2023-04-19

Ryssar i våra farvatten

Lövåsberget är den stora skogklädda höjden mitt i bild.

Just nu är det mycket i media om Rysslands förehavanden i våra farvatten. Men det är inte första gången utan har nog förekommit under lång tid. För egen del så gick jag regementsdagbefäl i början av 1970-talet. Det var en helg då regementet fick uppgifter om att ryska sjömän rörde sig i hamnområdet där de inte borde vara.

Jag fick i uppgift att åka ner till hamnen för att undersöka saken. Jag tog med mig två man med skarpladdade vapen ur kasernvakten. Nere i hamnen fick jag information om att några sjömän hade gått i riktning mot Lövåsberget. Vi klättrade upp mot toppen och väl uppe står det tre-fyra man och tittar sig runt. De kunde ingen engelska så det fick bli teckenspråk. De fattade vad jag menade och gav sig strax iväg nerför för berget. Av hamnens personal fick jag veta att de kom från ett ryskt lastfartyg som låg vid Badökajen. Så långt den incidenten.

Under 1970- och 1980-talen var det många gånger som beredskapen på I 17 höjdes och vid ett par tillfällen fick beredskapsstyrkan ge sig iväg ut mot kusten på ubåtsjakt. Vid dessa tillfällena gick det mycket rykten och det fanns folk som hade sett både det ena och det andra i vattnet. Ibland fick vår trupp stanna kvar något dygn eller längre, dock utan att konstatera några ubåtar.

När jag jobbade på Bohusläns museum var jag med om att lyfta fyren Pater Noter av Hamneskär som den lilla ön heter utanför Marstrand. Det var ett spännande projekt på alla sätt och ni ser ju när bilden togs. Men det som fick mig att tappa hakan var följande.

Företaget Havator hade hyrt in den stora pontonkranen från ett företag i danska Grenå. Det var väldigt grunt runt ön på den sidan man behövde för att komma intill med den stora kranen. Vid lågvatten gick det inte utan man var tvungen att invänta lite högre vattenstånd. Medan vi väntade blev det tal om vattendjup och sådana saker. Då säger projektledaren att man hade köpt in några DVD-skivor med ryska sjökort som var bättre än våra svenska! Han visade mig också ett fodral med DVD-skivor med rysk text på.

Jag ville ju inte tro att det var sant men han envisades. Här har man legat ute bland kobbar och skär och spanat efter ubåtar och inte sett någon och så finns det ryska sjökort ute på marknaden som tydligen vem som helst skulle kunna köpa.

Den här episoden fick i alla fall mig att tycka att vi i Sverige ibland är väldigt naiva!   ///

3 kommentarer:

1. Sverige har varit Ryssvänligt alldeles för länge. Var anställd på en statlig arbetsplats på 80 talet. Sade man något negatift om Ryssland fick man en
    tillrättavisning av en del äldre arbetskamrater.
    Lars Lundgren

2. Lars Barkman2023-04-20 00:39

När jag gick VB (vakthavande befäl) i början av 80-talet, fick jag uppgift att fotografera ett ryssfartyg som låg vid kaj i hamnen. Uppdraget var att särskilt fotografera antenner på båden. Jag tömde kamerans filmrulle (36 bilder) och hoppas att bilderna blev bra och att mina underrättelser gagnade försvarsmakten.
    Lars.

SvaraRadera
  3. Sverige och alla andra länder ska bemöta ryssar likadant som dom bemöter andra.
    Förhör, visitationer, beslagtaganden och eventuellt fängslande av ryska medborgare.
    Även verkanseld mot kränkande flyg och fartyg som kränker våra gränser.
    Det enda språk som ryssar förstår.
    Försök bara flyga in över ryskt territorium med ett svenskt militärflygplan.
    Vi är nu så kartlagda av ryskt spioneri att det inte kommer att behövas något krig i verklig mening för att göra oss helt utslagna.
    Vi kan slås ut av små sabotagegrupper som kanske redan finns inom Sveriges gränser sedan lång tid tillbaka.
    Ryssarna vet precis var varenda kraftstation, transformatorstation och större kraftledning finns, likaså vart alla gasledningar, fjärrvärmekraftverk och stora telekommunikations knutpunkter är.
    Sverige är otroligt sårbart p.g.a. vårat högtekniska samhälle och vår naivitet.