehåller ett beräkningsfel. Det innebär att priset för ditt elhandelsavtal har blivit för högt. Rätt pris för januari skulle ha varit 46,3 öre lägre än det som är fakturerat.

Vi ber verkligen om ursäkt för det inträffade och kommer att korrigera mellanskillnaden på nästkommande faktura som avser februari månad.

Sedan kom det ett "förtydligande":

Hej!

För en stund sedan fick du nedan information från oss. Vi vill förtydliga att rätt pris för januari skulle ha varit 46,3 öre/kWh lägre än det som är fakturerat. Vi önskar dig en fortsatt fin dag!

Hälsningar kundservice 

Sedan tog debatten fart på Facebook där Eva Andersson (förmodligen på Uddevalla Energis kundservice) : Det gäller dom som har Hybridavtal eller anvisat pris. Det är bara där det blivit fel.

Och vidare:  Det är bara de kunderna samt dom som har ett anvisat pris (ej valt elhandlare) som fått dessa brev/mail. Det gäller alltså bara en liten del av våra kunder.

Av detta kan jag konstatera att begriplig information är inte Uddevalla Energis bästa gren. Men tydligen tillhör jag dem som har ett "hybridavtal". Hur skall man kunna veta det?   ///

4 kommentarer:

  1. Vad betyder detta för mig som betalade in nästan tusen kr i jan månad att jag får billigare räkning till feb och mars eller ? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som det står så kommer du att kompenseras på fakturan i februari.

      Radera
  2. Hybridavtal är nytt sen höstas och måste aktivt ha valts

    SvaraRadera
  3. Men, du vet väl själv vad för avtal du tecknat? För mig som har koll på mitt abonnemang var det väldigt tydlig information

    SvaraRadera